Hogyan fér össze a csokimousse és az egészséges táplálkozás?

A tudatos és egészséges táplálkozás számomra nem jelent állandó sóvárgást, és azt sem, hogy lemondanék a legfinomabb ízekről. 

Bárki bármit mond, igenis kell, hogy legyen létjogosultsága a desszerteknek is az életünkben. Persze, azzal egyetértek, hogy nem olyan mennyiségben, amely manapság jellemző.

Bár nem preferálom a vigaszevést, egy nehéz hét után léleksimogató lehet néhány falat valamelyik kedvenc édességedből. Nálam az egészséges táplálkozás egyébként sem zárja ki, hogy a feltálalt fogások között minden vasárnap helye legyen a desszertnek is.

Régóta fontolgatom, hogy recepteket is megosztok a blogon, ezt egyre többen kéritek. Elsőként jöjjön mindjárt az egyik gyors kedvencem, a csokoládé mousse. Persze, ezt is egy kis „körítéssel” kapod meg: a hozzávalókról is írok olyan szempontokat, amelyek alapján megállapíthatod, az adott étel személy szerint hozzád “passzol-e”? 

Mit nem jelent az egészséges táplálkozás?

Ha ellentmondásosnak találnád, hogy egy egészséges táplálkozás témájú blogban az első recept egy desszert, eloszlatnék néhány tévhitet, amellyel téged is arra akarlak biztatni, hogy bátran vágj bele az étrended egészségesebbé tételéhez!

Nem fogsz minden jóról lemaradni, ha tudatosabban állítod össze az étkezéseidet! Sőt!

Az egészséges táplálkozás számomra

  • nem jelent önsanyargatást,
  • nem örökös lemondás,
  • nem folyamatos sóvárgás,
  • nem egyhangú,
  • nem tartja ördögtől valónak a desszertet.

Ennek jegyében ismerkedj meg egy olyan édességgel, amelynek szerintem igenis helye lehet az asztalunkon.

Csokoládé mousse – a valódi kakaóbomba

A Csokoládé mousse-t több elkészítési móddal is ismerheted. Mivel gyors, könnyen elkészíthető, és általában mindenkinek ízlik, egyik változatát már bevettem az “Életmód-navigátor Tippek a személyre szabott táplálkozás kialakításához” című letölthető anyagomba.

Ez a recept azonban egy tökéletesített változat, abszolút mennyei ízbombát eredményez. Az Azori-szigetek tradícióin alapul, és ők aztán tudják, hiszen Kolumbusz Kristóf révén a portugálok igencsak korán megismerkedtek fő hozzávalója alapanyagával, a kakaóval.

Az egészséges táplálkozás jegyében a kakaót nem mindenkinek kell száműznie az étrendjéből. A kakaó legnagyobb előnye antioxidáns tartalma, amely miatt kedvező hatással van a keringési- és immunrendszerre, valamint késlelteti az öregedés hatásait is. Dopamin-, feniletilamin- és szerotonin tartalma miatt antidepresszánsként tartják számon, javítja az agyi funkciókat, csökkenti a vér koleszerinszintjét és a vérnyomást.

Ez azonban csak a nyers, tiszta kakaóbabra vonatkozik. Az élelmiszeripari feldolgozás következtében a natúr kakaóbabból készített táblás csokoládék már egyáltalán nem tekinthetők abszolút egészségesnek.

A hozzáadott zsírokkal, emulgeálószerekkel, cukorral és egyebekkel dúsított csokoládékat ne használd! Keress jó minőségű, 70 %-nál magasabb kakaótartalmú étcsokoládét a mousse-hoz.

Nekem, bevallom a 70 %-os étcsokoládék is túl édesek. Jobban szeretem a 85, vagy akár 99 %-os kakaótartalommal bírókat.

Én többnyire a Lindt termékeket használom, mert szinte mindenhol kaphatók, és árban is megfelelőek. A kakaómasszán kívül csak kakaóvajat és finomítatlan barna nádcukrot tartalmaznak kis mennyiségben.

Csokoládés édességek alapanyagául inkább ezt ajánlom, mint az erősen kifogásolható minőségű, kimondottan erre a célra szolgáló főzőcsokoládékat, vagy akár a jobb minőségűnek gondolt belga csokoládépasztillákat (nézd csak meg az összetevőiket, és hagyd a polcon őket).

Kakaóról lévén szó, szeretem a nyers kakaóbabot is. Igaz, elég borsos áron, de lehet kapni kiváló minőségű madagaszkári kakaóbab-szemeket.

Az ára ellene szól ugyan, de az ilyesmit nem korlátlan mennyiségben fogyasztjuk! Igazi luxusnak számít, amikor időnként elrágcsálok belőle egy-két szemet, vagy kakaótöretként kásákra szórásra használom.

A kakaóbab kedvező élettani hatásai, és az ízébe való belefeledkezés, mint apró örömforrás okán igenis elismerést követelhet magának az egészséges táplálkozás követőinél is. Van azonban egy lényeges megszorítás! Sorry, de a kakaó nem autoimmun-kompatibilis.

A csokoládé és a kakaó nem autoimmun-barát élelmiszer!

Vagyis az autoimmun kórképeknél – mint például, hogy csak a legismertebbeket említsem  az autoimmun pajzsmirigy-gyulladás (Hashimoto), a Sclerosis Multiplex,  a Chron-betegség, 1. típusú cukorbetegség, Addison kór, Rheumatoid arthritis, Vitiligo, cöliákia, Sjögren-szindróma – nem ajánlott a kakaó, és a belőle készült ételek fogyasztása.

Ennek oka, hogy a kakaóbabban is, mint minden hüvelyesben található fitinsav, valamint koffein is, amelyek súlyosbítják az autoimmun betegek állapotát.

A magvak fitinsavként tárolják a foszfort, és amikor a fitinsav egy ásványi anyaghoz kötődik a magban, fitátról beszélünk. A fitátok az emésztőrendszerben ásványi anyagokat kötnek meg és oldhatatlan, emészthetetlen keveréket képeznek belőlük, ezért azokat a szervezet kevésbé tudja felhasználni.

Az autoimmun betegek általában már egyébként is emésztési problémákkal, vitamin- és ásványi anyag hiánnyal küzdenek. Nem lenne szerencsés, ha a kakaó- és csokoládéfogyasztással is csökkentenék az egyéb élelmiszerekből bevitt ásványi anyagok szervezetükbe való felszívódásának hatékonyságát.

A kakaó másik összetevője, a koffein (és ha már itt tartunk, a teobromin is), stimulánsok. Minél sötétebb, vagyis minél magasabb kakaótartalmú a csokoládé, annál többet tartalmaz ezekből a vegyületekből.

A koffein emeli a kortizolszintet és fokozza a gyulladást a szervezetben. Az autoimmun betegségekben szenvedőknek mindkettő tényezőre nagyon oda kell figyelniük, és kerülniük kell az ezt kiváltó élelmiszereket. 

Ez azonban nem csak az autoimmun betegekre vonatkozik. A menstruációs panaszokkal, fejfájással, állandó fáradtsággal is összefügg az emelkedett kortizolszint és a szervezetszintű gyulladás. Érdemes tehát ilyenkor is mellőzni a kakaót, csokoládét. Az emelkedett kortizolszintről és további káros következményeiről  ebben a cikkben olvashatsz.

Most, miután mondtam jót és rosszat is a kakaóról, térjünk át a csokoládémousse többi összetevőjére.

A csokoládé mousse további hozzávalói

Cukor, tojás és olívaolaj kell még hozzá.

Cukor

A cukorról jót nem tudok mondani. Szerencsére csupán 4 teáskanálnyi kell egy adag mousse-hoz. Én csak sötét demerara cukrot, vagyis finomítatlan nádcukrot használok, de egy év alatt még egy kilogrammnyit sem fogyasztunk el.

Ez a fajta cukor nagyon gazdag, melaszos ízű, és tartalmaz még némi tápanyagot is a cukornádból, vagyis a fehér kristálycukornál jobb választásnak tartom.

Egyébként naponta legfeljebb 25 grammnyi cukor fogyasztása megengedett, és gyakorlatilag mindegy, hogy ezt a mennyiséget milyen fajta cukorból visszük be. Ellenben ebbe a mennyiségbe bele kell számítani az élelmiszerek rejtett cukortartalmát is, és a gyümölcsökben lévő fruktózt is.

Így már nem is olyan nehéz pillanatok alatt túllépni ezt a mennyiségi határt. Olvasd csak el az élelmiszerek címkéit!

A cukorhelyettesítőket én nem ajánlom. A nádcukor kevésbé “kilúgozott” fajtái, a kókuszvirágcukor használata – ha szigorúan betartod a mennyiségi limitet – tökéletesen megfelel. Az édesítőszerekről már több soron bebizonyították, hogy károsak a szervezetre. A paleo irányzattal elterjedt eritrit és xilit pedig szintén csak mesterséges édesítők.

Mindkettő cukoralkohol, és a xilitet nem nyírfanedvből állítják elő, ahogy az a csomagolásán áll, hanem kukoricarostból. Mind az eritrit, mind a xilit nagyon sokaknál emésztési problémákat: puffadást, görcsöket, hasmenést okoz. 

Tojás

Tojásból viszonylag sok, 6 darab kell. Erről az értékes élelmiszerről is hallhattunk jót-rosszat az elmúlt években, évtizedekben. A tojást egy másik bejegyzésben fogom górcső alá venni, itt csak annyit mondanék, hogy én mindig háztájiból származó tojást használok.

Hidegen sajtolt extra szűz olívaolaj

Végül, a titkos hozzávaló, a hidegen sajtolt extra szűz olívaolaj, mégpedig 4 teáskanálnyi mennyiség.

Egyik csokoládé mousse receptúrában sem találkoztam még olívaolajjal. Kicsit félve is használtam, mert az olívaolajnak azért van egy jellegzetes íze és illata. Úgy véltem, tönkreteszi a jó kis minőségi csokoládémat.

Szerencsére nem ez történt. A mousse textúrájának, ízének hihetetlen komplexitása összehasonlíthatatlanul jobb így, mint olívaolaj nélkül.

Tálalás

Ez az édesség iszonyú tömény, és egyébként sem akarsz nyakló nélkül édességet fogyasztani, ugye?

Tálaláskor a vizes kiskanállal szaggatott galuskát bogyós gyümölccsel díszítheted, vagy – az eredeti recept szerint – szórd meg nagyszemű tengeri sóval (!) és helyezz rá néhány mentalevelet.

Mennyei!

A pontos receptet innen letöltheted: [button size=”medium” target=”_blank” url=”https://eletmod-navigator.hu/wp-content/uploads/2018/10/Csokoládémousse-recept.pdf”]Csokoládémousse[/button]

Készítsd el, és élvezd!

Várom a véleményed!

Szeretettel:

Mariann

 

20 Shares

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.