Blog...

Valóban elkerülhetetlenek a “női bajok”?

Nem tudjuk függetleníteni magunkat az életmódunktól, a minket körülvevő világ hatásaitól. Nagyon sok stressznek, káros élelmiszer-összetevőnek vagyunk kitéve, az életstílusunk egyre kevésbé szolgálja a valós érdekeinket. Rengeteg tényező idézi elő azokat a “női bajokat”, hormonzavarokat, amelyekkel abban a tudatban élünk együtt, hogy a korunk előrehaladtának velejárói, vagy éppen „örököltük” a problémákat. Igaz ez? Valóban nem tehetünk semmit a hormonegyensúly visszaállításáért?

A túlterhelés és a stressz hormonrendszerre kifejtett hatásáról írt bejegyzésekben (itt és itt) érintettem a legfontosabb női hormonok, az ösztrogén és a progeszteron egyensúlyának fontosságát.

Véleményem szerint túl sok nő él olyan nőgyógyászati panaszokkal, amelyekre megoldhatatlan problémaként tekint. Ennek egyik oka sajnos az, hogy a női ciklus működésének törvényszerűségei, a peteérés és a menstruáció szabályos váltakozásának feltételei, a változókor hátterében zajló folyamatok terén nagyon sokaknak még ma sincsenek kellő mélységű ismereteik.

Az én generációm még nem igazán tudta ezt a témát (sem) nyíltan megvitatni, és valljuk be, ezekre a problémákra sokan a női lét velejáróiként tekintenek, és nem is gondolják, hogy bármit is tehetnének ellene. Sokáig így voltam ezzel én is.

Pedig nem igaz, hogy a hormonproblémáknak kell uralnia minket. A táplálkozásunkkal és az életmódunkkal nagyon sokat tehetünk a hormonrendszerünk egészséges működéséért.

Kényes egyensúly

A “Túlterhelt hormonok” című bejegyzésben írtam a két legfontosabb női hormon, a progeszteron és az ösztrogén egyensúlyának fontosságáról.

Manapság főleg arról hallhatsz, hogy milyen sok galibát okozhat az ösztrogéndominancia, ami mára sajnos a nők többségét érinti.

Miért szaporodott meg az ösztrogéndominanciában érintettek száma?

Amikor ösztrogénről beszélünk, többfajtát értünk alatta: az ösztradiol, az ösztron, és az ösztriol közül az ösztradiol a legfontosabb. A szervezetben az ösztrogénnek és a progeszteronnak egymáshoz képest folyamatosan egyensúlyban kellene lennie. Amikor a testben túl sok az ösztrogén, ösztrogéndominanciáról beszélünk. Tudnod kell, hogy tartósan alacsony progeszteronszint esetén még a normál ösztrogénszint is relatív többletet jelent.

Életed végéig szükséged van ösztrogénre, hiszen rengeteg funkciója van a szervezetben: nem csak a termékenység miatt, hanem hatással van az ízületeidre,  csontjaidra, bőrödre, energiaszintedre, libidódra, hangulatodra is. Egyik legfontosabb feladata a sejtosztódásban van.

Éppen ezzel függ össze az ösztrogéndominanciás panaszok jó része: az endometriózis, a PCOS, miómák, ciszták, tumorok mind sejtburjánzással kapcsolatos betegségek.

Az ösztrogéndominancia azonban ezeken kívül más jellegű problémákat is okoz: görcsös menstruáció, vérzészavarok, mellfeszülés, meddőség, vetélés, kismedencei gyulladások, korai menopauza, PMS, és a vele együtt járó, a szervezet egészének működési zavarai: pajzsmirigy-problémák, kimerültség, szorongás, hangulatingadozások, alvászavarok, emésztési problémák, súlygyarapodás, hasi hízás, ödémásodás, allergiák, csökkent nem vágy.

Az én történetem

Nekem közel tizenöt évig voltak menstruációs panaszaim, amit az orvosok úgy próbáltak megoldani, hogy 2-3 évente „gyógykaparásra” küldtek. Ettől persze nem lettem jobban. A nőgyógyászati panaszok mellett a fáradékonyság, puffadás, görcsök, álmatlanság, pánikrohamok, hajhullás, pajzsmirigyproblémák, cukoranyagcsere-zavarok, cellulitisz – az ösztrogéndominancia szinte valamennyi klasszikus tünete végigkísért ezek alatt az évek alatt. A menzesz első napján a fájdalomtól összegörnyedve jártam, de ilyenkor próbáltam úgy időzíteni az életem, hogy egész nap feküdni tudjak. Nem volt egyszerű.

Végül, már a drasztikus, méheltávolító műtétre készülve tettem még egy kísérletet. Mielőtt véglegesítettem az orvossal a műtét időpontját, véletlenül ráakadtam egy “alternatív” nőgyógyászra, aki szomatoinfra diagnosztikával is foglalkozott.

A vizsgálat után azzal döbbentett meg, hogy magától értetődő módon nevén nevezte a problémáim okát: endometriózisom van, amelynek a műtéti megoldását nem javasolja, mert a húgyhólyagon is megtalálhatók a méh nyálkahártyájának „elvándorolt” szövetei, és így kockázatos lenne a beavatkozás.

Az endometriózis ugyanis a méhnyálkahártya darabkáinak megjelenése a méhen kívül – bárhol. Ezek a nyálkahártya-részecskék is véreznek a ciklus során, és lelökődnek, ahol éppen vannak, így okoznak iszonyú fájdalmakat, bél-összenövéseket, súlyos elváltozásokat.

Kész voltam. Fogalmam sem volt, mihez kezdhetnék – akkor még nem nagyon volt az endometriózisról, ösztrogéndominanciáról túl sok információ. A nőgyógyász tájékoztatásából kiindulva beleástam magam a témába, és az étkezésemet, életmódomat átalakítva vettem fel a harcot az életemet megkeserítő problémákkal.

Hogy rövidre szabjam, az egy éves kontrollvizsgálaton az endometriózisnak nyoma sem volt, és a vele együttjáró tüneteknek is búcsút mondhattam. Eleinte én magam sem akartam elhinni, hogy „ilyen egyszerű” az egész.

Azon túl, hogy a fizikai problémák megszűntek, az volt a legjobb, hogy bizonyítást nyert: nem ÉN vagyok a labilis, kiegyensúlyozatlan, hanem a személyiségem a hormonjaim kiszolgáltatottja volt.

Nagyon sokáig nem akartam elhinni, hogy a gyakorlatilag az egész fiatalságomat megkeserítő tüneteknek egyszer és mindenkorra vége. Eleinte féltem, hogy csak átmenetinek bizonyul a gyógyulásom.

Az azóta eltelt évek alatt bebizonyosodott, hogy csak akkor jönnek vissza a tünetek, ha eltérek attól az étkezéstől, életmódtól, amivel megoldottam a problémát.

Így aztán nincs mese, a saját érdekem, hogy a jó úton maradjak.

Jó kis önismereti folyamat is volt ez, és ma már egészen másképp tekintek magamra, és fogadom el a reagálásomat bizonyos helyzetekre. Tudom, hogy a működésünk során egyszerűen figyelembe kell venni olyan tényezőket, amelyek ha tetszik, ha nem, hatnak ránk a környezetünkből, abból, amit megeszünk, megiszunk, tapasztalunk. Megtanultam, hogy ha valami nem épít, sőt, egyenesen romboló hatással van rám, abból a lehető legkevesebbet engedem hatni magamra.

Azt kell mondjam, hogy egyáltalán nem lemondásként élem meg ezt a fajta tudatosságot. Ellenkezőleg. Hihetetlen módon kiteljesítette az életemet, és mindaz, amin keresztülmentem szükséges előzménye volt például annak, hogy most ezt a blogbejegyzést írhatom.

Mi az oka az ösztrogéndominanciának?

Nem elég azt tudni, hogy mi az ösztrogéndominancia. Jó, ha azzal is tisztában vagy, miért borulhat fel a szervezetben a progeszteron – ösztrogén egyensúly?

Egyrészt a test önmaga termeli a túl sok ösztrogént. Ez főleg túlsúlynál fordul elő, mert a zsírsejtekben termelődhet ösztrogéntöbblet.

Másrészt a progeszterontermelés elégtelensége okán is kialakul az ösztrogéndominancia. Itt visszautalok arra a korábbi bejegyzésre, amelyben megmutatom, hogy a tartós stressz következtében megnövekedett kortizolszükséglet kielégítésére hogyan használja fel a szervezet a progeszteront, amelynek aztán így a szükségesnél jóval kisebb lesz a szintje.

Jóval nagyobb gondot okoznak azonban az úgynevezett xenoösztrogének.

A xenoösztrogének olyan anyagok, amelyekkel lépten-nyomon találkozunk: általában kőolajszármazékok, amelyek kozmetikumokban, mosogatószerekben, műanyagokban, gyógyszerekben, szintetikus hormontartalmú fogamzásgátlókban, ruhákban, ételszínezékekben, ízfokozókban, édesítőszerekben, csapvízben, permetszerekben, lakberendezési tárgyakban találhatók, illetve hús- és tejtermékekben is, hiszen permetezett takarmánnyal etetik az állatokat.

A xenoösztrogének mesterségesen létrehozott vegyületei hormonszerű tulajdonságokkal rendelkeznek, és a szervezetben konkrétan ösztrogénként hatnak. Ez aztán óriási hatással van a hormonrendszerre, a termékenységre – nem csak nőknél, férfiaknál is.

A nőknél a progeszteron-ösztrogén egyensúlyt könnyebben felborítják a xenoösztrogének. Azonban a férfiakat sem kímélik: a tesztoszteron mennyiségéhez képest túl sok ösztrogén meddőségi problémákat, a spermiumok számának és mozgékonyságának csökkenését, prosztatarákot, a mellen és a csípőn lerakódó zsírpárnákat idéz elő náluk.

Mondjuk a nőknél sem jó, ha az ösztrogén túlsúlyban van a tesztoszteronhoz képest. A női szervezetben a tesztoszteron a zsírégetésben, izomépítésben, egészséges bőrképzésben, az egészséges szexuális étvágy kialakulásában játszik szerepet.

A szervezet képes kisebb mennyiségű xenoösztrogén kiválasztására. A túl sok ösztrogén és xenoösztrogén lebontására azonban nem képes, ezért azokat a zsírsejtekben tárolja. A női szervezetben a mellrákot okozó egyik legfontosabb rizikófaktor éppen ez (a másik az étrend és az életmód).

Sajnos, mai világunkban nem tudod kiiktatni a xenoösztrogéneket az életedből. Annyit tehetsz, hogy okosan válogatod meg az ételeidet, a kozmetikumaidat, háztartási tisztítószereidet, hogy minél kevesebbet vigyél be a szervezetedbe, és megfelelően táplálkozol, hogy segíts az ösztrogénfelesleg lebontásában.

Ne hidd, hogy a változókorba érve nem érint az ösztrogéndominancia problémája!

Ösztrogéndominancia a változókorban

A változókor a 45-50-es évektől a ciklus teljes megszűnéséig tart, a petefészek működése fokozatosan leáll. A menopauza, vagyis amikor már egy évig elmaradt a menstruáció, sok kellemetlen tünettel jár, pedig ennek nem kellene így lennie.

Mi is történik ilyenkor?

Harmincon túl már csökken a szervezetedben a progeszteron mennyisége, és évekkel a menopauza előtt is előfordulhat, hogy adott hónapban nincs peteérésed. Ilyenkor nem termelődik progeszteron sem.

Ezt általában nem veszed észre, mert akkor is menstruálunk, amikor nincs peteérés, de a peteérés hónapokig tartó elmaradása progeszteronhiányhoz vezet.

Mire a negyvenes éveidet eléred, egyre kevesebb progeszteron termelődik a petefészkedben. Ehhez társul az erre az életkorra általában krónikussá váló túlterheltség, amikor is a stressz ellensúlyozására a mellékvese progeszteront használ a kortizol előállítására.

No és ne felejtsd a környezeti ártalmakat sem, amelyeknek ekkora már évtizedek óta ki vagy téve.

Ebben a korban már nem csak a progeszteron szintje csökken, hanem az ösztrogéné is, hullámzó mértékben közel a felére.

A változókor klasszikus panaszait, a hőhullámokat, izzadást, csontritkulást, vizelettartási gondokat, hüvelyszárazságot, ingerlékenységet a lecsökkent ösztrogénszint miatt általában szintetikus ösztrogénpótlással kezelik.

Nem veszik azonban figyelembe, hogy a progeszteron szintje olyan alacsony, hogy az ösztrogénpótlással ismét csak létrejön a relatív ösztrogéndominancia! Nem megoldás tehát az ösztrogénpótlás, hanem a progeszteront is pótolni kell, és egyensúlyba kell hozni az ösztrogénnel.

 

Mit tehetsz a helyzet megoldására?

Nyálmintából vett hormondiagnosztikával pontosan meg tudják állapítani az ösztrogén és a progeszteron arányát és a kimerültség mértékét is.

A következő lépés a hormonegyensúly helyreállítása, ezt azonban mindenképpen a progeszteronpótlással kell kezdeni. A változókorban nem szabad addig ösztrogénpótlásba kezdeni, amíg a relatív ösztrogéndominancia fennáll. Szintetikus ösztrogénnel pedig egyáltalán nem szabad a tüneteket kezelni.

Az életmód és táplálkozás területén számtalan lehetőséged van arra, hogy megszüntesd a panaszaidat.

Ösztrogéndominancia étrend és protokoll:

  • Gondoskodja bélrendszered egészségéről. A glutén, a tejtermékek, a bélben elburjánzó candida gombatelepek tönkreteszik az egészséges bélflórát, amelyre pedig az ösztrogén lebontása érdekében szükség van.
  • Az alkohol és a koffein (a teákban lévő koffeint is vedd figyelembe!) növeli a kortizol mennyiségét, miáltal több progeszteront használ fel a szervezet a kortizoltermelésre. Csökkentsd ezek fogyasztását.
  • Kerüld a magas ösztrogéntartalmú élelmiszereket: a szója, lenmag, gránátalma például sok ösztrogént tartalmaz, ösztrogéndominanciában ezeket ne fogyaszd!
  • A túl sok színhús növeli a gyulladást a szervezetben, ezért például endometriózis esetén fokozza az alhasi fájdalmakat. A halak, belsőségek, porcos, bőrkés húsok (nyelv, disznósajt) jobb választásnak bizonyulnak.
  • Sok friss zöldséget, legalább naponta fél kilogrammnyi mennyiséget fogyassz. A leveles zöldekben található klorofill segíti a máj munkáját, így hatékonyabban veszi fel a harcot a xenoösztrogénekkel, és más környezeti szennyeződésekkel. A keresztesvirágúakban (káposztafélék, karalábé, karfiol, brokkoli, retek) található di-indol-metán (DIM) elősegíti az ösztrogéntöbblet kiválasztását. Ezeket főve, párolva fogyaszd, mert a nyers keresztesvirágúak golyvaképzők, amely az ösztrogéndominancia egyik jellemző kísérőtünete, a pajzsmirigy-problémák esetén nem szerencsés.
  • A diófélék, olajos magvak fokozzák a progeszteron és tesztoszteron termelését, de ne vidd túlzásba a fogyasztásukat.
  • Csökkents a minimálisra a cukorfogyasztást. A cukor gyulladáskeltő a szervezetben, illetve az ösztrogéndominanciával rendszerint együtt járó leptin-rezisztencia (erről olvasd el ezt a cikket) és inzulinrezisztencia miatt csínján kell bánni a cukorbevitellel. Ez a fruktóztartalom miatt az édes gyümölcsök fogyasztására is vonatkozik.
  • A rendszeres testmozgás, az Aviva torna, intim-torna, jóga nagyon sokat javítanak az állapoton.
  • Létfontosságú a stressz csökkentése, kezelése. A sok pihenést, meditációt, légzőgyakorlatokat, önkényeztető programokat ne tekintsd időpazarlásnak!
  • Cseréld le a kozmetikai szereidet parabén, kőolaj-származék- és sls-mentes termékekre. Már kaphatók megfizethető árú termékek.
  • Táplálékkiegészítők közül a természetes progeszteron krém (Women’s cream) ciklusfüggő használata, barátcserje, d-vitamin, c-vitamin, omega-3, szerves kén, Indol-3-C, édesgyökér jöhet szóba.

Most is csak azt mondom, hogy saját szakálladra ne kezdj mindenféle táplálékkiegészítőt szedni. Mindenképpen egyeztess hozzáértő hormonterapeutával!

Én is ezzel a protokollal szabadultam meg egy év alatt tizenöt évnyi kíntól. Szerintem megérte!:)

Bocs, hogy ilyen hosszúra sikeredett ez a bejegyzés, de erről kevesebbet nem, csak jóval többet tudnék írni.

Várom a hozzászólásodat!

Szeretettel:

Mariann

Fotó: Sydney Sims/Unsplash

 

24 Shares
Dr Németh Mariann
Dr. Németh Mariann vagyok, életmód-navigátor, funkcionális táplálkozási mentor, egészségcoach. Praktikus megoldásokkal, könyvekkel, online tanfolyamokkal szeretnélek támogatni abban, hogy könnyebb legyen az életed, kiteljesítsd a lehetőségeidet és jobban érezd magad a bőrödben.

Szólj hozzá te is!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

If you agree to these terms, please click here.