Ezt teszi veled a cukor 40 felett

Bizonyára te is hallottad már, hogy 40 felett már nem ugyanaz az élet! Természetesen az életkorra gondolok. Sokan úgy vélik, hogy a nők a negyvenedik életévüktől már nem “elegek”. 

Nem elég fiatalok, nem elég szépek, nem elég ropogósak, nem elég … ki tudja, még milyenek.

Gyakori az “ahhoz képest” jelző alkalmazása is: még ha egy nő abszolút rendben is van, a dicsérő megjegyzések mellé általában hozzáteszik az “ahhoz képest”, értsd: “a korához képest” jelzőt: ahhoz képest (hogy hány éves), jól néz ki, ahhoz képest csinos, ahhoz képest …

Van jelentősége?

Ötvenen túli nőként egyáltalán nem értek egyet azzal, hogy ne lennék elég, és csak az ahhoz képest viszonylatában létezhetem.

Mégis, van igazság abban, hogy ebben az életkorban bizonyos dolgok már nem úgy hatnak ránk, mint korábban. És naná, hogy nem pozitív irányúak ezek a változások!

Az egyik ilyen kellemetlenség a cukkorral kapcsolatos. Az “édes méreg” fiatalon is sok galibákat okoz, de 40 felett valódi időzített bomba számunkra.

Mit tesz veled a cukor 40 felett?

A cukorfogyasztás folyamatosan a kutatások kereszttüzében áll. Nem csoda, hiszen az időskori, vagy kettes típusú cukorbetegség egyre nagyobb egyéni és társadalmi probléma.

Ennek a valójában könnyen megelőzhető, és jól gyógyítható betegségnek két bejegyzést is szántam, hogy a kevésbé közismert információkat eljuttassam hozzád.

Jó, ha tudod

Olvasd el az Időskori cukorbetegség megelőzése és az étrend, valamint az Időskori cukorbetegség és a vegyszerek című cikkeket!

A kutatásokra visszatérve, tanulmányok sora igazolja, hogy a hosszú távú, magas cukorfogyasztás a 40 év feletti nők számára sajátos káros következményekkel jár.

Magas cukorfogyasztásról beszélek, de ne felejtsd el, hogy a szervezet nem csak a fehér finomított répacukrot, hanem más élelmiszereket is cukorként azonosítja, és eképpen bánik vele.

A cukor az cukor! című bejegyzés, és az előbb hivatkozott cikkek eligazítanak e tekintetben.

Káros következmények

Hormonhatás

A cukorfogyasztás a vércukorszint kiugrását okozza, amely ellen az inzulin nevű hormon lép akcióba, hogy azt kiegyensúlyozza. Az inzulint zsírtartó hormonnak is nevezik.

Ezért az ilyen akcióknak a szervezetedben zsírfelhalmozódás a következménye. Ráadásul pont olyan helyeken, ahol a legkevésbé sem szeretnéd: a hasadon, derekadon, fenekeden, combodon.

Erre viszont igazán nincs szükséged 40 felett, hiszen a menopauzára amúgy is jellemző a hasi zsírfelhalmozódás a szervezetedben történő hormonváltozások miatt.

Az inzulin túltermelése miatt más hormonok is kiegyensúlyozatlanul kezdenek működni a szervezetedben.

Ez a hormonális egyensúlyvesztés minden folyamatot megzavar a testben, és még súlyosabbá teszi a 40 év feletti nők számára a változókort.

Pedig a változókori tünetek (hőhullámok, izzadás, alvászavar) nagyon jól kezelhetők tudatos cukor- és szénhidrátbevitellel.

A cukor extra terhet ró a mellékvesékre. Pedig nem hiányzik az a plusz, ami a cukor miatt hárul erre a szervre.

A 40 évnél idősebb nőknél ugyanis a mellékvesék fokozatosan átveszik a petefészek funkcióit, az ösztrogén és progeszteron hormonok termelése tekintetében.

A mellékvese-kimerülés egyébként is kezd általánossá válni ebben az életkorban.

Immunrendszer

A cukor nagyon káros hatással van a bélflórára. Ez az immunrendszer működését is aláássa.

Kisebb nagyobb gyulladások, a betegségekkel szembeni csökkent ellenálló képesség a következmény.

Ez annál inkább kockázatos ebben az életkorban, mert sajnos igaz, hogy a szervezet nehezebben regenerálódik, mint a fiatalabb években.

Csontritkulás

A cukor megnehezíti a magnézium és a kalcium felszívódását, holott a nők számára 40 felett a csontjaik egészségére nagyon kell vigyázniuk!

A változókorban az ösztrogénszint csökkenésével a csontszövet sűrűsége, és a csonttömeg csökken.

Jó, ha tudatosan odafigyelsz erre, és teszel is ellene – bizony, a cukorfogyasztásod csökkentésével is.

Civilizációs betegségek

A sok cukor fogyasztása növeli  a szív- és érrendszeri betegségek, az emlő- és a vastagbélrák kockázatát.

Ezek a nők halálozásának leggyakoribb okai.
Mi az összefüggés?

A túl sok cukor következtében felhalmozódó zsírsavak növelik az érelmeszesedés kockázatát, ami agyi vérzéshez, vagy a szívrohamhoz vezethet.

A cukor táplálja a daganatos sejteket.

Hangulat

A cukor túlságosan stimulálja az enforfinokat, ami egy, az agyban található ingerületátvivő anyag.

Ez nyugtalanná és idegessé tesz, valamint koncentrációs problémákhoz, és kedvetlenséghez vezet.

Lehet, hogy a túl sok cukor okozza azt, ha egy nő ilyenkorra savanyúvá, örömtelenné válik?

Függőség

A túl sok cukor megzavarja az éhségérzetet. Nem érzed a jóllakottságot, és nem érzed, hogy eleget ettél volna.

Ez fenntartja a sóvárgást még több cukor után:  benne vagy az ördögi körben.Hogyan kerülhetsz ki belőle?

Cukor helyett 40 felett

Hm, ez még rímel is 🙂 .

Az életet nem árt néha édesebbé tenni. Mi lenne a jó alternatívája a cukornak?

Számtalan cukorhelyettesítő, mesterséges édesítőszer és szintetikus cukorpótló közül választhatunk.

De nem akarunk. Ezek legalább olyan függőséget okoznak, mint a cukor.

Ugyanolyan édes ízükkel kényeztetnek, ráadásul elhitetik veled, hogy büntetlenül eszed a velük készült élelmiszereket.

Ennek pedig legtöbbször a túlevés az eredménye, hiszen nyugodt lélekkel eszel többet, többet, és egyre többet.

Nincs olyan cukorhelyettesítő, mesterséges édesítőszer, vagy szintetikus cukorpótló, amit ajánlani tudnék!

Egészen más javaslatom van a számodra!

Nem azt mondom, hogy kerülj minden cukrot! A testünknek szüksége van a cukorra, és az édes ízre.

A megfelelő formában és mennyiségben te is élvezheted!

Táplálkozás

Iktasd ki a rejtett cukrokat!

Először próbáld minél jobban kiiktatni a rejtett cukrokat. Az élelmiszeripari termékek szinte mindegyike tartalmaz valamilyen formában cukrot.

A lehető legkevésbé feldolgozott, friss ételek fogyasztásával nagyon sok cukorforrást ki tudsz zárni.

Okosan válassz!

Ha édességet akarsz enni, keress olyan ételeket, amelyeknek természetesen édes az íze.

Nem lesz nehéz dolgod, mert a nemesítések következtében a zöldségek és a gyümölcsök egyre édesebbek.

Az is jó megoldás, ha olyan hagyományos édességet választasz, amiben van valami jó is. Például gyümölcsöt, vagy dióféléket is tartalmazzon a sütemény, vagy főzőcsoki helyett jó minőségű étcsokoládé legyen benne.

Jól helyettesíts!

A sütemények édesítéséhez banánt, vagy lágy medjool datolyát, de áztatott mazsolát is használhatsz.

Ne dőlj be az alternatív, divatos és drága mentes süteményeknek! Ezek legtöbbször egyáltalán nem egészséges alternatívák.. Jól nézd meg a termékcímkét, vagy a receptet!

Szabj korlátokat!

A hagyományos édességek, sütemények fogyasztása esetére szabj ki magadnak szigorú korlátokat, amelyeket be is tartasz.

Sokan panaszkodnak, hogy nincs akaraterejük. Szerintem nem olyan bonyolult dolog ez.

Te döntesz.  Ha pedig úgy döntöttél,  ahogy, akkor ne térj el ettől.  Ha a magadnak tett ígéreteidet sem tartod be, másoktól mire számíthatsz?

Nem egy szelet süteménnyel van baj, hanem ha szinte öntudatlanul  falod az újabb és újabb darabokat, és úgy általában, az egész nap folyamán eszel a szervezetben cukorként viselkedő ételeket.

Életmód

Azon is érdemes elgondolkodni, hogy az édességek gyakran kompenzálnak valamit, amire igazából vágysz.

Lehet, hogy a szeretet kinyilvánítása, egy ölelés, a biztonság az, amire szükséged van.

Én például mindig akkor kívánok édességet, ha túlhajtom magam, és pihenésre vágyom.

Nálad mi a helyzet? Ha kideríted magadról, nyert ügyed van!

Lejöhetsz a szerről, és beemelhetsz az életedbe valami sokkal jobbat – a túladagolás veszélye, és káros mellékhatások nélkül!

♥♥♥

Ha úgy gondolod, hogy ez a cikk értékes az egészséged és a vitalitásod szempontjából, segítsd azt terjeszteni, megosztva másokkal. Kattints a közösségi média gombokra!

Fontos számomra a véleményed, ezért bátran írj hozzászólást!

mariann-square

Dr. Németh Mariann
Életmód-navigátor,
funkcionális táplálkozási mentor, coach

Csatlakozz hozzám a Facebook-on, az Instagram-on, a Pinterest-en a YouTube-on is!

Nézd meg, milyen programokkal tudok segíteni!

Fotó: Canva

174 Shares

2 hozzászólás a(z) “Ezt teszi veled a cukor 40 felett” című bejegyzéshez

Minden szava igaz, kedves Mariann, saját tapasztalat is (sajnos), de a körülöttem élőkön, barátokon is tapasztalom, akik aztán jó esetben hónapok, vagy évek múlva igazad adnak nekem. Súlyos csontritkulásom van, az orvosom már kb. 5 éve felhívta a figyelmem a fehér cukrok veszélyeire, de sajnos csak kb. 50 % – ban vettem figyelembe, pedig már ennyinek is éreztem a jótékony hatását. Gyenge voltam. 🙁 Néhány hónapja, amióta “rátaláltam” Önre, sokkal erősebb, kitartóbb, céltudatosabb vagyok, amúgy meg is van az eredménye, jobb a közérzetem, és főleg beindult, és folyamatos a fogyásom, ami áldásos hatással lesz a gerincemre, a műtött térdemre, és még sok mindenre.
Ám ez a cikk még így is szíven ütött, jó figyelmeztetés, remek összefoglaló ! Aki ezen sem gondolkodik el, és nem változtat az életén, ha van mit … hát ő magára vessen !
(64 éves, néhány hónapja új életet kezdett és folytató nő, mert SOSEM KÉSŐ !
És persze nagy köszönet Önnek !! 🙂

Kedves Nóra! Nagyon örülök, hogy tetszett ez a cikk, és annak is, hogy a javaslataim hatására máris jobban érzi magát. 🙂 Nagyon sok kitartást kívánok a további változtatásokhoz, és az új élethez! 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.