Egészséges táplálkozás minden hónapban

Az egészséges táplálkozás két fő akadályba ütközik: az egyik az, hogy a legtöbben azt hiszik, hogy az egészséges táplálkozás drága. 

A másik téves feltételezés, hogy az egészséges táplálkozás egyet jelent a lemondásokkal, egyhangú, és nem elég ízletesek az egészséges ételek.

A blogon többször is megcáfoltam már ezeket a feltételezéseket. Ebben a bejegyzésben listázom neked a “Mit ehetsz … ?” sorozat cikkeit, hogy könnyebben elérd az év egyes hónapjaira adott javaslataimat.

Egészséges táplálkozás minden hónapban

Kattints a linkekre, és használd ötletadóként a cikkjeimet az egészséges, változatos, szezonális alapanyagok kiválasztásához – és elkészítéséhez.

Mit ehetsz januárban?
Mit ehetsz februárban?
Mit ehetsz márciusban?
Mit ehetsz áprilisban?
Mit ehetsz májusban?
Mit ehetsz júniusban?
Mit ehetsz júliusban?
Mit ehetsz augusztusban?
Mit ehetsz szeptemberben?
Mit ehetsz októberben?
Mit ehetsz novemberben?
Mit ehetsz decemberben?

Egészséges élelmiszerek hónapról hónapra

Miért jó, ha mindig a szezonnak megfelelő élelmiszereket fogyasztjuk? Ez több szempontból is a javunkra válik:

Friss élelmiszerek

Az egészséges táplálkozás egyik alapszabálya, hogy az étrendünk friss, a lehető legkevésbé feldolgozott élelmszerekből álljon.

Ha tudod, hogy melyik hónapban milyen zöldség és gyümölcs érik be, milyen húsfajták kaphatók, akkor a rendelkezésedre álló alapanyagokból könnyen össze tudod állítani az egészséges menüt.

Nem kell konzerv vagy mirelit terméket vásárolnod, hiszen bőven van miből válogatnod. Nem kell továbbá megvenned a messziről utaztatott, kényszerérlelt árukat sem.

A “Mit ehetsz …?” sorozatban bebizonyítottam, hogy még a téli hónapokban is könnyen boldogulsz.

Olcsóbb élelmiszerek

A másik ok, hogy mindig a szezonnak megfelelő élelmiszereket keresd, nagyon prózai: általában olcsóbban hozzájutsz a friss élelmiszerekhez.

Tudom, hogy ha többnyire csak friss alapanyagot vásárolsz, akkor rá kell számolni az elkészítésére szánt időt és energiát is. Ez utóbbinál nem csak a konyhatündér energiájára gondolok, hanem a forintosítható víz-, gáz- és áramszámlára is.

Ebben az esetben is azt mondom, hogy jobban jársz, ha az otthonfőzést választod.

Természetesen időnként lehet létjogosultsága a kényelmi készételeknek, de valljuk be, a házikosztnak nincs párja. Menütervezéssel, okos maradékfelhasználással meg tudod valósítani a költségtakarékos, egészséges főzést anélkül, hogy a állandóan a konyhában raboskodnál.

Ha valamilyen ételérzékenység vagy betegség miatt speciális étrendet követ a család, pláne igaz, hogy olcsóbb a szezonális, friss alapanyagokból főzni.

Az ilyen-olyan “mentes” termékek horribilis áron kaphatók, és általában egyáltalán nem egészségesek.

Támogatás

Ha a piacon és az üzletekben a szezonális élelmiszereket keresed, könnyebben megtalálod a hazai termelők áruit.

Nem mindegy, hogy a vásárlásoddal kit támogatsz. Igen, tudom, hogy gyakran drágább a hazai termék, mint a messzi földről utaztatott!

Mégis azt mondom, hogy aki teheti, fizesse meg a különbözetet, hiszen a hazai termék választásával a hazai gazdákat ismerjük el, és a belső fogyasztást ösztönözzük, amivel végső soron saját magunknak teszünk jót.

Összhangban a természettel

A keleti kultúrákban nagyobb hagyománya van az étkezések évszakokhoz való hangolásának.

Mi olyan szerencsés helyzetben vagyunk, hogy élvezhetjük mind a négy évszakot. A tavaszi, nyári, őszi és téli hónapoknak azonban eltérő a minőségük.

Ha mindig a szezonnak megfelelő friss élelmiszereket fogyasztjuk, szervezetünk energetikája ráhangolódhat az adott évszakra, időjárásra.

Ezt pedig jobb emésztésben, jobb egészségben, jobb hangulatban nyilvánul majd meg.

Ne csak olvass, készítsd is el!

Ha egyszerűen elkészíthető egészséges receptekre vágysz, amelyek elkészítésével NincsMacera, akkor kattints a linkre!

A NincsMacera weboldalon egyszerű, és valóban egészséges recepteket találsz képekkel, részletes leírásokkal. A NincsMacera blogon pedig az alapanyagokról, főzési praktikákról olvashatsz.

A NincsMacera weboldalon a gyakorlatban bizonyítom be, hogy ételérzékenyként, autoimmun betegként sem kell drága “mentes” termékekre, csodaszerekre költeni.

Azt is megmutatom, hogyan tudsz a család asztalára ízletes, változatos és könnyen elkészíthető ételeket tálalni anélkül, hogy külön főzőcskéznél az ételérzékeny családtagnak, vagy magadnak.

♥♥♥

Ha úgy gondolod, hogy ez a cikk értékes az egészséged és a vitalitásod szempontjából, segítsd azt terjeszteni, megosztva másokkal. Kattints a közösségi média gombokra!

Fontos számomra a véleményed, ezért bátran írj hozzászólást!

mariann-square

Dr. Németh Mariann
Életmód-navigátor,
funkcionális táplálkozási mentor, coach

Csatlakozz hozzám a Facebook-on, az Instagram-on, a Pinterest-en a YouTube-on is!

Nézd meg, milyen programokkal tudok segíteni!

 

188 Shares

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.