Tippek a tudatosabb táplálkozáshoz

A tudatosabb táplálkozás időszerű téma, hiszen szeptember lévén sokan vannak, akik “új életet” kezdenek, legalább a nyáron felszedett pluszkilóktól való megszabadulás reményében.

A fogyókúra azonban nem megoldás, hiszen csupán meghatározott ideig tart. Közben legtöbbször a szervezet sanyargatása, vagy egészségtelen fogyókúrás készítmények használata történik.

Pedig a súlykontrollnak vannak kíméletesebb, eredményesebb, és nem utolsó sorban véglegesebb módjai is. Az egyik ezek közül a tudatosabb táplálkozás.

Tudatosabb táplálkozás?

Mi az a tudatosabb táplálkozás, és hogyan lehet segítségedre a súlykontrollban, az egészségesebb táplálkozásban?

Nagyon sokszor olvashattad-hallhattad már, hogy ha gyorsan eszel, ha nem figyelsz az étkezésre, ha nem rágod meg alaposan az ételt, általában többet eszel a kelleténél.

Még ha ügyelsz is arra, hogy egészségesen táplálkozz, könnyű ebbe a hibába esni. A rossz táplálkozási szokások pedig még az egészségesen összeállított étkezések eredményeit is szabotálják.

A tudatosabb táplálkozás ezeknek a rossz szokásoknak a megszüntetését, illetve jó szokásokra való felcserélését célozza. Nem ördöngösségről van szó, csupán a manapság oly divatos mindfulness gyakorlatainak az evésre való alkalmazását.

Néhány tippet adok, amelyek segítségével te is megvalósíthatod a tudatosabb táplálkozást.

1. Rágd meg alaposan a falatot!

A tudatosabb étkezés legegyszerűbb praktikája, ha jó alaposan megrágsz minden egyes falatot. A több rágás segít abban, hogy kevesebbet egyél.

életmód navigátor tippek

SZERETNÉD MEGTALÁLNI A TESTED SZÁMÁRA AZ IDEÁLIS ÉTELEKET ÖNSANYARGATÁS NÉLKÜL?

Összeállítottam egy INGYENES ÚTMUTATÓT, amelynek segítségével te is a legjobb formába hozhatod a tested!


+ Adok hozzá RECEPTEKET IS KÉPEKKEL, hogy ne kelljen hosszú hónapokig kísérletezned!

Mit jelent ez? Nos, állítólag falatonként minimum 25 rágás szükséges a kívánatos eredményhez. Szó szerint számold a rágásokat! A számolás  lelassít, segít az evésre koncentrálásban.

Az alaposabb rágás másik előnyös hatását a jobb emésztésben fogod észrevenni.

2. Koncentrálj a falatokra!

A mindfulness, vagyis a tudatos figyelem, a jelenre összpontosítás evés közben különösen fontos.

Teljes figyelemmel fogyaszd az ételt! Ha úgy jobb, egy-egy falatnál akár be is csukhatod a szemed. Koncentrálj az ízekre, az illatokra, az étel textúrájára!

Ez a szokás szintén lassabb étkezést eredményez, miközben hamarabb észreveszed, hogy mekkora adagokat eszel.

3. Azonosítsd az étel összetevőit!

Az előző szokáshoz kapcsolódik, így nem is lesz külön gondod vele, biztos nem fogod elfelejteni.

Amikor eszel, próbáld azonosítani az étel összes különböző összetevőit. Amikor te főzöl, ez nem annyira izgalmas, de házon kívüli étkezésekkor nagyon szórakoztató lehet. A figyelmesebb étkezéshez mindenképpen hozzájárul ennek a szokásnak a kialakítása.

4. Asztalhoz ülve egyél!

Ne csak kutyafuttában, állva kapkodd be a falatokat, hanem rendesen ülj asztalhoz. A külsőségeknek tulajdonított fontosság is segít a tudatosságban.

5. Tányérról egyél!

Ha már asztalhoz ülsz, szépen teríts meg magadnak, és tányérról, evőeszközökkel egyél. Ez a szokás is támogatja, hogy tudatosítsd mit, és mennyit eszel.

A dobozokból, papírzacskóból, kézből evés kedvez a túlevésnek, a felületes rágásnak, és annak, hogy szinte úgy egyél, hogy nem is tudod, mit veszel magadhoz.

6. Tedd le az evőeszközt az egyes falatok között!

Lassítja, tudatosabbá teszi az étkezést, ha a falatok között leteszed a kezedből az evőeszközöket. Ez a szokás támogatja az alaposabb rágás, és az összetevőkre koncentrálás szokását is.

Az ételek belapátolása helyett az evőeszközök lassabb használata azt is eredményezi, hogy jobban érezd-élvezd az ételek ízét, illatát, állagát.

7. Iktasd ki a zavaró tényezőket!

Nem jó, ha evés közben tévét nézel, a telefonodon játszol, hangos zenét hallgatsz, vagy trécselsz. Minden, ami eltereli a figyelmed az evésről, megnehezíti a tudatos étkezést.

Persze, az evés társas tevékenység is, ezért botorság lenne azt kívánni, hogy a teljes étkezési időben maradj csendben. Mégis, annyira jó hatású ez a szokás, hogy legalább az evés első néhány percét csendesen, és figyelmesen éld át.

A tudatosabb táplálkozás szokásának kialakítása

A lista tételei mind abban segítenek, hogy figyelmesebben, ha úgy tetszik nagyobb tisztelettel fordulj az evés hétköznapisága felé.

Nem tévedés, hogy a tiszteletről is beszélek. A tudatosabb étkezéssel nem csak az eléd kerülő ételt, hanem annak előállítóját is tisztelheted, és kifejezheted a háládat a mindennapi betevőért.

A tudatosabb étkezés az önszeretet egy módja is, hiszen ezzel önmagad felé is kiterjeszted a tiszteletet, megbecsülést, odafigyelést.

Természetesen kell némi idő ahhoz, hogy a rossz szokásokat levetkőzve kialakítsd ezeket a jó szokásokat. Kezdd először a legszimpatikusabbal, majd apránként, szorgalmas gyakorlás mellett tedd egyre könnyebbé az éberséget.

A tudatosabb táplálkozás előnyei

Kitartásodnak számos előnye lesz. Nem csak kevesebbet eszel, hanem jobban is élvezed majd az ételeket, és az is könnyebbé válik majd számodra, hogy felismerd az egyes ételek szervezetedre gyakorolt hatását.

Ez pedig a táplálkozásod személyre szabásához visz közelebb, aminek a fontosságáról a Táplálkozás-navigátorban írok, és az online programjaimban is találkozhatsz vele.

♥♥♥

Ha úgy gondolod, hogy ez a cikk értékes az egészséged és a vitalitásod szempontjából, segítsd azt terjeszteni, megosztva másokkal. Kattints a közösségi média gombokra!

Fontos számomra a véleményed, ezért bátran írj hozzászólást!

mariann-square

Dr. Németh Mariann
Életmód-navigátor,
funkcionális táplálkozási mentor, coach

Csatlakozz hozzám a Facebook-on, az Instagram-on és a YouTube-on is!

Nézd meg, milyen programokkal tudok segíteni!

Fotó: NCI/Unsplash

23 Shares

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük