Hogyan böjtölj egyszerűen?

A különböző vallások mindegyike előír valamilyen kötelező böjtöt az emberek számára. Ennek megtisztulási célja van, de nem csupán testi, hanem lelki és szellemi értelemben is. Manapság azonban még a vallásukat aktívan gyakorlók körében is kevesen annyira elszántak, hogy pontról pontra betartsák az előírásokat. Ebben a bejegyzésben elmondom, hogyan böjtölj egyszerűen azért, hogy a böjt kedvező élettani hatásait mégis megtapasztalhasd. 

A mai viszonyok között nem nagyon tudnánk megvalósítani, hogy heteken keresztül semmilyen ételt, csupán folyadékot vegyünk magunkhoz – mert az igazi böjt erről szól. A nálunk elterjedt katolikus böjt teljes időtartama hamvazószerdától nagyszombatig összesen 46 nap. Az idén ez február 26-ától április 11-éig tart. A napi rutinunk, kötelezettségeink mellett nem tudom, ki engedhetné meg magának, hogy ennyi ideig csak folyadékon éljen és meditáljon, de azért annál többet is lehetne tenni, mint hogy nagypénteken nem eszünk húst. Ez utóbbi ugyanis, ami a böjtből mára általánosságban maradt.

Miért jó a böjt?

Egy kis böjt akkor is jó hatással van rád, ha nem vagy vallásos. A szervezetnek időnként szüksége van egy kis pihenésre, és az okosan végzett böjtnek számos pozitív élettani hatása van. Elég, ha arra gondolsz, hogy amikor beteg vagy, nem nagyon kívánsz enni, főleg a nehezebb, húsos ételeket kerülöd. Ilyenkor a szervezeted a betegség leküzdésére összpontosítja minden energiáját, nem az emésztéssel kíván bajlódni.

Manapság sokkal többet és gyakrabban eszünk, mint amire szükségünk lenne. Az elfogyasztott élelmiszereink minősége is hagy némi kívánnivalót maga után. A finomított, hőkezelt, vajmi kevés valódi tápanyagot tartalmazó étellel rengeteg, hasznosíthatatlan “hulladék” kerül a szervezetünkbe. Ezeket hatástalanítania kell, ezért zsírban deponálja. Még ha alig eszik is valaki, lehet, hogy egyre növekszenek a zsírpárnái, ha az átlagember silány ételeit eszi nap mint nap.

A túl gyakori, 2-3 óránkénti evés és a folyamatos nassolás során a szervezet nem zsírt, hanem glükózt éget. Ilyenkor állandóan szüksége van az utánpótlásra is, ezért azt érzed, hogy újra és újra enni akarsz. Az emésztőrendszer azonban néha tehermentesítésre szorulna. A táplálék a gyomorban és a vékonybélben emésztődik meg. A gyomorból a vékonybélbe került ételből a tápanyagok a vékonybélben szívódnak fel a vérbe, és jutnak el a sejtekhez. A táplálék megemésztése után a hasznosíthatatlan maradék a vékonybélből egy erős mozgással a vastagbélbe jut. Amikor korog a gyomrod, a vékonybeled “nagytakarít”, de amint újra eszel valamit, ez a takarítás azonnal megszűnik. Pedig a vékonybeled imádja ezt a tiszta és üres állapotot. Az emésztési szünetekben pihen a szervezet, tisztul a máj, lélegzethez jut a gyomor.

Gyanítom, hogy a fogyás kérdése is érdekel. A böjt idején a szervezet külső táplálék híján a felhalmozott belsőhöz kénytelen nyúlni. Először a beteg sejteket építi le, majd zsírégetésbe kezd. Vagyis, a zsírból nyeri az energiát, nem pedig csak a glükózból. Amikor rendszeresen kibírod evés nélkül, és valóban megéhezel két étkezés között, a szervezeted zsírégetésre kapcsol. Ilyenkor igyekszik megszabadulni a zsírba csomagolt “hulladéktól” is. Ez böjt idején átmeneti rosszullétet is eredményezhet.

Milyen a jó böjt?

A leleményes ember számos drasztikus és kevésbé kemény módját találta ki a böjtölésnek. A léböjtök mellett vannak olyan kúrák is, amelyek egy időre néhány nehezebben emészthető, vagy egészségtelennek számító ételcsoportot száműznek az étkezésből.

Léböjt

A legtöbben a léböjtöt ismerik. A hosszabb időn keresztül csak folyadékbevitellel kivitelezett böjtölést kizárólag orvosi felügyelet mellett szabadna végezni. A léböjtök újabban egyet jelentenek a különféle gyümölcslevek mértéktelen fogyasztásával. Sajnos ez a típusú böjt egyáltalán nem tesz jót. A magas gyümölcscukor tartalmú gyümölcsökből készített levek nem egészségesek, napokig, hetekig ezeken élni még kevésbé. Az sem jó, hogy az élvezet kedvéért mindenféle párosításban kevered az összetevőket. A gyümölcsöt zöldséggel, gyakran 5-6 különféle gyümölcsöt összeturmixolni nem célszerű. A zöldséglé és a gyógyteák a léböjt egészségesebb alternatívái, de valójában nincs szükség ilyen drasztikus böjtölésre.

Hús- és tejtermékmentes étkezés

Már az is nagyban hozzájárul a szervezet tehermentesítéséhez, ha egy ideig nem eszel húst és tejtermékeket. Az emésztőrendszered már annak is örül, ha hús helyett csak halat vagy tojást fogyasztasz. Persze, ez már nem igazi böjt, mégis számtalan jó hatása van.

Cukor- és élvezeti szerek

Kiváló, ha egy ideig teljesen kiiktatod a cukrot (a rejtett cukrot is) az étkezésedből. A kávé-, az alkohol- és cigarettamegvonással további lépést teszel a jó irányba.

A személyre szabott táplálkozásom előtti kísérleti években, amikor próbálgattam a különböző irányzatokat, minden évben hús- és tejtermékmentes, cukormentes, alkoholmentes “böjtöt” tartottam hamvazószerdától nagyszombatig. Ilyenkor finomított szénhidrát sem kerülhetett a tányéromra. A cigarettáról nem kellett lemondanom, mert soha nem dohányoztam. Mindig éreztem a jótékony hatását ennek a kis önmegtartóztatásnak, bár ma már tudom, hogy a teljes kiőrlésű kenyerek, pékáruk gluténtartalma nem tett jót. Ebből is látszik, milyen csodálatos a szervezetünk. Egy kevés rosszal el tud bánni, amennyiben gondoskodunk a pozitív hatású dolgokról is.

Mióta azonban a személyre szabott táplálkozást folytatom, más módon böjtölök.

Időszakos böjt

A rendszeresen beiktatott időszakos böjttel biztosítom a szervezetem számára a megkönnyebbülést. Az időszakos böjtnek több típusa létezik:

  •  Rendszeres időközönként beiktathatsz egy 24 órás böjtnapot. Ekkor csak vizet és gyógyteát iszol, de nem eszel semmit.
  • Minden héten öt napon át a szokott módon étkezel, majd két napon keresztül sokkal kevesebbet eszel, mint máskor.
  • Hetente egy-két alkalommal, vagy akár minden nap csak egyszer eszel napjában, délben vagy este.
  • Meghatározott időszakon belül eszel úgy, hogy legalább 12-16 órán keresztül nem fogyasztasz semmit.
  • Minden nap 10 órás időszakban eszel, utána 14 órát böjtölsz. Például reggelizz 7 órakor, és fejezd be a vacsorát 17,00 órakor.
  • Ezekből a módszerekből kombinálsz egy saját, személyre szabott mixet.

Én ez utóbbit csináltam. Időnként beiktatok egy 24 órás böjtnapot, de fő szabályként este hat órától reggel hét óráig nem eszem semmit. Néha, általában hétvégén kihagyom a reggelit. Persze, amikor valamilyen társasági esemény jön közbe, előfordul, hogy este hat után eszem, de ilyenkor másnap soha nem reggelizem. Azt még megjegyzem, hogy legfeljebb naponta háromszor eszem: reggelit, ebédet, vacsorát – vagyis rendesen megéhezem két étkezés között. Nem szoktam nassolni. A hamvazószerdától nagyszombatig tartó böjti időszakban az idén mellőzni fogom színhúst, és inkább tojást és a szokottnál is több halat fogok fogyasztani. Tekintve, hogy nem kávézom, nem dohányzom, nem eszek finomított szénhidrátot, további megszorításokra nemigen van szükség.

A személyre szabott böjtöd

Mint láttad, nem annyira nehéz az időszakos böjtölés. A legkézenfekvőbb a korai vacsora és a reggeli későbbre tolása, vagy kihagyása, hiszen a közbeeső alvás segít. Azért megértem azt is, hogy ha jelenleg naponta ötször eszel, és szeretsz nassolni, akkor most még elképzelhetetlennek tartod ezt. Vannak, akik félnek attól, hogy megéheznek, és még azelőtt esznek, hogy valóban éhesek lennének. Ennek általában lelki háttere van, amit érdemes kibogozni.

Akkor is nehéznek tűnhet, ha ingadozik a vércukorszinted. Ilyenkor ha nem, vagy később reggelizel, annyira leeshet a vércukorszinted, hogy az már káros hatással van. Amikor azonban stabil a vércukorszinted, nyugodtan kihagyhatod néha a reggelit. A szervezet ekkor már könnyen átkapcsol zsírégetésre. A stabil vércukorszintet nem olyan nehéz elérni, ha betartod az általam javasolt táplálkozási szabályokat.

Próbálgasd a módszereket, és alakíts ki egy számodra megfelelő rendszert. Nagyon sok pozitív hatással jár, ha 12 óránál hosszabb ideig nem eszel:

Az időszakos böjt kedvező hatásai

  • Az emésztőrendszernek rendszeresen biztosítod a pillanatnyi szünetet, ami a hatékony munkájához szükséges;
  • Amikor nem az emésztéssel megy el a szervezet energiája, a károsodott testi sejtek regenerálódhatnak, és a beteg sejtek, a létrejött salakanyag távozik a sejtekből;
  • A betegségek kiinduló pontja, a szervezetben pusztító krónikus gyulladás csökken az időszakos böjtölés hatására.;
  • A káros szabad gyökök ellen ellenállóbb a szervezet;
  • Az időszakos böjt helyreállítja az inzulinérzékenységet. Az ingadozó vércukorszint stabilizálható, ezért csökken a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának esélye;
  • A szervezet zsírégetésre kapcsol, így csökken a túlsúly;
  • A sejtek és szövetek gyorsabban regenerálódnak, mert fokozódik a növekedési hormon termelődése. Ez segíti az izomépítést is.
  • Lassítja a korai öregedés folyamatát;
  • Hozzájárul a magas vérnyomás csökkenéséhez;
  • Kedvező hatással van a magas LDL-koleszterin és triglicerid szintre;
  • A gyulladáscsökkentő és inzulinérzékenységet helyreállító hatása következtében csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.

Erre figyelj

  • Fokozatosan vezesd be az időszakos böjtölést;
  • A böjtidőszak előtt ne legyél falánk, hogy “biztosan kibírd” az étkezési szünetet;
  • Ha vékony vagy, ne egyél kevesebbet a szokásosnál;
  • A lehető legegészségesebben étkezz. Az időszakos böjtölés nem azért van, hogy utána büntetlenül fogyaszd a rossz táplálékot;
  • Figyelj a szervezeted jelzéseire, és e szerint finomítsd a módszert

A böjt időszaka nagyszerűen alkalmas arra, hogy felkészítsd a szervezeted a tavaszi megújulásra. Ennek érdekében figyelmedbe ajánlom az Emésztőrendszeri útikalauz online tanfolyamot, amely 6 hét alatt megtanít arra, hogyan bánj jól az emésztőrendszereddel, és hogyan szabadulj meg az emésztési zavaraidtól.

♥♥♥

Ha úgy gondolod, hogy ez a cikk értékes az egészséged és a vitalitásod szempontjából, segítsd azt terjeszteni, megosztva másokkal. Kattints a közösségi média gombokra!

Fontos számomra a véleményed, ezért bátran írj hozzászólást!

mariann-square

Dr. Németh Mariann
Életmód-navigátor,
funkcionális táplálkozási mentor, coach

Csatlakozz hozzám a Facebook-on, az Instagram-on, a Pinterest-en a YouTube-on is!

Nézd meg, milyen programokkal tudok segíteni!

Fotó: Thought Catalog/Unsplash

146 Shares

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.