Helyes táplálkozás kialakítása – válaszok a leggyakoribb kérdéseitekre

Sok levelet kapok tőletek a helyes táplálkozás  kialakítása vonatkozásában. Mennyire drága, hogyan lehet a mindennapok részévé tenni, én hogy alakítottam ki a rendszeremet, érdemes-e egyáltalán ezt prioritássá tenni …? Ebben a bejegyzésben a leggyakrabban előforduló kérdésekre válaszolok.

Figyelem! A cikk a nyugalom megzavarására alkalmas! A saját véleményemet fogalmazom meg benne, amely nemtetszést válthat ki belőled!

Idősebb korban is érdemes elkezdeni a helyes táplálkozást?

Bármikor érdemes elkezdeni. Soha nincs késő. Az egészség függ az életmódtól, a globális környezeti hatásoktól, a genetikai hajlamtól és az adott ország egészségügyi ellátórendszerének színvonalától. Mindezekből az életmódnak van a legnagyobb jelentősége. Ez önmagában annyira meghatározó, mint az összes többi együttvéve. Ráadásul ez az, ami felett hatalmad van, amit a döntéseid alapján szabadon formálhatsz.

Az életmód magában foglalja

  • a táplálkozást, optimális táplálék-kiegészítést,
  • a testmozgást, aktivitást, helyes légzést,
  • a pihenést, alvást,
  • a stresszkezelést és belső erőforrásaid kezelését, fejlesztését, valamint a
  • tudatosságot, lelki egyensúlyt, önmegvalósítást.

Nem mindegy, hogy ezekre hogyan tekintesz. Ha az egészséged érték számodra, akkor törekszel rá, hogy helyes életmódot folytass, helyesen táplálkozz.

Mikortól hat a helyes táplálkozás?

Csupán a táplálkozási szokások pozitív irányú megváltoztatása jelentős mértékben hat az életminőségre. Meglepően gyorsan. Már egy-két hét múlva érzed a változást. Amennyiben még a többi életmód-elemre is figyelmet fordítasz, nagyon gyorsan, összehasonlíthatatlanul jobban fogod érezni magad!

Miért drága a helyes táplálkozás?

Az egészséges, helyes táplálkozás anyagi vonzatáról már írtam korábbi blogbejegyzésekben, például a Költségtakarékos tippek az egészséges táplálkozás kialakításához című cikkben.

Szerintem egyáltalán nem drágább a helyes, egészséges táplálkozás, ha nem az ilyen-olyan mentes kényelmi készételekben gondolkodsz. Sőt. Ezek az élelmiszerek legtöbbször egyáltalán nem egészségesebbek, ellenkezőleg: ugyanúgy adalékokkal, testidegen alapanyagokból készülnek, a szervezet számára jórészt hasznosíthatatlan kalóriabevitelt jelentenek csupán.

Nézd meg például a termékcímkéjét az újabban annyira elterjedt zacskós zabkásáknak! Komolyan van valaki, aki ezekre költ? Az áruk töredékéért otthon is készíthetsz zabkását, pontosan ugyanannyi idő alatt, és nem tömöd tele magad mindenféle adalékanyaggal. Számos példát említhetnék még.

A Mit rejt egy ételérzékeny kamrája című bejegyzésben írok arról, hogy a kezdeti tévutak után nálam nagyjából milyen alapkészlet található, amelyből valóban tápláló, egészséges, változatos fogások kerülnek a család asztalára – mindez úgy, hogy közben nem emelkedtek az élelmiszerre fordított kiadásaink.

Az is igaz viszont, hogy nagyon sok, mások által naponta vásárolt egészségtelen termékre nem költünk egyáltalán. Vagyis, az ezen megspórolt pénz nem megtakarítást jelent, hanem jobb minőségű élelmiszerek vásárlását teszi lehetővé.

Csak a gazdagok engedhetik meg maguknak az egészséges táplálkozást?

Éppen ellenkezőleg! Valójában a gazdag emberek azok, akik az egészségtelen táplálkozást megengedhetik maguknak. Jól olvastad! Ugyanis azok, akik nagyobb büdzséből gazdálkodnak, könnyebben és gondtalanabbul tudják majd megfizetni a helytelen táplálkozásukból adódó egészségi problémáik miatti kiadásokat, az orvosi kezeléseket, gyógyszereket… Előtted sem titok, hogy a civilizációs betegségek kialakulása döntően a helytelen életmódban gyökeredzik. Még ha valakinek genetikai hajlama is van egyes betegségekre, helyes életmóddal nagyon sokat tud tenni ellenük.

Mindenkinek az egészsége a legnagyobb kincse. Azok azonban, akik szerényebb anyagi lehetőségekkel rendelkeznek, jobban kell, hogy figyeljenek a helyes étkezési és életmódbeli szokások kialakítására, mert nekik kevesebb jut orvosi kezelésre, nem engedhetik meg maguknak a magánrendelést, az egészségcentrumok szűrővizsgálatait, nekik problémát okoz a gyógyszerek kiváltása, a munkából való kiesés miatti jövedelemveszteség elviselése.

Ezzel szemben mit láthatunk nap, mint nap? A kis jövedelemből élők is megveszik a szénsavas, cukros üdítőt, a chipset, az édességet, a gyerekeiknek a tejes-túrós-csokis borzalmakat, csak éppen a silányabb minőségű, legolcsóbb termékekből választanak.

Nekem az a tapasztalatom, hogy nem drága a helyes táplálkozás, de kétségkívül tudatosan kell vásárolni. A tudatosság azt jelenti, hogy előre meghatározott menüterv alapján készített bevásárlólista szerint többnyire alapanyagokat, és nem kényelmi készételeket vásárolsz. Ez persze azzal jár, hogy rendszeresen főzöl… de ez már egy másik kérdés.

Miért mond mindenki mást a helyes táplálkozás elveiről?

Ez valóban nagy probléma. Alapvetően ahány ember, annyiféle tapasztalat. Nagyon sokan keresik a számukra ideális megoldást, mert nem egészségesek, mert túlsúlyosak, mert tudják, hogy valamit nem jól csinálnak és változtatni akarnak.

Kipróbálnak ezt-azt, és ami hatásos valamelyest, azt elkezdik isteníteni, dogmákat gyártanak belőle, egyedüli biztos útnak állítják be. A rengeteg diéta, fogyókúra, étkezési irányzat mind esküszik a saját megoldásaira. A probléma az, hogy hiába válik be valamilyen módszer valakinél, ez nem garantálja, hogy mindenki másnál is megoldást jelent.

Hogyan kell eligazodni a rengeteg információ között?

Az egyetlen lehetőség az információk közötti eligazodásra, ha megtanulod az alapokat a szervezeted működéséről, és az egyes élelmiszereknek a szervezetedre gyakorolt hatásáról.  Ebben támogatni tudlak itt, a blogbejegyzésekkel, vagy a Táplálkozás-navigátorral, az online tanfolyamaimmal.

Mint minden tudomány, a táplálkozástudomány is fejlődik, változik. Ugyanúgy, ahogy ma már tudjuk, hogy a Föld nem lapos, azzal is tisztában vagyunk, hogy mostanra rehabilitálták a tojást, viszont a korábban istenített margarin az ördögtől való.

Nagyon fontos ezért, hogy nyitottan tekints az új információkra, de fogadd fenntartással a guruk megfellebbezhetetlen tanácsait is. Megvan a módja annak, hogy megállapítsd azt, hogy a te egyedi szervezeted számára mi a jó.

Mi alapján alakítottam ki a rendszerem?

Akik rendszeresen olvassák az írásaimat, tudják, hogy az elmúlt évtizedekben szinte minden jelentősebb táplálkozási irányzatot kipróbáltam és folyamatosan tanulok, képzem magam a témában.

A rengeteg próbálkozás jó sok egészségi problémát hozott, amelyekre a megoldást a funkcionális medicina alapjai adták. Azonban még ez is kevés volt, hiszen a saját egyedi szervezetemre, az anyagcserém, az emésztésem jellemzőire, a betegségeimre kellett finomítanom mindent. Amit ezzel a személyre finomítással létrehoztam, a számtalan útmutatás elveinek kipróbálásával, ellentmondásainak letisztításával, a mindennapok során kipróbált és alkalmazható gyakorlati praktikák kialakításával jött létre.

Én hogy csináltam?

Nekem évekbe telt mindez. Közben sok tévút, zsákutca hátráltatott, rontott az egészségi állapotomon, míg a mai eredményeimről tudok számot adni. Vagyis arról, hogy erős, egészséges, energikus vagyok, az életemet megkeserítő betegségeim tünetei mára a múlté, jól érzem magam a bőrömben.

De ez nem jelenti azt, hogy én mondanám meg neked a tutit. Én a módszert tudom megtanítani, amivel te ugyanerre az eredményre juthatsz.

Betartom a szabályaimat?

Igen, betartom. De nehogy azt képzeld, hogy folyamatosan ezen rugózik az agyam, és a bűntudat marcangol, ha néha-napján eltérek tőlük. Az étkezésből nem szabad problémát csinálni, mert minden nap többször nem okozhatsz magadnak túl nagy stresszt egy alapvető életszükséglet kielégítése miatt.

Én a saját jóllétem érdekében amikor csak tudom, betartom a szabályaimat, de ha az élet úgy hozza, nyugodt lélekkel megeszem, amivel megkínálnak, vagy amit meg akarok kóstolni. Te sem vagy robot. Ha csak 80-90 %-ban törekszel a helyes táplálkozásra, a szervezeted meghálálja.

A családra hogyan hatott mindez?

A család duplán járt jól. Nemcsak belőlem kapott újat, hanem ők is hasonló javulásról számolhatnak be. A férjem több mint 20 kg-ot fogyott, amit nem hízott vissza. A lányom térdízületi problémái megszűntek. Szeretik az asztalra kerülő ételeket, nem érzik úgy, hogy bármi is kimarad az életükből, sőt, rengeteg olyan élelmiszert fogyasztunk, amit korábban nem.

Milyen termékeket ajánlok?

Nem vagyok elkötelezve egyik termék iránt sem. Természetesen alkalmazok időnként táplálék-kiegészítőket, és írok is azokról, amiket jónak találok, de semmilyen anyagi érdekem nem fűződik ehhez. A táplálék-kiegészítőknél a megbízhatóságot és a minőséget tartom szem előtt, továbbá a mértékletességet: egy négy fős család számára képtelenség napi rendszerességgel jó minőségű táplálék-kiegészítőt biztosítani. Erre valóban, a Jóisten pénze se lenne elég!

Ellenben kúraszerűen alkalmazva, okosan váltogatva, az egyes szervek működési sajátosságait is figyelembe véve (kínai gyógyászat) az igazi ételek fogyasztása mellett és nem helyett, elegendő tápanyaghoz juttathatjuk a szervezetünket.

Hogyan lehet véglegessé tenni a helyes táplálkozást?

Lehet, hogy mást akarsz olvasni, de ez nagyon egyszerű. Úgy, hogy csinálod. Jó, ne háborodj fel, tudom, hogy nem könnyű. Illetve nem mindig könnyű. De biztos, hogy ilyen egyszerű. Most nem jövök azzal, hogy tudatosság kell, a fókuszod rajta kell tartani, és az se baj, ha van akaraterőd…

Ezek mind segítenek, de valójában egy gondolkodásmódbeli változásra van szükség. Alapvetően úgy lehet helyesen táplálkozni, hogy nemet mondasz a sok bolti szemétre, többnyire alapanyagokat vásárolsz, és otthon készíted el a család ételét.

Ez sarkalatos pont. Én úgy látom, hogy ma már kiveszőfélben van az a fajta otthoni ételkészítés, ami mondjuk az édesanyám, nagymamám életét jellemezte.

Anno anyukám a délután négy órási busszal jött haza a munkából (ahová a hat huszassal indult el reggel) és fél ötre ért a falunkba a szomszédos városból. Bevásárolt az ABC-ben és ezt követően ért haza 5 óra körül. Átöltözött, kiment a kertbe a szükséges zöldségfélékért, és nekiállt főzni. Rendes főtt ételt. Levest, másodikat. Minden nap. Leves maradt másnapra, de a második fogást mindig frissen készítette. Persze hétvégén is főzött. Nem jártunk étterembe. Nem volt készétel. A reggelinket, uzsonnánkat a munkába indulás előtt elkészítette. Minden egyes nap. Pedig tavasztól őszig emellett a nagy kertet, a sok baromfit is gondoznia kellett.

Mi van most? Munka után senki se nagyon akar rendes alapanyagokból főzőcskézni. A zacskós, dobozos, félig, vagy teljesen előkészített élelmiszeripari kényelmi ételeket vásárolják. A reggeli, uzsonna helyett útközben “helyben sütött pékárut” vásárolnak. Ezek minősége persze milyen is lehetne? Hiszen a gyártóknak a profit maximalizálása a cél!

Elhiszem, hogy elfáradsz. Elhiszem, hogy pihenni szeretnél. Elhiszem, hogy későn érsz haza. Anyukám is fáradt volt, én is fáradt vagyok. Mindenkinek gond megszervezni, hogy legyen ideje erre.

De valahogy prioritást kellene kapnia! Bárki bármit mond, az, aki főz – és szerencsére már nem csak a nők, hanem egyre több férfi is – a kezében tartja a család egészségét és az otthon melegét. Ezért az, aki az ételt az asztalra teszi, óriási felelősséget vállal magára!

Ma mindenki rohan, és nincs ideje semmire. De régen sem volt több idő, régen sem volt ez könnyű, és ma sem az azok számára, akik mégis elsődleges fontosságúnak tartják, hogy saját kezűleg főzzenek a családjukra. Ma a hozzáállás más. A többség nem akar ilyen kötelezettségeket. A könnyebb ellenállás irányába megy. Megelégszik a rosszabbal, aztán csodálkozik, hogy hízik, egészségtelen, nem érzi jól magát a bőrében.

Pedig rengeteg főzős műsor, receptes magazin segít a gyors, tartalmas, tápláló és egészséges ételek elkészítésében. Tény viszont, hogy ezek átvételekor is kell némi fenntartás és a korábban említett tudás, hiszen ezek között is rengeteg a csupán ínyünket kényeztető, ellenben a szervezetünkre katasztrofális hatással lévő fogás.

Hogyan lehet beiktatni a mindennapokba a helyes táplálkozást?

Erről korábban már írtam:

Hogyan teheted rutinná az egészséges táplálkozást?

Hogyan alakíthatsz ki jó táplálkozási szokásokat?

Rajta hát! Csináld!

♥♥♥

Ha úgy véled, ez a cikk értékes az egészséged és vitalitásod szempontjából, segítsd terjeszteni azt más nőkkel való megosztásával. Ezt a szociális média gombok segítségével megteheted.

Örülök, ha elmondod a véleményed, hozzászólást hagysz.

Szeretettel:

Mariann

 

Fotó: Ja Ma Gou/Unsplash

 

103 Shares

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.