Az időskori cukorbetegség és a vegyszerek

Az időskori cukorbetegség megelőzése, vagyis a 2-es típusú cukorbetegség elkerülése manapság lehetetlen feladatnak tűnik, pedig ez nem így van.

Az időskori cukorbetegség krónikus betegségnek tekinthető, olyan betegségnek tartják, amelytől nem szabadulhatunk meg. Azonban a krónikus jelző nem azt jelenti, hogy örökké ezzel kellene élni, hanem csak azt, hogy hosszan tartó, lassú lefolyású betegségről van szó.

Az előző blogbejegyzésben az időskori cukorbetegség kevésbé ismert étrendi okairól, és ezek megelőzéséről volt szó.

Létezik azonban a 2-es típusú, vagy időskori cukorbetegségnek az étrendi hibákon kívül egy kevésbé köztudott oka is. Ebben a cikkben erről lesz szó, hogy könnyebb dolgod legyen az időskori cukorbetegség megelőzése terén. 

Nem elég a fogyás

Az időskori cukorbetegek kezelésében a fő ajánlások az étrendre összpontosítanak.

A súlycsökkentés és a kalóriakorlátozás a fő cél, amellyel figyelmen kívül hagyják azt a tényt, hogy az elhízás általában nem ok. A 2-es típusú, vagy időskori cukorbetegség megelőző állapota az inzulinrezisztencia, amely vékony testalkatú embereket is érint.

Ebben az állapotban azonban a fogyás gyakorlatilag lehetetlen, hiszen a test folyamatosan zsírraktározási módban van.

A kalóriakorlátozás pedig figyelmen kívül hagyja, hogy az egyik kalória nem azonos a másik kalóriával. A banánból származó kalória például egészen más hatással van a szervezetre, mint egy-két darab, ugyanannyi kalóriát jelentő élelmiszeripari keksz, vagy aprósütemény.

Az inzulinrezisztensek, cukorbetegek számára a fő tanács, hogy ne egyenek gyorsan felszívódó szénhidrátokat és édességeket, és egész nap tartsák stabilan a vércukorszintjüket. A mozgás is ajánlott minden 2-es típusú, vagy időskori cukorbeteg számára.

Igen ám, de gyakran kiderül, hogy ez nem elegendő minden cukorbeteg számára.

Időskori cukorbetegség egészséges táplálkozás mellett?

Bizony, ez is előfordul.

Érthető módon nagy az értetlenség és a csalódottság, ha olyan valakinél diagnosztizálnak inzulinrezisztenciát, vagy 2-es típusú cukorbetegséget, aki évek, évtizedek óta odafigyel a táplálkozására, kerüli a gyorsan felszívódó szénhidrátokat, kevés édességet, alkoholt, ellenben sok zöldséget fogyaszt, és rendszeresen mozog is.

Mi lehet ennek az oka? Talán te sem tudod, de elárulom, hogy a környezetünkben található “hormonbontók” a ludasak a dologban.

Cukorbetegség vegyszerek miatt

A környezetünk tele van különböző vegyszerekkel, méreganyagokkal, amelyek nagyon megzavarhatják a szervezetünket.

Különösen a hormonműködésre hatnak károsan ezek a szerek. A cukoranyagcsere pedig hormonok által vezérelt folyamat.

Nem csalás, és nem ámítás ezért azt mondani, hogy a hormonrendszer működésére károsan ható anyagok közvetlen kapcsolatba hozhatók a 2-es típusú, időskori cukorbetegséggel (és természetesen más egészségi problémákkal is).

POP anyagok

Vannak például az úgynevezett POP anyagok (Persistent Organic Pollutants). Ezek olyan lassan lebombló szerves mérgező vegyületek, amelyek könnyen felhalmozódnak az élőlények szöveteiben.

Ilyenek bizonyos növényvédő szerek, ipari segédanyagok és égésgátlók, amelyekkel a minket körülvevő tárgyakat kezelik.

Mindenütt kapcsolatba kerülünk ezekkel a vegyületekkel. Belélegezzük őket, felszívódnak a bőrünkön keresztül, de jócskán le is nyelünk belőlük.

Ezeket a mérgező vegyületeket a szervezetünk nem tudja lebontani, de valahogy ártalmatlanítania kell őket. Ez pedig úgy történik, hogy a szervezet számára legbiztonságosabb helyen, a zsírsejtekben tárolja.

Kutatások igazolják, hogy minél magasabb ezeknek az anyagoknak az aránya a szervezetben, annál nagyobb a cukorbetegség kockázata is.

A zsírfelhalmozódás és az elhízottság olyan mérgező anyagok következménye is lehet, amelyektől a szervezet nem tud megszabadulni.

Természetesen 10-15-20 kg, és még több fölösleggel étrendi- és életmódbeli hibákról is szó van, úgyhogy nem ér mindent ráfogni a vegyszerekre! 🙂

BPA

A BPA (biszfenol A) egy xeno-ösztrogén, amely főképp a műanyag étel- és italcsomagolásokból kerülhet a szervezetünkbe, de úgy is mérgezheted magad vele, ha a mikrohullámú sütőben az ételeket műanyag dobozban melegíted.

A BPA megzavarja a hasnyálmirigy működését. A hasnyálmirigy pedig nagyon fontos szerv a cukoranyagcsere szempontjából, hiszen – többek között – az inzulin hormont termeli.

Ha ezzel a folyamattal nem vagy tökéletesen tisztában, nem baj. Olvasd el az “Így pusztítja a szervezeted a legártalmasabb rejtett stressz” című bejegyzést, ahol érthetően leírom a legfontosabb információkat az inzulinról, a hasnyálmirigyről, és a cukoranyagcsere folyamatáról.

Nem meglepő tehát, hogy ha a BPA által megzavart hasnyálmirigy nem képes a feladatát megfelelően ellátni, akkor előbb-utóbb a cukorbetegség réme is felüti a fejét.

Növeld az ellenállást!

Némiképp magyarázatot kaphattál rá, hogy az időskori cukorbetegség miért következhet be egészséges táplálkozást, és egészséges életmódot folytató embereknél is.

Sajnos manapság ezeket az anyagokat lehetetlenség elkerülni. Teljesen nem tudjuk kiiktatni őket, bármennyire is tudatosak vagyunk.

Egyetlen lehetőségünk, hogy az ellenállásunkat növeljük velük szemben. Így a szervezetünk ártalmatlanítani tudja ezeket az anyagokat.

Mit tehetsz ennek érdekében?

  • Ne gyengítsd a szervezeted egészségtelen táplálkozással, túl sok édességel, gyorsan felszívódó, és acelluláris szénhidrátokkal;
  • Kerüld a feldolgozott, élelmiszeripari ételeket, főleg a konzerveket, és a műanyag csomagolású termékeket;
  • Egyél sok-sok zöld leveles zöldséget, mert ezek segítenek a méregtelenítésben;
  • A húst és a halat biominőségben vásárold, mert a nagyüzemi állattartás során hormonokat, antibiotikumokat, fajtaidegen tápot kapnak az állatok. A húsba, halba kerülő hormonokat és vegyszereket nem tudod kiiktatni, azokat elfogyasztod, és károsan hatnak a testedre: az vagy, amit az eszik, amit megeszel;
  • Sokféle növényi terméket, és egészséges zsírokat fogyassz;
  • 100 %-ban természetes kozmetikumokat és háztartási cikkeket használj;
  • Mozogj rendszeresen! Ne kimerítő, hanem számodra élevezetes, örömet adó mozgásformákat válassz;
  • Tanuld meg kezelni a stresszt, és bánj jól magaddal!

♥♥♥

Ha úgy gondolod, hogy ez a cikk értékes az egészséged és a vitalitásod szempontjából, segítsd azt terjeszteni, megosztva másokkal. Kattints a közösségi média gombokra!

Fontos számomra a véleményed, ezért bátran írj hozzászólást!

mariann-square

Dr. Németh Mariann
Életmód-navigátor,
funkcionális táplálkozási mentor, coach

Csatlakozz hozzám a Facebook-on, az Instagram-on, a Pinterest-en a YouTube-on is!

Nézd meg, milyen programokkal tudok segíteni!

121 Shares

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.