Blog...

Erre vigyázz, ha vegán vagy!

Az év ezen szakában sokan fogyókúrába, egészségesebb életmódba kezdenek. Azt vettem észre, hogy különösen sok vegán kihívás terjed a különböző Facebook csoportokban.

Anélkül, hogy belemennék a vegán életmód etikai és környezetvédelmi kérdéseibe, felhívom a figyelmed néhány dologra, amit jó, ha figyelembe veszel, ha kacérkodsz az akár csak átmeneti ideig is tartó vegánsággal.

 Vegán étrend

Én is voltam egy egész évig vegán (hat hónap nyers étrend után) a számomra ideális táplálkozás kialakításának kísérleti időszakában. Nem ettem semmilyen állati eredetű ételt, sem olyat, amelyben ilyen összetevő volt. Vagyis teljesen mellőztem a húst, halat, állati zsiradékot, tojást, tejterméket.

A gabonafélék, zöldségek, gyümölcsök, növényi olajak, tojásmentes tészták, hüvelyesek és diófélék, magvak kerültek a tányéromra.

Csak mellesleg jegyzem meg, de bizonyára tudod, hogy a vegán étrend nem azonos a vegetáriánussal. Ez utóbbi tartalmaz állati eredetű élelmiszereket, csak húst és halat nem. Persze ennek van néhány árnyalata: van, aki tojást nem eszik, de tejterméket például igen (ő laktovegetáriánus), vagy éppen tejterméket nem, de tojást igen (ő ovovegetáriánus). Olyat is ismerek, aki vegetáriánusnak tartja magát, de halat fogyaszt 🙂

Annyit elárulok, hogy elég jól elvoltam a vegán étrenddel. Úgy általában magasabb volt az energiaszintem, mint azelőtt, egy év után mégis felhagytam vele. A tojás hiányzott, és elég bonyolult is volt a mindennapokban. Itthon kétfélét főztem, mert a család többi tagja hagyományosan evett. Házon kívül pedig akkoriban még nehéz volt megfelelő ételt találni.

A vegán életmód az elmúlt években meglehetősen divatossá vált, ezért most bizonyára könnyebb a házon kívüli étkezés. A vegán korszakomat három év vegetáriánusság követte, amikor tojást és tejterméket is ettem már, vagyis ovo-lakto vegetáriánus voltam.

Egészségesebb a vegán étrend?

Nagyon sokan azért vágnak bele ebbe a projektbe, mert úgy gondolják, hogy egy egészségesebb táplálkozási módról van szó. Ez kétségkívül igaz akkor, ha a vegán étrend azon oldalát nézzük, hogy sok zöldséget, gyümölcsöt tartalmaz. Bár azzal egyetértek, hogy a mai táplálkozásban általában túl sok a hús, a vegán étrend nyilvánvalóan szélsőséges ebben a tekintetben.

Személyes véleményem, hogy a szervezetnek szüksége van állati eredetű élelmiszerekre. Mondom ezt úgy, hogy igen, kitűnően elvoltam egy évig vegánként, csak közben álmomban sem gondoltam volna, hogy a fogyás és a magasabb energiaszint mellett a továbbra is makacsul fennálló egészségi problémáim – az endometriózis, a pajzsmirigy-alulműködés, a bélproblémák – szépen tovább súlyosbodnak….

Erre vigyázz, ha vegán vagy!

A hús mellőzése miatt

A hús állati eredetű fehérjeforrás. Ha nem eszel húst, a táplálékból hozzáférhető fehérjeépítő aminosavakból nem viszed be valamennyi esszenciális, teljes értékű aminosavat. A növényi eredetű fehérjék nem tartalmazzák ugyanis az összes esszenciális aminosavat, ezért nem teljes értékűek.

A vegánoknak azért kell külön B12-vitamint pótolni étrend-kiegészítőként, mert ehhez a vitaminhoz csak állati eredetű élelmiszerekből jut a szervezet.

A színhúsfogyasztásunk valóban szinte korlátlan. Ennek a csökkentése mindenkinek a javára válna. Az egészséges szervezetnek azonban kollagén típusú fehérjékre is szüksége van. A porcogó, bőrke, disznósajt, kocsonya, a hosszan főtt húsleves például nélkülözhetetlen tápanyagokat biztosítanak.

Ha vegán is vagy, kollagén peptid port fogyassz rendszeresen. Még akkor is, ha szigorúan véve ezzel vétesz a vegán-szabályok ellen. Nem baj. A “vegán” is csak egy címke 🙂

A tojás teljes kiiktatása szintén megfontolandó. A tojás minden olyan anyagot tartalmaz, ami ahhoz szükséges, hogy a belőle kikelő utód azonnal önálló életre képes lehessen. Ezek a tápanyagok számunkra is nélkülözhetetlenek.

Ha azonban tojást eszel, máris nem vegán, hanem ovovegetáriánus vagy (tessék, egy újabb címke).

Nem túl jó a sok gabona és hüvelyes

Bátran ki merem jelenteni, hogy a vegánok döntő többsége nem zöldséget fogyaszt legtöbbet, hanem gabonát és hüvelyest. Mi ezzel a baj?

Rögtön az első kérdés, hogy teljes kiőrlésű, vagy finomított gabona kerül legtöbbször a tányérra? Több túlsúlyos vegánt ismerek, mert rengeteg rossz típusú szénhidrátot fogyasztanak. Bocsánat, ha vegánként olvasod ezt a cikket, de néha azt tapasztalom, hogy bátrabban engednek az édességek, sütemények csábításának a vegánok. Mintha úgy éreznék, hogy a húsmentesség már önmagában elég az egészséghez.

Már több bejegyzésben kitértem rá, hogy a gabonák és a hüvelyesek emésztésgátló vegyületeket: lektineket és fitátokat tartalmaznak. Egy gabona- és hüvelyesfogyasztáson alapuló étrend nagyságrendekkel több ilyen káros vegyület bevitelét eredményezi, mint általában.

Ez az emésztőrendszer számára kész katasztrófa. Nem beszélve arról, ha valaki tudtán kívül gluténérzékeny. Ez még több egészségi kockázatot jelent. Így jártam én is. A vegán évem szépen hozzájárult a teljes emésztőrendszeri összeomláshoz, és a teljes kiőrlésű gluténtartalmú gabonák állandó gyulladásban tartották a pajzsmirigyemet is. Csak éppen akkor még ezt nem tudtam.

Inkább zöldséget, mint gyümölcsöt!

Részben az előző ponthoz kapcsolódik, hogy nem ismerek egyetlen olyan vegánt sem, akinek a tányérján a zöldségeké lenne a főszerep. Inkább gabona, hüvelyes, már jó, ha fele-fele arányban a zöldségekkel. Pedig a tányérunkon a tartalmas zöldségekből kellene lenni a legtöbbnek.

Nem csak a zöld levelesek fontosak, vagyis nem elég, ha sok salátát eszel. A gumós- és gyökérzöldségek, a hagyma-, káposzta- és tökfélék is nélkülözhetetlenek. És ismét egy vegán hiba, a túl sok burgonyafogyasztás.

A burgonya szintén tartalmaz olyan vegyületeket, amelyek izgatják a nyálkahártyát, bélgyulladást váltanak ki és felszívódva a központi idegrendszert támadják. Ha ez nem lenne elég, sajnos a burgonyát legtöbbször helytelenül elkészítve fogyasztjuk. A sült krumpli és a chips túlságosan kézenfekvő. Én magam is tapasztaltam, hogy amikor végképp nem találtam semmi normális vegán ételt utazás, vagy éttermi vacsora alkalmával, akkor a jó öreg sült krumpli volt a megoldás. Ami szinte már tömegpusztító fegyver: rossz szénhidrát, ráadásul rossz minőségű növényi olajban sütve…

A vegánoknak a gyümölcsökkel is könnyű túlzásokba esni. A friss gyümölcslé, a helytelenül elkészített turmixok, smoothie-k, az aszalt gyümölcsök, gyümölcssaláták egyáltalán nem egészségesek. Túl sok fruktózt tartalmaznak, túl sok a gyorsan felszívódó szénhidrát.

Óvatosan a növényi olajokkal!

Nagyon sokféle  növényi olaj, salátaöntet van forgalomban. Nem mindegyik egészséges! A szőlőmag-, szezám-, tökmag-, pekándió-, pisztácia- és kukorica olajak kimondottan magas omega-6 zsírsavtartalommal bírnak, amelyek a szervezetben gyulladáskeltő anyagokat termelnek. De közepes az omega-6 tartalma a lenmag-, olíva-, avokádó- és napraforgó olajnak is.

A készételekben, vegán péksüteményekben – igen, a biotermékekben is – rengeteg a hidrogenizált növényi zsír, a repceolaj. Ezekből egy grammnyit sem kellene fogyasztanod.

Az egészséges epeműködéshez minden nap szükség van némi állati eredetű zsiradékra. Még egy kompromisszum, de reggel legalább egy kiskanál halolajat vigyél be, még ha vegán is vagy!

Ne egyél hús- és tejtermék-helyettesítőket! 

A szója hús helyett nagyon rossz választás. A szója is hüvelyes, érvényes rá, amit az emésztésgátló vegyületekről írtam. Ezen kívül a – kukorica mellett – a leginkább génkezelt, toxinokkal szennyezett termék. A belőle készített árucikkek is rossz minőségűek. A szóját, azokban az ázsiai országokban, ahonnan származik, évekig érlelik felhasználás előtt. Ezzel a technológiával a káros vegyületei jórészt ártalmatlanná válnak. Viszont a vegyszerezett, rossz növénytermelést ez sem ellensúlyozza.

Ne fogyaszd a gabonakolbászt, szójaszeletet, tofut és társait!

A növényi sajtokról nem is beszélve! Ezek jórészt hidrogénezett növényi zsírból vannak, ugyanolyan károsak, mint bármely készétel összetevői között feltüntetett társuk. Nemrégiben kíváncsiságból betértem egy vegán gyorsétterembe. Ehettem volna például teljes kiőrlésű zsemlével készült vegán húspogácsát sajttal. Sőt. Vegán sonkát is kérhettem volna hozzá. Nem tettem. A vegán sonkás-sajtos burger ugyanolyan műkaja, mint a többi gyorsétteremben kapható hamburger.

A növényi (szója) joghurtok, pudingok, gabonatejek pedig – persze dobozosan megvásárolva szerinted mennyivel jobbak, mint a tehéntej?! Semennyire.

Nem lehetek messze az igazságtól, ha azt mondom, hogy egy következetes vegán étrend több ipari szemetet tartalmaz, ezért az egészségre ártalmasabb, mint ha valaki otthon hagyományos ételeket főz. Lehet, hogy valamivel több zöldség és saláta kerül az asztalra,  de a helyettesítő készételekkel ennek gyakorlatilag minden előnye elvész.

A kényelmi készételeket, alapanyagokat ugyanis a vegánoknak is nagyon nehéz elkerülni! Az időhiány, a “nem akarok a konyhában robotolni” rájuk is érvényes. Mindezt úgy mondom, hogy én is voltam vegán, vagyis tudom, miről beszélek!

Egyébként én soha nem ettem gabonakolbászt és növényi sajtot, tejterméket. Valahogy úgy voltam vele, hogy ha vegán vagyok, legyek valóban az. Ha kolbászt vagy sajtot akarok, minek az egész cécó?!

Azért, mert vegán, még nem biztos, hogy egészséges!

Ezt egy példán keresztül magyarázom el. Az egyik vegán kihívás tegnapi receptje a Vegán BBQ taco. A hozzávalói a következők: 1 fej karfiol, 4 kiskanál olíva olaj, 1 kiskanál fokhagyma por, 1 kiskanál chili por, 180 ml BBQ szósz, bors, 8 taco méretű tortilla, 1 fej saláta, 1 avokádó, koriander vagy póréhagyma.

A karfiol, a saláta, az avokádó, a koriander, a póréhagyma és az olívaolaj rendben van. De fokhagyma POR? Nézd meg a tasakos, üveges porított fokhagymás termékek összetételét. Állományjavító, csomósodásgátló… kellenek ezek a szervezetednek? A BBQ szósz ugyanez pepitában. Ezek ipari készételek, tartósítószerekkel és rengeteg mesterséges ízesítő-színesítő anyaggal. Ezeket főzés közben nagyon csekély ráfordítással elkészítheted magad is – adalékmentesen. Meddig tart lereszelni egy gerezd fokhagymát?

A 8 taco méretű tortilla pedig szintén élelmiszeripari késztermék, az összetevők között hidrogenizált növényi zsiradékkal, aromákkal, sűrítőanyagokkal, és természetesen finomított kukoricalisztből.  Ha olvasod ezt a blogot, tudod, hogy a finomított szénhidráttal mi a baj. A kukorica pedig a szója mellett az egyik leginkább génmanipulált termény, nagyon gyakran gombákkal, egyéb toxinokkal szennyezett. A lisztjéből készült élelmiszerek nem az egészség netovábbjai.

Igen, azt merem állítani, hogy a Vegán BBQ taconál a sokat kárhoztatott töltött káposzta is egészségesebb. Persze tejföl és kenyér nélkül.

♥♥♥

Nem mondom, hogy ez után a cikk után nem tartok kissé a reakcióktól. Ha netán vegán vagy, bocs, de ez a véleményem. Attól még te gondolhatod másképp. Mindenesetre fontold meg a fentieket.

Kapcsolódó bejegyzések:

Egészséges táplálkozás és emésztőrendszeri galibák

A cukor az cukor

Ha úgy gondolod, hogy ez a cikk értékes az egészség és a vitalitás szempontjából, akkor segítsd azt terjeszteni, megosztva másokkal. Kattints a közösségi média gombokra!

Szeretettel:

Mariann

Fotó: Jiroe Ris/Unsplash

108 Shares
Dr Németh Mariann
Dr. Németh Mariann vagyok, életmód-navigátor, funkcionális táplálkozási mentor, egészségcoach. Praktikus megoldásokkal, könyvekkel, online tanfolyamokkal szeretnélek támogatni abban, hogy könnyebb legyen az életed, kiteljesítsd a lehetőségeidet és jobban érezd magad a bőrödben.

Szólj hozzá te is!