Muszáj bio-nak lennie?

Végre itt a tavasz, és egyre több áru kerül a piacokra. Már nem csak a fóliás, hanem a szabadföldi termesztésű zöldségeket, gyümölcsöket is nagyobb választékból szerezheted be. Mire érdemes figyelni a vásárlásnál? Fontos az, hogy bio-vagy nem bio árut veszel? Ha nem, miért nem, és ha igen, milyen szempontokat érdemes figyelembe venned? Sznobság a bioélelmiszerek vásárlása?

Veszélyes vegyületek az élelmiszerekben

A növénytermesztés során alkalmazott nitrogéntartalmú műtrágyák  következtében az általunk elfogyasztott zöldségek, gyümölcsök nitrátot tartalmazhatnak.

A nitrát alapvetően viszonylag veszélytelen, azonban a belőle képződő nitrit annál inkább veszélyes lehet. Az élelmiszerek mellett az ivóvíz is tartalmazhat nitritet, amelynek a kiváltó oka itt is a mezőgazdasági művelés.

A nitrát azért veszélyes, mert a szervezetben nitritté alakulva a vérben lévő hemoglobinhoz kötődik. A hemoglobin szállítja a tüdőktől az oxigént a test többi részébe. A túl sok nitrát hatására ez a funkció nem tud érvényesülni, amely súlyos oxigénhiányhoz vezet. Ez csecsemőknél végzetes is lehet.

A nitrát gátolja a jód felvételét is, ezért a pajzsmirigy-működésre is károsan hat, emellett a sejtekben rákkeltő hatást gyakorol.

De nem csak a növényekben és az ivóvízben, hanem a húsokban, töltelékárukban, szalámikban, és a sajtokban is megtalálhatók a nitrát és nitrit vegyületek. Az élelmiszeripar ezeket tartósító- és színezőszerként használja.

Nem csak a nitrát azonban, ami veszélyes átalakulásokat okoz a szervezetben. A növényvédelemben használt különböző rovarirtó szerek, gombaölő készítmények szintén egészségkárosodást okozhat, ha a szervezetedbe kerülve felhalmozódik.

Szintén egészségkárosító hatású a génmódosított, fajtaidegen takarmánnyal táplált állatok húsának, tejének, tojásának a fogyasztása. Az antibiotikumokkal és egyéb gyógyszerekkel felnevelt állatokból készült élelmiszerek fogyasztása allergiát, ételérzékenységeket, hormonális egyensúlytalanságokat, gyógyszer-rezisztenciát okoz.

Biztos, hogy jobb a háztáji?

Sajnos nem véletlenül tettem fel a kérdést. Sokan azt hiszik, hogy a káros vegyületekből készült élelmiszerek asztalra kerülését megakadályozzák azzal, hogy a zöldséget, gyümölcsöt, húst nem a bevásárlóközpontokban, hanem a piacon, “idős nénitől” vásárolják.

életmód navigátor tippek

SZERETNÉD MEGTALÁLNI A TESTED SZÁMÁRA AZ IDEÁLIS ÉTELEKET ÖNSANYARGATÁS NÉLKÜL?

Összeállítottam egy INGYENES ÚTMUTATÓT, amelynek segítségével te is a legjobb formába hozhatod a tested!


+ Adok hozzá RECEPTEKET IS KÉPEKKEL, hogy ne kelljen hosszú hónapokig kísérletezned!

A kistermelők azonban többnyire ugyanúgy alkalmazzák a műtrágyákat, gombaölő szereket. Az ezek nélkül termő pici, kukacos, nem annyira édes gyümölcsöt, a kevésbé tetszetős zöldségeket nem is tudnák másképp eladni.

A háztáji gazdaságok nagy részében az állatok ugyanúgy nem a fajtájuknak megfelelő módon nevelkednek, ugyanúgy nem a számukra optimális takarmányt fogyasztják, hanem a különböző, cseppet sem ideális összetételű tápokat.

Hamis az az illúzió, hogy az “idős néninél” a tágas udvaron kapirgáló csirke gilisztákat és csigákat eszik, és soha nem lát antibiotikumot. A baromfit, a disznót a háztájiban is génmódosított kukoricával, fajtaidegen tápokkal etetik, és bizony gyógyszert is kapnak, ha szükség van rá. A tehenek nyáron nem csupán a kövér legelőkön, télen nem csak a korábban begyűjtött szénán élnek.

És ha ránk, emberekre igaz, hogy azok vagyunk, amit megeszünk, akkor az állatokra is. A génmódosított, toxinokkal szennyezett kukoricán nevelt csirke, azon hizlalt disznó, a silókukoricán, és fehérjével dúsított abrakon tartott szarvasmarha húsa nem válik az egészségünkre.

Akkor mégis a bio a megoldás?

Elöljáróban annyit leszögeznék, hogy alapvetően nem biztos, hogy a biológiai termesztésből kikerülő zöldségek és gyümölcsök több vitamint és ásványi anyagot tartalmaznának, mint a hagyományos termesztésből kikerülők.

Ez ugyanis a talaj minőségén múlik. Elvileg a biogazdaságokban pihentetik a művelés alá vont földeket, vagyis nem merítik azt ki teljesen (vetésforgó).

A biogazdálkodásra való átállás azonban meglehetősen hosszú és nehéz, sok-sok buktatóval járó folyamat. Nálunk csupán pár ezer hektáron folyik valódi bio zöldség- és gyümölcstermesztés. A hazai bioföldek inkább rét, legelő, vagy szántó besorolásúak.

Amennyiben azonban egy gazdaság megfelel a szigorú előírásoknak, akkor biztos lehetsz benne, hogy az onnan kikerülő élelmiszerek előállításánál nem használták a géntechnológiát, nincs műtrágya, az állattartásban nem lehet hozamfokozókat és hormonokat használni. Itt saját termelésű a takarmány, és etikus állattartás folyik.

Egy biogazdaságban elvileg valóban a szabadban kapirgál a csirke, és olyan rendszerben termelik a zöldségeket, gyümölcsöket, hogy a kártevő irtás természetes módon megtörténjen. Az már azonban számomra legalábbis kétséges, hogy a bio mangalicát tudják-e például makkoltatni – hiszen manapság hol vannak már a nagy tölgyesek? A bio szarvasmarha valóban csak biolegelőn legel?

Vagyis az egészséged szempontjából kétségkívül van különbség abban, hogy bio- vagy nem bio élelmiszereket fogyasztasz. Különösen az állati eredetű élelmiszerekre igaz ez. 

A növényekben felhalmozódott káros vegyületek ellen sokat tehetsz (lásd lentebb), de a nagyüzemi állattartásból kikerülő élelmiszer-alapanyagokban lévő hormonok, és gyógyszermaradványok ellen csak úgy védekezhetsz, ha nem fogyasztod ezeket. 

A bio hátránya 

Nem árulok el titkot azzal, ha az első hátrányként a bioélelmiszerek árát említem. Kétségkívül drágák a bioélelmiszerek. Vagyis inkább drágábbak, mint a hagyományos művelésben előállítottak.

A másik hátrány, hogy nem mindenhol lehet hozzájutni a bioélelmiszerekhez. Én most itt a friss alapanyagokról beszélek, nem az üzletek bio-választékáról.

Ez utóbbi kétségkívül egyre bővül. Ezeket azonban én egy cseppet sem tekintem egészséges élelmiszereknek. Ezek éppen úgy élelmiszeripari késztermékek, mint a nem bio készételek.

Ha viszont a friss zöldségről, gyümölcsről, húsról és tejtermékről beszélünk, szinte alig lehet hozzájutni ezek biominőségéhez. Igaz ugyan, hogy bizonyos országos üzletláncok polcain az utóbbi időben ebben a tekintetben javuló tendenciát figyelhetünk meg, többnyire külföldi, hosszan utaztatott áruk közül válogathatunk.

Ezt én mindig nehezményeztem, mert ha van ideális ország a biogazdaságok számára, az Magyarország. Az éghajlat, a talajadottságok, a növénytermelési- és állattartási tapasztalatok világhírű termelést tennének lehetővé.

Ehhez azonban sokkal nagyobb állami támogatottságot kellene élveznie ennek az ágazatnak. A termelőket sújtó kiszámíthatatlanságot csökkenteni kellene, nagy gondosságot igénylő munkájukat pedig elismerni.

Természetesen az sem lenne megvetendő, ha a vásárlók gond nélkül képesek lennének kifizetni a biominőségű árut. A legtöbb esetben azonban sajnos az élelmiszervásárlásnál is az ár, és nem a minőség az elsődleges szempont. Pedig ha nagyobb kereslet lenne a biominőségű termékekre, a kínálat is növekedne, több biogazdaság is megélne…

Ha nem engedheted meg magadnak

Mert bizony egyelőre szűk az a réteg, aki megengedheti magának, hogy következetesen a bio alapanyagot emelje le a polcról.

Az is igaz azonban, hogy ha nem vásárolsz készételeket és üdítőket, meg egyéb egészségtelen termékeket, akkor amit ezen spórolsz, bio zöldségre, gyümölcsre, húsra költheted.

Ha néhány egészségtelen ételcsoportot mellőzöl, jórészt ki fogod tudni gazdálkodni a jobb minőségű élelmiszerek árát. Ezzel kapcsolatban a Költségtakarékos tippek az egészséges táplálkozás kialakításához című bejegyzésben is olvashatsz.

Egy köztes megoldás is szóba jöhet. Azokból az élelmiszerekből válaszd a bio-t, amelyekről nem lehet eltávolítani a növényvédő szereket, vagy jobban tárolják azokat.

A legszennyezettebb zöldségek és gyümölcsök az alma, őszibarack, nektarin, eper, szőlő, körte, áfonya, szárzeller, spenót, kaliforniai paprika, kígyóuborka, koktélparadicsom, zöldborsó, burgonya és a levélzöldségek (saláták, káposztafélék). Ezekből inkább bio-t fogyassz.

A többi, hazai termelésű, nem primőr zöldség- és gyümölcs hagyományos változata is bátran fogyasztható.

A húsok, felvágottak, tejtermékek és a tojás szintén jobb, ha organikus forrásból származnak. Valójában ez a legfontosabb.

A zöldségek, gyümölcsök szódabikarbónás vízbe való áztatása, majd alapos leöblítése ugyanis képes semlegesíteni a vegyszermaradványokat, de léteznek gyümölcs- és zöldségmosó folyadékok is.

Az állati eredetű termékekben található gyógyszermaradványoktól és hormonkészítményektől azonban nem tudsz ilyen módon megszabadulni.

Az egyik olvasóm írta, hogy szerinte az egész biomizéria sznobság. A cikkből láthatod, hogy ezzel nem értek egyet. Azzal azonban senki se áltassa magát, hogy ha csak bioüzletben vásárol, akkor már egészségesen is él.

Az egészséges táplálkozást nem a biominőség választása teszi. Sokkal előbbre való, ha a tudásodat bővítve egyre inkább átlátod, és megérted az összefüggéseket az étkezési szokásaid és az életmódod, valamint a szervezeted működése között. 

Kizárólag rajtad, a mindennapi döntéseiden múlik, hogy egészségesebb, energikusabb leszel-e.  

Az útmutatást, amelyre szükséged van, nálam megtalálod!

Kapcsolódó bejegyzések: Költségtakarékos tippek az egészséges táplálkozás kialakításához

♥♥♥

Ha úgy gondolod, hogy ez a cikk értékes az egészséged és a vitalitásod szempontjából, segítsd azt terjeszteni, megosztva másokkal. Kattints a közösségi média gombokra!

Fontos számomra a véleményed, ezért bátran írj hozzászólást!

mariann-square

Dr. Németh Mariann
Életmód-navigátor,
funkcionális táplálkozási mentor,
coach

Csatlakozz hozzám a Facebook-on, az Instagram-on és a YouTube-on is!

Nézd meg, milyen programokkal tudok neked segíteni!

Fotó: Sharon Pittaway/Unsplash

69 Shares

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük