Diétás étrend vagy személyre szabott táplálkozás?

Vajon van különbség a diétás étrend és a személyre szabott táplálkozás között? Mit jelent az egyik vagy a másik? Mikor járunk jobban? Ha valamilyen diétás étrendet követünk, vagy ha személyre szabjuk a táplálkozásunkat?

Hamarosan elkezdődik az új, Személyre Szabott Étkezés Kialakítása Komplex Megvalósító Program. Ebben a bejegyzésben – még mielőtt döntést hoznál arról, hogy csatlakozol-e –  nem titkolom a személyre szabott táplálkozás nehézségeit, plusz elolvashatod Viki véleményét is, aki már egy ideje ezen az úton jár.

Mit jelent a diétás étrend?

Sokan vannak, akik többféle diétás étrendet kipróbáltak már. Ennek legtöbbször a fogyás a célja. Pedig a diéta nem csupán fogyókúrát jelent.

Diétázhatunk valamilyen élethelyzetbe kerülvén, például szoptatás vagy várandósság alatt, diétázhatunk valamilyen betegség miatt, vagy különleges tápanyag-igény esetén. Még csak az sem igaz, hogy csupán valamilyen megszorítást jelent a diéta, hiszen van, amikor éppen energiagazdagabb, valamilyen tápanyagban bővelkedőbb a diétás étrend.

Vagyis a diéta nem csupán fogyókúrát jelent, hanem inkább egy szabályozott étrendet, amelynek célja az egészség megtartása vagy visszaszerzése.

Jellemzően, amikor diétázunk, bizonyos élelmiszereket kizárunk az étkezéseinkből (például nem eszünk húst, tejterméket, gluténtartalmú gabonát) vagy éppen arra koncentrálunk, hogy valamilyen tápanyagból többet fogyasszunk a többi rovására (fehérje-, szénhidrát-, vagy zsírban gazdag diéták).

A diétázáskor bizonyos ételkészítési módokat is figyelembe veszünk. Például pépesen, rostdúsan, vagy éppen rostszegényen táplálkozunk.

Elérkeztünk aztán a különleges diétákhoz, mint például a vegetáriánus vagy éppen a paleo étrendhez, az Atkins-diétához és társaihoz. Ezek között még több variációra lelünk, ember legyen a talpán, aki el tud igazodni az egymásnak ellentmondó javaslatok között.

Mi a közös a diétás étrendekben?

Elsősorban az, hogy azt ígérik, ha az adott diétát folytatod, lefogysz, és úgy megváltozik az életed, hogy rá sem ismersz: minden bajod elmúlik, egészséges és energikus leszel.

A másik közös pont, hogy a köztudatban a diétákat legtöbben csupán átmeneti időszaknak szánják az életükben.

Még az egyébként élethosszig követendőnek javasolt diétás étrendek sem élik túl a néhány hónap, pár év alkalmazást.

Miért olyan nehéz a diétás étrend betartása?

Ezt sokaktól megkérdeztem már, és a válasz legtöbbször az volt, hogy azért, mert mégsem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Eleinte valóban érezhető volt a kedvező hatás, később azonban ez már nem ellensúlyozta a macerát, amellyel az adott diétás étrend fenntartása járt.

Mert ismét abba futunk bele, hogy a legtöbben korlátozásként élik meg, hogy nem ehetnek azt, úgy és annyit, amit, ahogy és amennyit akarnának.

A másik gond az szokott lenni, hogy egy családban általában nem mindenki él az adott diéta szerint.

A diétázónak nagyon nehéz ahhoz igazodni, amit a többiek esznek úgy, hogy közben ő részben vagy teljesen más étrenden van.

Sajnos még azok jó része is felhagy a diétás étrenddel, akiknek valamilyen betegség miatt ez létfontosságú lenne, például cukorbetegek, emésztőrendszeri problémáik vannak, vagy autoimmun betegséggel küzdenek.

Mi a helyzet a személyre szabott táplálkozással?

És akkor itt van a személyre szabott táplálkozás. Miben más ez, mint egy diéta? Hiszen ez is arról szól, hogy bizonyos élelmiszereket kizárjunk az étkezéseinkből másokat előnybe helyezve, és ez is azt ígéri, hogy eléred vele az optimális testsúlyodat, egészségesebb, energikusabb, végső soron boldogabb lehetsz általa.

A személyre szabott táplálkozás, a nevéből is látszik, nem holmi mindenkire egyformán vonatkozó előírások tömkelege.

Ezzel szemben a különböző diétás étrendek valójában nincsenek tekintettel az egyéni sajátosságokra.

Egyébként, ha jobban belegondolsz, az, ahogy táplálkozol, már most is teljesen egyedi. Hiszen a te sajátos ízlésed szerint másféle ételeket szeretsz, másféle ízeket preferálsz, mint a többiek. Még ha az egész családod ugyanazt eszi is, mindenki eltérő mértékben kedvel vagy utasít el egy-egy élelmiszert, eltérő arányban szedi a tányérra a különböző fogásokat.

Az, amit én értek személyre szabott táplálkozáson, ezen messze túlmutat.

Szerintem az a személyre szabott táplálkozás, hogy mivel eltérő a genetikánk, az anyagcserénk, és a szervezetünkben jelenlévő egyensúlytalanságok is árnyalják a képet, az étkezéseink során figyelemmel vagyunk arra, hogy szervezetünk, szervrendszereink, amelyek sejtek milliárdjaiból épülnek fel, be tudják tölteni a funkcióikat, fenn tudják tartani azt az egyensúlyi állapotot, amely az optimális működésükhöz szükséges.

Ez nem csak bizonyos élelmiszerek kizárását vagy preferálást jelenti. Nem csak valamilyen tápanyagcsoport előnyben részesítését. Nem azt, hogy ideig-óráig valamilyen diétás étrend mellett tesszük le a voksunkat.

Ez azt jelenti, hogy pontosan tudjuk, számunkra mi a jó és mi a rossz, ezért táplálékaink megválasztásánál, azok fogyasztási módjánál és mennyiségénél figyelünk a genetikánkra, az anyagcserénk sajátosságaira, az egészségi problémáinkra, az emésztőrendszerünk állapotára, a hormonműködésünkre, az életmódunkra, az ízlésünkre is.

Ez azt is magában foglalja, hogy ha valamilyen okból diétás étrendet tartunk, például autoimmun betegség, cukorbetegség, de egyáltalán, bármilyen egészségi probléma miatt diétázunk, tovább finomítjuk az általános előírásokat egészen addig, amíg teljes egészében megfelel a saját magunk szükségleteinek, elvárásainak.

A személyre szabott táplálkozás hátrányai

Persze, nem titkolom el, hogy a személyre szabott táplálkozás élethosszig  való fenntartása pontosan olyan mentális akadályokba ütközik, mint a diétás étrendé.

Hiszen itt is arról van szó, hogy az évtizedekig megszokottat cseréljük egy újra, amit bizony be kell illeszteni az életmódunkba, el kell fogadtatnunk a környezetünkkel, és számtalan helyzetben kell döntést hoznunk arról, hogy magunk ellen, vagy -mellett tesszük le a voksunkat.

Mert lényegében erről is szó van. Az evés az egyik legalapvetőbb az életünkben, és az, hogy mit és hogyan fogyasztunk, alapvető hatással van ránk. Ez akkor is igaz, ha – ma már tudom – az egészséges táplálkozásnak több árnyalata van.

Az is közös a diétás étrendben és a személyre szabott táplálkozásban, hogy – szintén nem titkolom – lehet nehéz, sőt, vannak helyzetek, amikor kifejezetten nehéz a magunkra kiszabott szabályok megtartása.

Mindezek ellenére én, és azok, akik már belevágtak, nagyon is élvezik a személyre szabott táplálkozás előnyeit. Közös felismerés, hogy a sokévnyi próbálkozás után ez az, ami megoldást jelenthet, hiszen ez az, ami minden szempontból teljesen klappol ránk.

Egy pártatlan hang

De ne az én szavam legyen a döntő! Közzéteszem az egyik kedves olvasóm-tanulóm, Viki véleményét, amelyben őszintén ír a nehézségekről is:

„Ami a személyre szabott étkezéssel kapcsolatos tapasztalatom, hogy szerintem mindenkinek érdemes lenne megtanulnia és átállnia a saját rendszerének az igényeire, mert sokszorosan megéri.

Amióta e szerint étkezem sokkal energikusabb vagyok, és jól érzem magam a bőrömben. Magamért, az egészségéért teszem.

Jó lenne, ha az embereknek a pillanati élvezetek helyett, önmaguk lenne a legfontosabb. Fontos munkát végzel azzal, hogy igyekszel ébresztgetni az embereket és önmaguk felé, egy egészséges létbe terelgetni.

Ami a mai napig kihívás főleg így nyáron a gyümölcs fogyasztás kordában tartása, de itt pedig szigorúan mérleg használat van és a kollagén típusú fehérjék, mert ezeket rengetegszeri próba után sem tudom megenni, ezeket a GAL hal kollagén peptid porral váltom ki, ami tudom nem olyan hatásos mintha az étkezéssel vinném be, de még így is jobb mint a semmi.

A legnagyobb eredmény viszont a kávé függőség megszüntetése volt. Napi 5-7 kávéról a nullára. El nem tudtam volna képzelni, hogy ezt is elértem méghozzá szenvedés nélkül fokozatosan. Először napi háromra, majd kettőre, végül egyre. Egyik nap éreztem, hogy már az az egy sem kell, és másnap sem és az után sem.

Úgy gondolom, hogy ahogy szép lassan megtisztult a szervezetem és így tudta elengedni.

Minden mást egyik napról a másikra hagytam el, de a kávé a legnagyobb mumus csak így volt megvalósítható, de számomra így is óriási dolog.

Számokban az eredmény havi egy kg mínusz, ami így nem tűnik soknak, de már nem sietek sehova és úgy gondolom így a testemnek is a legjobbat teszem és mert ebben végre jól érzem magam.

Azt gondolom, hogy a megvalósításhoz csak döntés kell, hogy az egészségéért, a vitalitásomért, a szebb külsőért képes vagyok e változtatni a szokásaimon és hajlandó vagyok e lemondani a kívánalmakról.

Pl. egyszer-egyszer idén is megettem volna a diabetikus fagyit ahogy pl. tavaly még tettem, de van egy célom és hoztam egy döntést amihez tartom magam mindenáron, mert a lehető legjobb döntésnek bizonyult.

Ahogy látom, itt első körben a szokások megváltoztatásával van a gond.

Pl. a sógornőm azért használ a főzéshez olajat, mert a kókuszzsírnak nincs olyan illata amikor dinszteli a hagymát mint amit megszokott.

…..és még sok ilyen példát hallottam.”

Vagyis Vikihez hasonlóan, a címbeli kérdésre a válaszom természetesen: a személyre szabott táplálkozás.

Ha úgy érzed, hogy szeretnél erről többet is megtudni, akkor elolvashatod a Táplálkozás-navigátor: Irányzatmentes útmutató az egészséghez” című könyvem, vagy jelentkezhetsz a Személyre Szabott Étkezés Kialakítása Komplex Megvalósító Programra!

♥♥♥

Ha úgy véled, ez a cikk értékes az egészséged és vitalitásod szempontjából, segítsd azt terjeszteni  más nőkkel való megosztásával. Ezt a szociális média gombok segítségével megteheted.

Örülök, ha elmondod véleményed, hozzászólást hagysz.

Szeretettel:

Mariann

 

39 Shares

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.