Mit ehetsz júliusban?

Mit ehetsz júliusban? A “Mit ehetsz” sorozat júliusi részét már írni is gyönyörűséges. Ettől a hónaptól egészen az ősz végéig bőséges választékból vásárolhatsz. Nem lesz nehéz változatosan és egészségesen táplálkozni!

Ezek a gyümölcsök mind rád várnak júliusban!

Egyik kedvencem, a málna már bőségesen terem, de megjelennek a különböző fajtájú sárgadinnyék, és a hónap második felétől a görögdinnye is.

A málnából ne szörpöt készíts, hanem inkább friss gyümölcsként fogyaszd.

A sárgadinnye hajszálvékonyra szeletelt házi sonkával kitűnő reggeli, vagy akár vacsora is lehet.

A behűtött görögdinnye nagyon jó szomjoltó csemege, de vigyázz, hogy ne egyél belőle egyszerre túl sokat: magas a cukortartalma.

Beérnek a nyári alma- és körtefajták. A savanykás almákból gluténmentes palacsinta készülhet, de a körtét is sokféleképpen fel lehet használni. Ha vaníliás-citromos vízben gyengén megpárolod, majd szép üvegtányérra tálalva jó minőségű, 70-85 %-os olvasztott étcsokoládéval meglocsolod, valódi ínyencség.

A befőzést folytathatod a sárga, vagy kajszibarackkal. A magas C-vitamin-, rost- és karotintartalma mellett a gyümölcs nagyon cukros is, ezért ezt is mértékkel fogyaszd.

Ha lekvárt főzöl belőle, a cukormentes eltevési módszert válaszd.

Az eperfa fehér vagy fekete gyümölcsével leginkább kirándulásokon, túrautak mentén találkozhatsz. Ki ne hagyd a dézsmát! Nagyon értékes gyümölcs!

életmód navigátor tippek

SZERETNÉD MEGTALÁLNI A TESTED SZÁMÁRA AZ IDEÁLIS ÉTELEKET ÖNSANYARGATÁS NÉLKÜL?

Összeállítottam egy INGYENES ÚTMUTATÓT, amelynek segítségével te is a legjobb formába hozhatod a tested!


+ Adok hozzá RECEPTEKET IS KÉPEKKEL, hogy ne kelljen hosszú hónapokig kísérletezned!

A szeder is kezd beérni. Nem csak a kertben vagy a piacon, hanem a túrák közben is csemegézhetsz belőle. De ismered a mondást?! “Azért piros, mert még zöld!” 🙂 A fekete bogyókat keresd!

Hirtelenjében még a szilva jut eszembe, ha te tudsz még most érő itthoni gyümölcsöt, feltétlenül írd meg hozzászólásban!

Ahogy ezt leírtam, bevillant a füge. Hát persze! A  napos, védett kertekben már érik a füge. Olívaolajjal meglocsolva, és házi kecskesajt-morzsákkal megszórva az ízélmény megéri, hogy egyszer kivételt tegyél miatta az egyébként sajtmentes étrendedben. Persze szigorúan csak akkor, ha valamilyen betegség még ennyit sem enged meg.

Milyen zöldségekből főzhetsz júliusban?

Zöldségekből még bővebb a választék. Szerencsére, hiszen a nyári forróságban a könnyű ételek esnek jól.

Ilyenkor még azok is hajlandóak több zöldséget fogyasztani, akik a húsra esküsznek.

Lássuk a választékot:

A tökfélékből, cukkiniből, patiszonból nem csak főzeléket, vagy rántottat készíthetsz. A tök-, vagy cukkinipörkölt gyorsan elkészíthető nyári ebéd, amivel mindenki elégedett lesz.

A tököt fermentálhatod is, hogy jól gondját tudd viselni a jótékony bélbaktériumaidnak.

Az édeskáposzta kínálja magát a nyári friss csalamádékhoz, de paradicsomos káposztát is készíthetsz.

A gazdag választékú paradicsom- és paprikafajták, a padlizsán és a újburgonya a nyári hónapokban fogyaszthatók biztonsággal. A petrezselymes burgonya jobb választás, mint a bő olajban sült. Paradicsomból és paprikából pedig ezerféle lecsóváltozatot tehetsz az asztalra.

A befőzéssel is dolgod lesz: paradicsomlé, darált paprika, padlizsánkrém gazdagíthatja a kamra polcait.

Természetesen finom gyenge még a sárgarépa és a petrezselyemgyökér. Ezek is fermentálhatók. A karalábé, a zellergumó, a zöldborsó, a zöldbab, a karfiol további végtelen főzési variációkra ad lehetőséget.

Júniustól csicsókát is találsz a piacon. Ez a gumós növény gazdag tápanyagokban, és inulin tartalmánál fogva kiváló rostforrás, de sokaknál felfúvódást okoz. Érdemes azonban megkóstolni, mert a nálunk oly kevéssé ismert növényt elegáns éttermekben homár, szarvasgomba és libamáj mellé tálalják.

Szándékosan hagytam a végére a salátaféléket. Nem csak a fejes salátára gondolok, hanem a sóskára, spenótra, mángoldra, fodros kelre, radicciora, és a többi zöld levelesre is.

Természetesen továbbra is feldobhatod a salátáidat a sárgarépa, a karalábé és cékla leveleivel is.

Ha pedig uborkát kovászolsz, tegyél az üvegbe néhány szőlőlevelet is!

Fűszernövények

Mindig szerettem volna egy fűszerkertet, de igazából csak egy tő lestyán, egy szép rozmaringbokor, és egy nagy cserép fodros petrezselyem gondját viselem.

Nálunk a kertnek “kutyaállónak” kell lennie, ezért nagyon meg kell választanom minden növénynek a helyét: ha nem tetszik a négylábúaknak, könnyen lehet, hogy magukra vállalják a kertész szerepet.

Így vált nálunk semmivé a citromfű, a menta, a kakukkfű, és az állítólag kipusztíthatatlan kapor. A bazsalikommal már nem is kísérleteztem.

Ha neked van lehetőséged a termesztésükre, a téli hónapokra szárítással és fagyasztással is biztosíthatod a saját fűszert a főzéshez.

Húsok, halak júliusban

A kánikulában könnyű fogásokat érdemes fogyasztani. Nagyon jó lenne, ha a strandbüfék a sok húsos fogás mellett végre nem csak egyféle salátát, és köretként sótlan rizst, olajos sült krumplit kínálnának. De meghaladnák már a húsmentesként elérhető rántott sajt, rántott gomba, rántott karfiol szentháromságát is.

Ha már hús, akkor viszont gyenge csirke, vagy galamb. A galambból isteni levesek készíthetők, de töltve is finom. A nyúlhús is érdemes a kóstolásra. Például roston sütve.

A halak is jobban esnek talán nyáron. A halsütők ropogós keszegei, a zöldséges halnyársak inkább megfelelnek az évszaknak, mint a halászlé.

A tojás is értékes tápanyag-forrás. Teljesen rendben van, ha a melegben nem kívánod a húst. Tojással kiegészítve tartalmas, mégis könnyen emészthető nyári étrended lehet.

Ugye, milyen pazar bőség áll rendelkezésünkre? Nehogy egész nyáron pizzát egyél, vagy az egészséges táplálkozás jegyében grillezett csirkemellet salátával.

Tobzódj az ízekben, illatokban, állagokban, látványban! Ehhez egy kis segítséget is készítettem neked. Hihetetlen meglepetést találtam ki, kattints a linkre!>>

♥♥♥

Ha úgy gondolod, hogy ez a cikk értékes az egészséged és a vitalitásod szempontjából, segítsd azt terjeszteni, megosztva másokkal. Kattints a közösségi média gombokra!

Fontos számomra a véleményed, ezért bátran írj hozzászólást!

mariann-square

Dr. Németh Mariann
Életmód-navigátor,
funkcionális táplálkozási mentor, coach

Csatlakozz hozzám a Facebook-on, az Instagram-on és a YouTube-on is!

Nézd meg, milyen programokkal tudok segíteni!

Fotó: Toa Heftiba/Unsplash

 

111 Shares

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük