Néhány szó a fermentált tejtermékekről

A fermentált tejtermékekről több tévhit él a köztudatban. Legelőször is az, hogy ezek mindenki számára egészségesek. Mint általában, ez a téma is árnyaltabb ennél. Nézd meg a videót! Az átiratot a videó alatt találod.

 

A fermentált tejtermékek

A Valóban olyan jót tesznek nekünk a tejtermékek? című videómban már beszéltem arról, hogy miért nem javaslom a tejfogyasztást.

Egyik olvasóm azonban megkérdezte, hogy mi a helyzet a fermentált tejtermékekkel? A fermentált tejtermékekről terjedő tévhitek sokakat tévútra visznek, ezért erről lesz szó ebben a videóban.

A fermentált tejtermékek, mint az aludttej,  joghurt, kefir, tejföl, sajt, túró sokak kedvencei. Ajánlják is ezeket úgy, mint az egészséges emésztéshez nélkülözhetetlen táplálékokat.

Nézzük, valóban mindenkinek a javára válnak-e?

A tejtermékek fermentálása

A fermentálás erjesztést, savanyítást jelent.

A fermentált ételt baktériumok és élesztőgombák hozzák létre, és nem csak tejtermékek fermentálhatók, hanem például a kovászos kenyér, az érlelt sonka, szalámi, a savanyú káposzta is fermentálás útján jön létre, de számos más ételt is említhetnék.

A tejsavat termelő baktériumok jelen vannak a nyers tejben, és megfelelő körülmények között, szakszerű gondozás eredményeképpen különböző élesztőgombák segítségével fermentált tejtermékek készíthetők.

életmód navigátor tippek

SZERETNÉD MEGTALÁLNI A TESTED SZÁMÁRA AZ IDEÁLIS ÉTELEKET ÖNSANYARGATÁS NÉLKÜL?

Összeállítottam egy INGYENES ÚTMUTATÓT, amelynek segítségével te is a legjobb formába hozhatod a tested!


+ Adok hozzá RECEPTEKET IS KÉPEKKEL, hogy ne kelljen hosszú hónapokig kísérletezned!

A fermentálás során a baktériumok a tejben található szénhidrátokból: a laktózból, glükózból, galaktózból nyerik az energiát, miközben tejsavat termelnek.

A tejsav miatt savanyodik a tejtermék, és közben elbomlik a tejcukor, vagyis a laktóz nagy része. Emiatt gondolják úgy, hogy a laktózérzékenyek is fogyaszthatják a savanyított tejtermékeket.

A fermentált élelmiszerekben lévő baktériumok egy része megtelepszik az emberi bélrendszerben, és javítja annak bélflóráját, miáltal javulhat az emésztés. Ez eddig jól hangzik.

Mi a probléma?

 1. Kazein

Először azonnal az, hogy bár a fermentálás során a laktóz, amelyre oly sokan érzékenyek, lebomlik ugyan, de a másik problémás tejösszetevő, a kazein, vagyis tejfehérje nem.

A fermentált ételek fehérjeszerkezete könnyebben emészthetőbbé válik ugyan, de a tejben lévő tejfehérje, a kazein, a kazeinre érzékenyek számára továbbra is lehetetlenné teszi a fermentált tejtermékek fogyasztását.

Vagyis, ha tejfehérje érzékeny vagy, nem fogyaszthatsz fermentált tejtermékeket sem.

2. Minőség

A másik probléma, hogy mi nem azok közé a nemzetek közé tartozunk, akik például évezredek óta hagyományos sajtgyártást művelnek.

Mi, magyarok, bár a tradícióink között van a juh- és kecsketenyésztés, sőt, a lótej, a kumisz erjesztése is, mintha megfeledkeztünk volna róla, hogy mi a jó.

Kedvenc sajtunk, a Trappista minősége, íze, illata, állaga, köszönőviszonyban sincs az igazi Trappista sajtéval, és valljuk be, csak az igazi ínyencek hajlandók megfizetni egy valódi Trappista, vagy más francia, olasz, holland, vagy svájci sajt árát.

Arról ne is beszéljünk, hogy a joghurtok közül sem a natur a kedvencünk, hanem a cukros, igazi gyümölcsöt mutatóban sem látott termékre szoktatjuk a gyerekeket is.

Ezektől a fermentált tejtermékektől pedig hiába is várhatod a jótékony hatásokat. A tej, amiből ezek a termékek készülnek, silány minőségű.

Hogy is termelhetne minőségi tejet az a szerencsétlen állat, amelyet nagyüzemi körülmények között, fajtaidegen tápon tartanak, és antibiotikummal, hormonokkal kényszerítenek a minél nagyobb tejhozamra?

A nagyüzemi termelésből kikerült tej és tejtermék akár fermentált, akár nem, nem emberi fogyasztásra való.

A fermentált tejtermékekkel szerintem az egyetlen kompromisszum, ha néha-napján valóban jó minőségű, hosszan érlelt, kemény sajtokat  fogyasztasz.

Hogyan részesülhetsz az erjesztőbaktériumok emésztésre gyakorolt kedvező hatásából, ha nem akarsz, vagy nem tudsz fermentált tejtermékeket fogyasztani?

Van megoldás!

Számos zöldséget, a káposztát, répát, zellert, retket, tökféléket is lehet fermentálni, és ezek ugyanúgy jó hatással lesznek majd az emésztésedre, viszont a fermentált tejtermékek kockázata nélkül.

A tejtermékekről és az egészséges táplálkozás alapjairól olvashatsz a Táplálkozás-navigátor: Irányzatmentes útmutató az egészséghez című könyvemben is.

♥♥♥

Ha úgy gondolod, hogy ez a cikk értékes az egészséged és a vitalitásod szempontjából, segítsd azt terjeszteni, megosztva másokkal. Kattints a közösségi média gombokra!

Fontos számomra a véleményed, ezért bátran írj hozzászólást!

mariann-square

Dr. Németh Mariann
Életmód-navigátor,
funkcionális táplálkozási mentor, coach

Csatlakozz hozzám a Facebook-on, az Instagram-on és a YouTube-on is!

Nézd meg, milyen programokkal tudok segíteni!

111 Shares

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük