Így gyógyítsd meg bélrendszered antibiotikum kúra esetén

Nem fogom szidni az antibiotikumokat, hiszen felfedezésük óta* súlyos és életveszélyes betegségekben szenvedő milliók életét mentették meg velük. Az antibiotikumok gyógyszerek.

A legnagyobb baj velük az, hogy alkalmazásukkal túllőttünk a célon: gyakran indokolatlanul használjuk őket. Előfordul azonban, hogy valóban szükség van rájuk.

Azt mindenképpen leszögezhetjük, hogy az antibiotikumoknak számos mellékhatása van. Sulykolják is a reklámok, hogy antibiotikum kúra esetén probiotikumokra is szükségünk van.

O.K., de mit tehetsz még annak érdekében, hogy ellensúlyozd az antibiotikumok gyomor- és bélrendszeredre gyakorolt káros hatását?

Tudjuk, hogy vírusos fertőzés esetén, mint amilyen a nátha és az influenza, egyáltalán nem kellene bevetni az antibiotikumokat, mégis sokan bekapnak néhány tablettát.

Amikor pedig indokolt a bevételük, az sokszor nem az orvos előírása szerint történik.

Az antibiotikumok jelen vannak az állattenyésztésben is. Nem csak a fertőzések kezelésére, hanem az állatok gyorsabb növekedése érdekében is használják őket.

Természetesen ezek az antibiotikumok aztán a húsokba, tejtermékekbe kerülve a mi szervezetünkre is hatást gyakorolnak az anyagcserénk, hormonműködésünk káros befolyásolása révén.

Arról többször írtam már, például ebben a bejegyzésben, hogy mennyire és miért fontos az egészséges bélrendszer, a bélben élő baktériumok közössége.

Még mindig sokan legyintenek erre a témára, és nem tudatosak abból a szempontból, hogy miként tartsák egyensúlyban a bélflórájukat.

Viszonylag egészségesen még csak-csak el lehet lébecolni valahogy így is. Egy-egy antibiotikum kúra hatása azonban hosszú távon olyan súlyos egészségi problémákat okozhat, amelyek miatt ilyenkor muszáj odafigyelni.

Egy kis biológia

Több, mint százmilliárd szabad szemmel nem látható élőlénnyel élünk együtt.

Ezek baktériumok, vírusok, gombák, amelyekkel szervezetünk sejtjei, szövetei közös ökoszisztémát alkotnak.

A gyomor-bél rendszerben a baktériumok legalább 10 000 különböző faja él együtt. Ezt szokás bélflórának nevezni.

A bélflórának fontos szerepe van az emésztésben, a szerves anyagok lebontásában, az immunrendszer működésében, de jelentősége miatt akár önálló szervként is tekinthető.

Hatással van a hormonrendszer működésére, az agyműködésre, létfontosságú enzimeket, vitaminokat termel.

Nem nehéz belátni, hogy ha már ilyen fontos szerepe van, akkor nem mindegy, hogy milyen az összetétele.

Számodra is elsődleges fontosságú, hogy döntően jó, kedvező baktériumtörzsek, vagy káros, patogén baktériumok élnek az emésztőrendszeredben.

Így hatnak az antibiotikumok

Az antibiotikumokkal a bakteriális fertőzéseket lehet gyógyítani. Számos betegség alakul ki baktériumfertőzés miatt.

A tuberkulózis, a gyermekágyi láz, lepra, szalmonella, a Lyme-kór, hogy csak néhányat említsek, baktérium által okozott betegségek.

Az antibiotikumok elnyomják a bakteriális fertőzést, de sajnos, már egyetlen adagjuk megváltoztatja a bélrendszert.

Nem csak a fertőzést okozó baktériumtörzseket pusztítják el, hanem a bélben élő kedvező baktériumtörzseket is. Előfordulhat, hogy a bélben élő káros baktériumok növekedését okozzák.

Az elterjedt antibiotikum használat miatt sok káros baktériumtörzs rezisztens, vagyis ellenáll az antibiotikumok hatásának.

Ez azt jelenti, hogy nem várható a gyógyszertől a kívánt pozitív hatás, viszont annak minden káros következményével számolni kell.

Az antibiotikumok nem csak a bélben élő mikroflóra összetételét borítják fel. Károsítják a mitokondriumokat is.

A mitokondrium a tested pirinyó sejtjeinek még pirinyóbb részecskéje, amely azonban a sejtek energiatermelő központja.

Amikor füled-farkad lóg, és állandóan fáradt, kimerült vagy, biztos lehetsz benne, hogy a mitokondriumaid nem működnek megfelelően.

Mostanság egyre több betegségről derül ki, hogy kapcsolatban van a mitokondriumok működésének zavarával.

Az antibiotikumok allergiás reakciókat is kiválthatnak.

A penicillin-érzékenységre mindig rákérdeznek az orvosok, de egyébként is figyelni kell kiütésekre, szájüregi sebekre, a nyálkahártya beduzzadására.

Amikor valóban muszáj, úgy alkalmazd az antibiotikumokat, hogy a mellékhatásaikat a minimálisra csökkentsd.

Mit tehetsz, ha antibiotikumot kell szedned?

Akik egészségtudatosan élnek, gyakran élből elutasítják az antibiotikumokat. Ez sem helyes álláspont azonban, hiszen van, amikor valóban szükség van rájuk.

A bélben élő mikroflóra egészséges egyensúlya átlagosan három-négy hét alatt helyreállhat minden segítség nélkül is.

Ha csupán nagyon ritkán és egyszer kell antibiotikumot szedned, a bél megkezdheti ezt a folyamatot, de több adag gyógyszer, vagy gyakoribb alkalmazás állandó kedvezőtlen változásokat okoz.

Amikor elkerülhetetlen az antibiotikum kúra, a bél egészségét kell a messzemenőkig óvni, és csökkenteni kell a gyógyszer káros mellékhatásait.

Pontosan tartsd be az orvos utasításait!

Ne hagyd abba a kúrát akkor, amikor már jobban érzed magad, hanem győződj meg arról, hogy a fertőzést okozó baktériumok valóban elpusztultak.Ha ezt megelőzően hagyod abba a gyógyszer szedését, előfordulhat, hogy a fertőzés kiújul, és az okozó baktériumtörzsek ellenállóbbá válnak az antibiotikummal szemben.

Alkalmazz probiotikumokat!

A probiotikumok élő baktériumok, amelyeket azért juttatunk a bélbe, hogy növeljük a jó bélflórát.

A probiotikumok és az antibiotikumok gyakorlatilag megszüntetik egymás hatását. Legalább három órának el kell telnie a probiotikum és az antibiotikum bevétele között.

Manapság már lehet kapni olyan probiotikum kapszulákat, amelyeket antibiotikummal egyidőben is be lehet venni.

Minél szélesebb spektrumú, legalább öt különböző törzsű, és legalább százmilliárd csíraszámú probiotikumot érdemes választani.

Bennem mindig felmerül azonban, hogy mi marad bármilyen probiotikum kapszula tartalmából a hosszú úton, amelyen keresztül a szájból fő rendeltetési helyére, a vastagbélbe kerül.

Ezért fontos a probiotikus hatású élelmiszerek fogyasztása is. Az erjesztett, fermentált élelmiszerek, az almaecet jó természetes probiotikum források.

Támogasd a bél egészségét!

Nem elég csupán a probiotikumok használata.Az egészséges bélműködést, a bélfal károsodásának minimalizálását biztosítsd terápiás csont-húslé napi többszöri fogyasztásával. A receptet innen letöltheted.

A levesben lévő aminosavak csökkentik az emésztőrendszer és a bélfal károsodását. Naponta többször iszogasd.

Zöld turmixba, kásába keverhetsz kollagén peptid port is.

Ez szintén jót tesz a bélrendszernek, és általában akkor is le tudsz gyűrni egy-egy adagot, ha egyébként a betegség miatt nincs étvágyad.

Antibiotikum kúra esetén többet kell innod is!

A sejtek optimális működéséhez biztosítanod kell a megfelelő folyadékegyensúlyt. Betegség esetén plusz 2-3 pohárral növeld a vízfogyasztásod.

Az antibiotikum kúra után

Nem elég azonban csupán az antibiotikum kúra alatt bevetned ezeket az óvintézkedéseket. További teendőid is vannak:

Folytasd a jó baktériumok növelését és táplálását!

Az antibiotikumok nem csak a rossz baktériumokat pusztították el, hanem óhatatlanul károsodtak bélrendszered jó baktériumtörzsei is.

Továbbra is alkalmazz probiotikumokat, az eddiginél szélesebb spektrumú, legalább tíz baktériumtörzset tartalmazó készítményt.

Az erjesztett, fermentált élelmiszereket is fogyaszd tovább.

Nem csak pro-, hanem prebiotikumra is szükséged van.

A prebiotikumok tulajdonképpen növényi rostok, amelyet a szervezet nem tud megemészteni, de a bélbaktériumokat táplálják.

Nem elégséges ugyanis növelni a jó baktériumok számát, azokat megfelelően el is kell látni tápanyagokkal. Így tudják csak fenntartani egészséges populációjukat.

Természetes prebiotikumok a zab, az alma, az inulin (tartalmazza például: vöröshagyma, fokhagyma, póréhagyma, cikória, csicsóka, spárga, gyermekláncfű-levél), a rezisztens keményítők (erről itt olvashatsz), a tengeri alga, gumiarábikum.

Gátold a rossz baktériumok felszaporodását!

Az antibiotikumok hatására sokan hajlamosak élesztőgomba fertőzések vagy Candida felszaporodására.

Ezeket nem szabad tovább táplálni, ezért mellőzz minden olyan élelmiszert, amely ezeket a rossz törzseket támogatják.

Felejtős a cukor, a finomított lisztek, az acelluláris szénhidrátok, a gyorsételek – hiszen károsítják a jó baktériumokat, ellenben támogatják a rosszakat.

Extra figyelem a májnak!

A májad létfontosságú elsődleges szerved.  Nemcsak a méregtelenítést végzi, hanem részt vesz a fehérje-, szénhidrát-, zsír- és hormonanyagcsere folyamatokban is.

A máj minden gyógyszer 90 %-át méregként szűri ki, és az antibiotikumok a gyógyszer által okozott károsodások elsődleges forrásai.

A máj munkáját segítsd magas kéntartalmú zöldségek (brokkoli, karfiol, kelbimbó, káposzta), antioxidánsok (bogyós gyümölcsök) és egészséges Omega-3 zsírokban gazdag (halak, tojás) étrenddel.

Láthatod, hogy ha rá is kényszerülsz az antibiotikumokra, van a kezedben néhány egyszerű ütőkártya az általuk okozott káros mellékhatások csökkentésére.

Persze, az a legjobb, ha eleve olyan életmódot folytatsz, amely elősegíti a bélrendszered, mitokondriumaid egészségét.

Ha így teszel, észre fogod venni, hogy az oly gyakori, akár évek óta makacsul visszatérő megfázások, náthák, fertőzések messze el fognak kerülni.

*Az első antibiotikumot, a penicillint Alexander Fleming brit kutató fedezte fel 1928-ban.

Kapcsolódó bejegyzések:

Olvasd el a kapcsolódó bejegyzéseket is!

Várom hozzászólásodat!

Szeretettel:

Mariann

 

60 Shares

2 hozzászólás a(z) “Így gyógyítsd meg bélrendszered antibiotikum kúra esetén” című bejegyzéshez

Ezt írja: “*Az antibiotikumokat Alexander Fleming brit kutató fedezte fel 1928-ban.” (így, többesszámban)
Fleming csak a penicillint fedezte fel

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.