Könnyű napi rutin az egészségedért

A közhiedelemmel ellentétben az egészséges(ebb) életmód nem csak arról szól, hogy mit ne egyél, mit ne tegyél – vagyis ne csak korlátozásokban gondolkozz! Ez a megközelítés nagyon elkedvetlenítő tud lenni.

Nézd inkább a lehetőségek oldaláról! Egészségesebbé válhatsz azzal is, ha számos jó dolgot illesztesz a napjaidba, és még csak meg sem kell erőltetned magad!

Mutatok neked 4 (divatosan 3+1) szokást, amelyekből tuti napi rutin lehet, és amelyek, meglátod, csodákat tesznek veled.

Már ma el is kezdheted!

1. Napi rutin – Nyújtózkodj!

Minden reggel nyújtóztasd ki egy kicsit a tagjaidat. Nem, még csak korábban sem kell felkelned. Így csináld:

Felkeléskor fordulj az oldaladra, ülj ki az ágy szélére, görbítsd be a hátad, vagyis domboríts. Jól nyújtóztasd ki a hátizmaidat. Ezután homoríts. Két-háromszor ismételd meg.

Még mindig az ágy szélén ülve emeld magasra a karjaidat, és nyújtózz fölfelé. Lassan állj fel, és a fürdőszobába menet minden lépésedre nyújtózkodj a karjaiddal alaposan a fejed fölé.

Következő mozdulat: óvatosan hajolj előre, és érintsd meg az ujjaiddal (ha tudod a tenyereddel) a talajt. Ne erőltesd. Lehet, hogy csak a lábad szárát éred el. Nem baj, megy az még mélyebbre is.

Ezután jöhet egy szabályos plank, amit az első napon legalább 10 másodpercig tarts ki, majd minden egyes nap öt másodperccel emeld az időt. Egy hónap múlva már 2 és fél percig tudod tartani.

Az alaphelyzetet variálhatod is úgy, hogy az egyik, majd másik oldaladra fordulva a felül lévő karod felemeled és ezt a helyzetet is kitartod. Előrefelé is kinyújthatod a karjaidat, szintén váltogatva.

A plank nagyon jó alapgyakorlat, hiszen bárhol és bármikor elvégezhető, javítja a testtartást, erősíti a has-, fenék-, hát- és combizmokat, és a vállat is.

Mindezek után végezz el 3-5 napüdvözletet.

A napüdvözlet (surya namaskara) egy bemelegítő jóga póz, amely 12 egymást követő mozdulatsorból áll, amelyet folyamatosan kell végrehajtani. Közben a kivitelezésre koncentrálj.

A napüdvözlet légzéssel egybekötött gyakorlat, amely reggel alaposan kiszellőzteti a tüdőd, fokozza test vérellátását. A pajzsmirigy működését normalizálja, serkenti a belső szervek működését, megkönnyíti az emésztést.

Azzal, hogy a test oxigéndús vérrel telik meg, és a nyirok- és emésztőszerveket is serkenti, hozzájárul a bőr jobb állapotához is, és az nem csak szebb lesz, hanem fokozza a bőrön keresztül távozó méreganyagok szervezetből való kiürülését is. A gyakorlat jól megnyújtja a gerincoszlopot, ezzel felfrissíti az idegrendszert is.

A napüdvözlet kedvező hatása annyira összetett, hogy gyakorlatilag nincs olyan sejted, amelyre ne hatna kedvezően.

A szabályos végrehajtása azonban nagyon fontos. Mindenképpen képzett jógaoktatótól sajátítsd el. A Jógaklikken sokkal többet olvashatsz a gyakorlatról, és megnézheted a helyes kivitelezést is.

Remélem, nem tartod túlzónak azt az 5-8 percet, amellyel az 1. napi rutin bevezetése jár. Ezért még csak korábban sem kell felkelned, csupán egy kicsit jobban kell csipkedned magad a készülődés közben.

2. Napi rutin – Hidratálj!

A vesszőparipám:

Minden reggel, felkelés után igyál meg 3-5 dl meleg, de nem forró citromos vizet. Ehhez egy fél citromot (vagy lime-ot) facsarj ki pohárba, öntsd fel szobahőmérsékletű vízzel, majd adj hozzá annyi forrásban lévő vizet, amennyi a számodra legkellemesebb hőfok eléréséhez szükséges.

Fontos, hogy a víz ne legyen hideg, mert a meleg víz jobb a testnek, de nem is lehet forró annyira, hogy a citromban megölje az enzimeket.

A meleg citromos víz hidratálja a szervezeted az éjszakai alvás után, nagy adag C-vitaminnal látja el, és beindítja az emésztőenzimeket is.

Ugye, ez sem komplikált, és nem is időigényes. Mindössze egy kis előrelátásra van szükség, hogy mindig legyen otthon citrom.

Ha a folyadékfogyasztásról még olvasnál, kattints a “Mit (ne) igyál a végleges fogyás érdekében?” című bejegyzés eléréséhez.

 3. Napi rutin – Szólítsd meg az epéd!

A nap első étkezésekor – ami ideális esetben reggel, felkelés után egy órán belül, vagy ha nem szeretsz reggelizni, valamikor a délelőtt közepén, 9.10 óra körül van – mindenképpen fogyassz némi állati zsiradékot.

Ahhoz, hogy az emésztésed rendben legyen, optimális epeműködés szükséges. Az epeműködés zavartalanságához viszont gondoskodni kell arról, hogy az epehólyag minden egyes nap teljesen kiürüljön. Ellenkező esetben a pangó epe besűrűsödik, epehomok, epekövek keletkeznek.

Az epehólyag kiürülését a reggeli, és lehetőleg még egyszer, a késő délutáni órákban némi állati eredetű zsír fogyasztásával lehet elérni.

Az epehólyag tartalma a normális anyagcsere-folyamatok hatására a vékonybélbe kerül. Ha ez nem történik meg, a zsírok emésztése és a zsíroldékony vitaminok felszívódása nem lesz megfelelő.

A vékonybél utolsó szakaszába lejutó epesavak nélkülözhetetlenek a székelési inger kiváltódásához is. Hiányuk székrekedést idéz elő.

Az epesavaknak ezen kívül jelentős szerep jut a szervezet baktériumok és vírusok elleni védekezésében, illetve a szervezetben fölöslegesen maradó koleszterin eltávolításában is.

Sajnos a legtöbben szénhidrátot fogyasztanak reggelire, ami ebből a szempontból is rossz választás. Ezek egészségtelen növényi zsírokat tartalmaznak az epeműködés beindításához nélkülözhetetlen állati zsírok helyett.

Megjegyzem, a gyorskelesztésű szénhidrátok, helyben sütött pékáruk nem csak az epeműködés szempontjából alkalmatlanok reggelinek. Egyrészt finomított szénhidrátok, amelyek vércukorszintre gyakorolt hatása rendkívül kedvezőtlen, másrészt számos testidegen állományjavítót, potenciálisan allergizáló összetevőt is tartalmaznak.

Soha ne egyél ilyesmit, és kérlek, a gyerekednek se ezeket add reggelire, uzsonnára!

Amennyiben vigyázol az egészségedre, és reggelire zabpelyhet eszel gyümölcsökkel, netán a divatos zöld turmixokat iszod, szintén kimarad az ilyenkor nélkülözhetetlen állati zsiradék.

Még ha így is van, mindig gondoskodj arról, hogy 1-2 tojást, egy falat töpörtőt, maradék sültet, májpástétomot, halat is fogyassz a reggelihez.

4. Napi rutin – Álmodozz!

Igazából ezt írhattam volna elsőnek is, legalábbis időrendben megelőzi az előző három szokást.

Reggel, még mielőtt felkelsz, néhány percig maradj az ágyban, és álmodozz kicsit!

A legjobb, ha előző este néhány perc alatt készítesz egy listát a másnapi teendőidről. Őrizkedj attól, hogy túlzsúfold a napodat. A feladataid jellege szerint a legfontosabb céljaidat szolgáló tételek legyenek a listán, de legfeljebb 2-3. A többi teendőt ezek utánra ütemezd.

A reggeli álmodozás közben idézd fel a listádat, és gondold át, hogyan tudnád a feladataidat a lehető leghatékonyabban elvégezni, a kívánt eredményt elérni. Ha valamilyen nehéz ügy elintézése vár rád, képzeld el a jó végkifejletet.

Arra is gondolj, hogy amiért érdemes elkezdened a napot, amiért hálás lehetsz, ami örömmel tölt el.

Ez az egyszerű szokás, amely szintén nem igényel sok időt, vagy túl nagy erőfeszítést, nagyon sokat fog segíteni egy sikeres nap előkészítésében. Jobb hangulattal, céltudatosabban, optimistábban állhatsz a rád váró feladatok, kihívások elé.

***

Ennyi. Nincs titok. Próbáld ki, hogy szokásoddá teszed ezt a négy apróságot, mígnem elengedhetetlen napi rutinná válnak. És élvezd a hatásukat.

Ha szeretnél további hasznos rutinokat kialakítani, ajánlom az ÉN-tréninget, kattints a részletekért.

♥♥♥

Ha úgy véled, ez a cikk értékes az egészséged és vitalitásod szempontjából, segítsd terjeszteni azt más nőkkel való megosztásával. Ezt a szociális média gombok segítségével megteheted.

 Örülök, ha elmondod véleményed, hozzászólást hagysz.

Szeretettel:

Mariann

Fotó: Arten Beliaikin/Unsplash

 

 

 

 

136 Shares

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.