Blog...

Így pusztítja a szervezeted a legártalmasabb rejtett stressz

Te tudod, melyik a legártalmasabb rejtett stressz számodra? Egyáltalán: tudod, hogy mi az a rejtett stressz?

Azt mindenki érzi, hogy egyre nagyobb mértékben uralkodik el az életünkön a stressz. Ennek negatív hatásait minden egyes nap tapasztalhatjuk. A stressz alatt általában az érzelmi és mentális stresszt értjük, amikor idegeskedünk, szorongunk, félünk, vagy kimerültek vagyunk.

A külvilágból érkező stresszhatások károsan hatnak testünk valamennyi sejtjének a működésére. Amikor  ez a hatás állandósul, eluralkodik az életünkben, előbb-utóbb jelentkeznek a következmények, a kisebb-nagyobb betegségek is.

Nem csak az érzelmi és mentális stressz pusztítja azonban a szervezeted! A rejtett stressz ugyanúgy megzavarja az egészséged!

A rejtett stressz forrásai

Az előző, “Stresszkezelés táplálkozással – hogyan csökkentsd a stresszt az étrendeddel?” című bejegyzésben leírtam, hogy mi történik a szervezetben stresszhatás esetén. Ez a folyamat nem csak a külvilágból érkező okok hatására indul be. A szervezeted minden egyes sejtjére negatív hatással van

  • az ingadozó vércukorszint,
  • az ételintolerancia, ételérzékenység,
  • a mikrotápanyag-hiány,
  • a kimerültség (alváshiány) és a
  • testmozgás hiánya is.

Ezek a rejtett stresszforrások szintén károsítják a szervezeted, kóros folyamatokat indítanak be. A külvilágból érkező krónikus stresszhatások mellett az ingadozó vércukorszint az, ami ezek közül a legjobban megzavarja az egészséget.

Ez persze nem jelenti azt, hogy a többi rejtett stresszforrással nem lenne célszerű foglalkoznod. Csupán azt mondom, hogy ha egészségesebb életmódra váltasz, az első lépésed a vércukorszinted stabilizálása legyen.

A legártalmasabb rejtett stressz

Az ingadozó vércukorszint a legpusztítóbb rejtett stressz. Ez az, ami a legjobban megzavarja az egészséged. Miért nem jó ez a szervezeted számára?

Az ideális vércukorszint-tartomány 4,72 és 5,83 mmol/l között van. Szénhidrátfogyasztás után a vércukorszint megemelkedik 6,66-7,78 mmol/l értékre, majd pár óra múlva visszaesik. Az az ideális, ha az éhomi vércukorszint és az étkezés után két órával mért vércukorszint is 4,5-6 mmol/l alatt van. Az étkezések utáni állandósult 6 mmol/l feletti vércukorérték már a cukorbetegség előszobája. A tartós 7 mmol/l feletti érték pedig már a diabétesz jele.

Túl alacsony a vércukorszint 3,3 mmol/l érték alatt. Ez is egészségtelen. Ekkor eszméletvesztés, koordinációs zavarok, kóma, agykárosodás léphet fel.

A “modern” táplálkozási szokások mellett azonban általában a tartósan állandósult túl magas vércukorszint okoz problémát. Mára már járványként terjedőként nevezik meg a hízást és a cukorbetegséget. Ezek mögött a rossz táplálkozási szokások, a túl sok és egészségre káros szénhidrát fogyasztása áll.

Mi történik a szervezetedben szénhidrátfogyasztás után?

A szénhidrátok egyszerű cukrokká bomlanak le a szervezetben. Ezek a cukrok felszívódnak a véráramba, ami az ott keringő vércukor (glükóz) mennyiségének megemelkedéséhez vezet. A hasnyálmirigy bétasejtjei érzékelik a vércukorszint megemelkedését, és inzulint bocsátanak a véráramba.

Az inzulin egy hormon,amelyet a hasnyálmirigyed választ ki, elsősorban az elfogyasztott szénhidrátok hatására. Feladata elősegíteni a makrotápanyagok sejtekhez jutását azonnali vagy későbbi felhasználásra, vagyis a szénhidrátok, fehérjék és zsírok anyagcseréjének szabályozásában vesz részt.

A szervezet sejtjei csak inzulin jelenlétében képesek felvenni a vérből a glükózt. Azzal, hogy a cukrot a sejtbe juttatja, a vércukorszintet csökkenti: az inzulin arra utasítja a szervezet sejtjeit, hogy glükózt vonjanak ki és raktározzanak el a véráramból. Ennek hatására a vércukorszint visszasüllyed a normális, egészséges tartományba.

Miért rossz a vércukorszint ingadozása?

Ismered az érzést, a kajakómát, ugye? Amikor egy étkezés után nem sokkal hirtelen elhagy minden energiád, és gyorsan egy kávéért futsz. Ez csak átmenetileg segít ugyan rajtad, hiszen nem sokkal később rád tör az édességvágy …. Ezt nem csak te nem szereted, hanem a szervezeted billiárdnyi sejtecskéje sincs túlzottan elragadtatva. Sőt!

Mi történik ilyenkor?

Bizonyos élelmiszerek fogyasztása vércukorszint ugrásokat okoz. Hirtelen vércukorszint-emelkedés hatására a hasnyálmirigy nagy mennyiségű inzulin termelésére kényszerül, minek következtében a vércukorszint hirtelen leesik. Ha hirtelen nagy mennyiségű glükóz kerül a véráramba, a szervezetnek a felesleget valahol tárolnia kell. A  sejtek úgy próbálják magukat megvédeni a túltöltéstől, hogy inzulinrezisztenssé válnak. Ez azt jelenti, hogy a hasnyálmirigynek az inzulinon keresztüli tápanyag-raktározásra utasító üzenetére a sejtek érzéketlenné válnak, így a vércukor szintje magas marad. Ez a hiperglikémia.

Ez az állapot nagyon egészségtelen. A szervezet egyre sürgetőbben követeli a fölös energia elraktározását. Az inzulinrezisztencia miatt azonban a hasnyálmirigy még több inzulint termel, hogy belekényszerítse a tápanyagokat a már dugig telt sejtekbe. Ez a hiperinzulinémia. Ez a folyamat oxidatív stresszt okoz, megemeli a zsír szintjét is a vérben, ami tovább rombolja a sejteket.

Hosszú távon mindennek az lesz a következménye, hogy a hasnyálmirigy bétasejtjei pusztulnak, az egész szervezetben sejtkárosodás, gyulladás alakul ki.

Ekkor a szervezet már képtelen lesz elegendő inzulint termelni a vércukorszint kordában tartására. Az inzulinrezisztenciát felváltja a 2. típusú cukorbetegség, de más betegségek is jelentkeznek, előbb-utóbb halmozott formában.

“Káros mellékhatás”

Az ingadozó vércukorszint szervezeted valamennyi sejtjét érinti. Rossz hatással van a nemi hormonok termelődésére is: a férfiakat nőiesebbé, a nőket férfiasabbá teszi. Az inzulinrezisztencia hatására például a nők arcán és testén sűrűsödik a szőrzet, ellenben a hajuk ritkulni kezd. Pattanásossá válnak, és felborul a menstruációs ciklusuk. A cukoranyagcsere-problémák a policisztás ovárium szindróma, az endometriózis és a terméketlenség hátterében is ott vannak.

De megemlítem a mára szintén rendkívül elterjedt pajzsmirigy-gondokat is. Az anyagcseréd őre a pajzsmirigy. Ha a működése lelassul, megnő a cukorbetegség kockázata is. Gyorsan ördögi körbe kerülhetsz, hiszen a fel nem ismert pajzsmirigyprobléma súlyosbítja az inzulinrezisztenciát, az pedig rontja a pajzsmirigy működését. Márpedig sokan nincsenek tisztában a pajzsmirigy-problémáikkal, mert a legtöbb orvos a pajzsmirigy működését jelző hormonok közül csak a TSH-szintjét nézeti meg. Ez viszont könnyen lehet a normális tartományban akkor is, ha a többi pajzsmirigy-hormon szintje már gondot jelez.

A stresszhormonokkal összefüggésben az előző blogbejegyzésben már elmondtam, hogy a krónikus stressz fokozza a legfőbb stresszhormon, a kortizol termelődését. Az állandóan magas kortizolszint azonban megemeli a vércukor (és mellesleg a koleszterin) szintjét. Ez a folyamat elősegíti a hasi zsír felhalmozódását, amely szinte általános az inzulinrezisztensek és cukorbetegek között.

Az emésztőrendszer egészséges baktériumflórája szintén áldozattá válik. Innen egyenes az út a súlyos betegségek felé, hiszen jól működő emésztőrendszer nélkül nincs egészség.

Az ingadozó vércukorszint, illetve a tartósan magas vércukorszint gyulladásos folyamatokat indít be a szervezetben. Ekkor ismét ördögi kör alakul ki, mert ez a gyulladás tovább fokozza a sejtekben az inzulinrezisztenciát. Következmény: a genetikai hajlam szerint különböző krónikus betegségek kialakulása.

Vagyis nagyon komolyan kell venni, hogy a vércukorszinted stabilan az ideális tartományban tartsd. Ha nap mint nap több alkalommal kiteszed magad a vércukorszinted ingadozásának, óriási stressz éri a szervezeted. És ez akkor is igaz, ha egyelőre egészséges vagy. A vércukorszint egyenletesen tartása mindenki számára létfontosságú, nem csak a cukorbetegek, inzulinrezisztensek számára.

Lehet, hogy már bajban vagy?

A következő tünetek már jelzik, hogy ideje néhány dolgon változtatnod:

  • az energiaszinted ingadozik
  • gyakran kínoz az édességvágy
  • állandóan az evésen jár az eszed
  • rosszul érzed magad, ha egy ideje már nem ettél: fáj a fejed, ingerült, rosszkedvű vagy
  • étkezés után fáradt vagy
  • vastagodik a derekad, a hasadra makacs zsírpárnák rakódnak
  • túlsúlyod van anélkül, hogy túl sokat ennél
  • rendszertelenné válik a menstruációd

A legfőbb ellenségeid

A vércukorszint ingadozás, mint rejtett stressz, a helytelen táplálkozás hatására naponta többször előfordul. A vércukorszinted hirtelen megemelkedését, majd gyors visszaesését számos élelmiszer fogyasztásával előidézheted. A

  • finomított  szénhidrátok: fehér kenyér, péksütemények, fehér rizs, tört krumpli
  • minden, ami oldott állapotban tartalmazza a cukrot (acelluláris szénhidrátok)
  • sütemények, édességek, kekszek, fagylalt, jégkrém
  • cukor, méz
  • cukoralkoholok, édesítőszerek
  • aszalt gyümölcsök
  • transzzsírok (hidrogenizált növényi olajok, gyorséttermi ételek)
  • kávé, koffein
  • tej, joghurt
  • gyümölcslevek, szörpök, szénsavas üdítők, energiaitalok
  • alkohol

a legfőbb ellenségeid.

Mi a megoldás?

Tartsd stabilan a vércukorszinted! Hogyan? Kerüld az előzőekben felsorolt élelmiszerek fogyasztását!

  • Ne egyél fehér kenyeret, péksüteményt, kekszet, cukrászsüteményeket! Na jó, tudom, hogy időnként kell, de csak módjával, és a rosszat mindig valami jóval edd! 🙂
  • A kávét ne tejjel és/vagy cukorral, hanem egy kávéskanálnyi kókuszzsírral idd!
  • Szokj le a tejtermékekről!
  • Fogyassz rostokban gazdag élelmiszereket!
  • Ha szükséged van köztes étkezésre, tízóraira vagy uzsonnára kevés gyümölcsöt egyél diófélékkel, magvakkal!
  • Ne egyél olyan édességet, amit mesterséges édesítőszerrel, fruktózzal vagy cukoralkohollal (xillit, eritrit) édesítettek!
  • Aszalt gyümölcsből egyszerre csak néhány szemet egyél! Fogyaszd együtt diófélével, magvakkal!
  • A gyümölcsleveket avokádót vagy olajos magvakat tartalmazó smoothie-ként fogyaszd, így lassítva a felszívódásukat!
  • A tört krumplit, fehér rizst keverd el egészséges zsiradékkal, és egyél mellé sok-sok zöld leveles zöldséget vagy savanyúságot!
  • A szörpöket, szénsavas üdítőket, energiaitalokat felejtsd el!
  • Alkoholt csupán alkalmanként, kis mennyiségben fogyassz! Kerüld az édes koktélokat, jó minőségű, száraz borral, pezsgővel, prosseccoval koccints inkább!

Plusz egy tipp:

  • Rendszeresen mozogj! Az energikus mozgás, az izmaid megdolgoztatása lecsökkenti a vérglükózszintet azáltal, hogy az izomsejtek felhasználják a glükózfelesleget – mégpedig az inzulin segítsége nélkül. A kedvező hatás még két órával a mozgás után is érezhető. Tudom, most arra gondolsz, hogy neked nincs időd edzőterembe járni. Az ugrókötelezés, lépcsőzés, gyors tempójú gyaloglás is tökéletes lesz!

♥♥♥

Ha úgy gondolod, hogy ez a cikk értékes az egészséged és a vitalitásod szempontjából, segítsd azt terjeszteni, megosztva másokkal. Kattints a közösségi média gombokra!

Fontos számomra a véleményed, ezért bátran írj hozzászólást is!

Szeretettel:

Mariann

Fotó: Alex/Unsplash

 

182 Shares
Dr Németh Mariann
Dr. Németh Mariann vagyok, életmód-navigátor, funkcionális táplálkozási mentor, egészségcoach. Praktikus megoldásokkal, könyvekkel, online tanfolyamokkal szeretnélek támogatni abban, hogy könnyebb legyen az életed, kiteljesítsd a lehetőségeidet és jobban érezd magad a bőrödben.

Szólj hozzá te is!