Blog...

Diétás étrend kialakítása több betegség esetén

A diétás étrend kialakítása sokak számára gondot okoz. Akkor sem tűnik ez egyszerűnek, ha csak egy egészségügyi problémáról van szó.

Sajnos azonban, amikor még csupán egy diagnózissal kezelnek valakit, az egyensúlyzavar jelen van az egész szervezetben, kellemetlen tüneteket okozva több szervrendszerben.

Így a kezelés is komplexebb megközelítést kíván, de az egészségügyben jelenleg nem oldható meg, hogy mindenki megkapja azt a mértékű egyéni odafigyelést, ami ahhoz kellene, hogy zökkenőmentesen be tudja vezetni az életmódjában, táplálkozásában szükséges változtatásokat.

Mariann kérdezte, hogy laktóz intoleranciája, krónikus hasnyálmirigy-gyulladása és epeműködési zavara esetére milyen étrend felelne meg?

Ennek a kérdésnek a megválaszolása közben ismerd meg ezeknek a sokakat érintő problémák hátterét is.

Ismerned kell ugyanis a szervezet működésének alapvető összefüggéseit, hogy a kezedbe vedd az irányítást!

Diétás étrend laktóz intolerancia esetén

A laktóz, vagy tejcukor a tejben lévő szénhidrátfajta. A laktózt lebontó laktáz enzim a vékonybélben termelődik, elégtelen mennyisége esetén nem tudjuk a laktózt hasznosítható szénhidrátokká alakítani és megemészteni.

Emiatt puffadás, görcsök, hasmenés, béldiszbiózis alakul ki.

Megoldásként az élelmiszeripar készségesen megalkotta a laktózmentes tejtermékeket, és sokan úgy gondolják, elég, ha diétás étrendjüket úgy állítják össze, hogy áttérnek ezekre.

Kevesen tudják azonban, hogy a laktózmentes tejtermékek nem úgy készülnek, hogy kivonják belőlük a laktózt, hanem úgy, hogy a gyártók beleteszik a tejcukor lebontásához szükséges laktáz enzimet.

Sajnos azonban a tejtermékekben nem csupán a laktóz okozhat gondot. A tej nagy része víz, de tejzsír és tejfehérjék is találhatók benne.

A tejzsír, vagyis a tejszín trigliceridekből áll. A tejfehérjét pedig a kazeinfehérjék és a savófehérjék alkotják.

A kazeinról annyit, hogy a sajtkészítésen kívül kötőanyagként hasznosítható. Az első műanyagok is kazeinen alapultak, illetve festék- és gyufagyártásnál is alapanyag.

A tejsavó többféle kisebb fehérjét, hormonokat, inzulint, ösztrogéneket és más növekedésserkentőket tartalmaz.

Nagyon sokan tudtukon kívül érzékenyek a kazeinre, ezért számukra a laktózmentes készítmények fogyasztása nem megoldás.

Az emésztési problémákon kívül a tejtermékek fogyasztása rontja az inzulinérzékenységet is, illetve összefüggésbe hozható az I. típusú cukorbetegséggel, a metabolikus szindrómával, a szív- és érrendszeri megbetegedésekkel, egyes autoimmun betegségekkel és még számtalan egészségi problémával.

A 2. típusú cukorbetegségben reggel, amikor rossz a sejtek inzulinérzékenysége, tilos a tejfogyasztás.

A tejtermékek káros hatással vannak a szénhidrát anyagcserére. Reggelire, esetleg kávéval együtt fogyasztva nagyon gyorsan felszívódó szénhidrátok, és hirtelen emelik meg a vércukorszintet – akár laktózmentesek, akár nem.

Diétás étrendként a laktózmentes tejtermékek választása tehát biztos, hogy nem a legszerencsésebb megoldás.

Ha továbblépünk, el is érkeztünk az ékes bizonyítékához annak, hogy a szervezetben minden mindennel összefügg, nem egymástól elkülönült szerveket, különböző tüneteket kell kezelni, hanem a tünetek gyökér okait kell felszámolni.

Hamarosan te is fogod látni az összefüggéseket, egyelőre azonban nézzük egy kicsit a hasnyálmirigyet.

Diétás étrend hasnyálmirigy problémák esetén

A hasnyálmirigy gyulladások legnagyobb részét az epekövesség, illetve a túlzott alkoholfogyasztás okozza. Gyakran zsíros, nehezebb ételek fogyasztása után jelentkeznek az igen fájdalmas tünetek.

A hasnyálmirigy külső elválasztású mirigyei különböző emésztőenzimeket termelnek. Ezek részt vesznek mind a szénhidrát-, mind a fehérje-, mind a zsíremésztésben.

A zsírok felbontásának elősegítésére szolgál az epe. Az epét a májsejtek folyamatosan termelik, azonban csak az emésztés alatt kerül a vékonybélbe.

Az epe az elfogyasztott zsírok megemésztését segíti azáltal, hogy azokat kisebb zsírcseppekké alakítja. A hasnyálmirigy zsírbontó enzime, a lipáz ezt követően tudja lebontani az összetett zsírokat zsírsavmolekulákra.

Az emésztési szünetekben az epe az epehólyagban gyűlik össze. Ahhoz, hogy az epeműködés zavartalan legyen, gondoskodni kell arról, hogy az epehólyag minden egyes nap teljesen kiürüljön. Ellenkező esetben a pangó epe besűrűsödik, epekövek keletkezhetnek.

Az epehólyag kiürülését a reggeli és lehetőleg még egyszer, a késő délutáni órákban némi állati eredetű zsír fogyasztásával lehet elérni. Természetesen nem mindegy, hogy ezt milyen mennyiségű és minőségű zsír bevitelével tesszük.

Tökéletes például erre 1-2 tojás, amelynek könnyen emészthető, alacsony zsírtartalma elegendő ahhoz, hogy az epehólyag kiürüljön.

Itt már felfedezheted az összefüggést az epeműködés és a hasnyálmirigy között: ha az epe elégtelen mennyiségben és minőségben termelődik, és ezért nem tudja az elfogyasztott zsírokat megfelelően emulgeálni, vagyis kisebb zsírcseppekké alakítani, a hasnyálmirigyre nagyobb igénybevétel hárul, hiszen láttad, a hasnyálmirigy zsírbontó enzime, a lipáz, az epe előkészítő munkája után tudja lebontani az összetett zsírokat zsírsavmolekulákra.

Súlyosabb esetben, ha már epekövek képződtek, zsírosabb ételek fogyasztása után az epehólyagból ürülő epe magával sodorja a kisebb köveket. Ezek aztán megakadhatnak az epehólyag nyaki részén, vagy akár később, a vékonybél első szakaszába érkező közös epe- és hasnyálmirigy-vezeték beszájadzásában, a Vater-papillában.

Epe- és hasnyálmirigy-problémák esetén a zsíros, nehéz, fűszeres, füstölt ételeket célszerű kerülni, tiltólistás továbbá az alkohol, a kávé, a fekete tea is.

Mégis szükséges gondoskodni az epehólyag rendszeres kiürítéséről. Ezt azonban legfeljebb napi 30 gramm jó minőségű zsiradékkal kell elérni.

Elsősorban főve, párolva, grillezve, zöldfűszerekkel célszerű elkészíteni az ételeket. Ki kell kísérletezni a tolerálható mennyiséget, és ha kell, pürésítve, darálva lehet megkönnyíteni az emésztést.

Az epeműködésről, epediétáról részletesen az Emésztőrendszeri útikalauz online tanfolyamból szerezhetsz alaposabb tudást – az ott tanított anyag összetettsége, terjedelme messze túlmutat egy blogbejegyzésen.

A tejtermékek fogyasztása és a hasnyálmirigy

Azt mondtam, hogy a tejtermékek káros hatással vannak a szénhidrát anyagcserére.

A szénhidrátok táplálkozási szempontból makrotápanyagok, amelyek egyszerű cukrokká bomlanak le a szervezetben. Ezek a cukrok felszívódnak a véráramba, ami az ott keringő vércukor (glükóz) mennyiségének megemelkedéséhez vezet.

A hasnyálmirigy bétasejtjei érzékelik a vércukorszint megemelkedését és inzulint bocsátanak a véráramba.

Az inzulin egy hormon, amelyet a hasnyálmirigy választ ki, elsősorban az elfogyasztott szénhidrátok hatására. Feladata elősegíteni a makrotápanyagok sejtekhez jutását azonnali, vagy későbbi felhasználásra, vagyis a szénhidrátok, fehérjék és zsírok anyagcseréjének szabályozásában vesz részt.

A szervezet sejtjei csak inzulin jelenlétében képesek felvenni a vérből a glükózt. Azzal, hogy a cukrot a sejtbe juttatja, a vércukorszintet csökkenti: az inzulin arra utasítja a szervezet sejtjeit, hogy glükózt vonjanak ki és raktározzanak el a véráramból. Ennek hatására a vércukorszint visszasüllyed a normális, egészséges tartományba.

A hirtelen vércukorszint-emelkedés hatására a hasnyálmirigy nagy mennyiségű inzulin termelésére kényszerül, minek következtében a vércukorszint hirtelen leesik. Ha hirtelen nagy mennyiségű glükóz kerül a véráramba, a szervezetnek a felesleget valahol tárolni kell.

A sejtek úgy próbálják magukat megvédeni a túltöltéstől, hogy inzulinrezisztenssé válnak, vagyis a hasnyálmirigynek az inzulinon keresztüli tápanyag-raktározásra utasító üzenetére a sejtek érzéketlenné válnak, így a vércukor szintje magas marad. Ekkor beszélünk hiperglikémiáról.

A magas vércukorszint nagyon egészségtelen, a szervezet egyre sürgetőbben követeli a fölös energia elraktározását. Az inzulinrezisztencia miatt a hasnyálmirigy még több inzulint termel, hogy belekényszerítse a tápanyagokat a már dugig telt sejtekbe. Ez a hiperinzulinémia.

Ez megemeli a zsír szintjét is a vérben, ami tovább rombolja a sejteket. Mindennek az lesz a következménye, hogy a hasnyálmirigy bétasejtjei pusztulnak, szervezetszintű sejtkárosodás, szisztémás gyulladás alakul ki.

Emlékszel, hogy a tejtermékek fogyasztása rontja az inzulinérzékenységet? Nem véletlen, hogy a 2. típusú cukorbetegségben reggel, amikor rossz a sejtek inzulinérzékenysége, tilos a tejfogyasztás.

Azt is mondtam, hogy reggelire, esetleg kávéval együtt fogyasztva a tejtermékek nagyon gyorsan felszívódó szénhidrátok, és hirtelen emelik meg a vércukorszintet – akár laktózmentesek, akár nem.

Látod az újabb összefüggést, a tejtermékek fogyasztása, és a hasnyálmirigy-problémák között, ugye?

A tejtermékek okozta hirtelen vércukorszint-emelkedés hatására a hasnyálmirigy őrült munkába kezd, hogy a vércukorszintet kiegyensúlyozza.

Nem tanácsos tehát tejterméket fogyasztani, ha valaki hasnyálmirigy-problémákkal küzd. Laktózmenteset sem!

Nyilvánvaló, hogy a túlterhelt hasnyálmirigy nem képes ellátni a feladatát. Előbb utóbb sem az inzulintermelő belső-, sem pedig az emésztőenzimeket termelő külső elválasztású mirigyei nem működnek majd kielégítően.

Emiatt egyre súlyosabb emésztési zavarok, cukoranyagcsere-problémák lépnek fel, egyre több tünet üti fel a fejét, amelyek az egyéni hajlamtól függően egy-egy diagnózisban fejeződnek ki.

Valamennyi táplálékkal vagy hozzájárulunk sejtjeink egészséges működéséhez, vagy ennek ellenében hatunk. A szervezet egyéni érzékenységekkel jelzi, ha valami olyannal találkozik, ami számára nem megfelelő.

Mariannak a laktóz intoleranciája valószínűleg már nagyon korán, még a hasnyálmirigy gyulladás és az epeműködési zavar előtt jelezte, hogy a tejtermékeket mellőznie kellene. Ez igaz akkor is, ha a laktóz intoleranciát ezekkel egyidejűleg diagnosztizálták.

Ezzel természetesen nem azt mondom, hogy a betegségeit a laktóz intolerancia okozta, de biztos, hogy a folyamatok kölcsönös egymásra hatása közrejátszott mai állapotának kialakulásában.

Diétás étrend több betegség esetén a gyakorlatban

Ez nem annyira nehéz, mint gondolnád, bár kétségkívül megkívánja a tudatosságot és a folyamatos odafigyelést. A következőképpen járhatsz el:

1. Írj egy listát azokról az élelmiszerekről, amiket el kell hagynod!

Mariann esetében a zsíros, fűszeres, csípős, füstölt ételek,  a hüvelyesek, a tejtermékek, a vércukorszintre károsan ható gyorsan felszívódó szénhidrátok, az alkohol, kávé, fekete tea lesznek ezek.

Amint látod, ételkészítésről is szó van, hiszen gyakorlatilag mindent el lehet készíteni zsírszegényen és zsírban tocsogó módon is. Az emésztés megkönnyítésére pedig a főzés, párolás, pürésítés, apróra vágás, darálás a megoldás.

A vércukorszintre károsan ható szénhidrátok között értem az egyébként egészségesnek titulált gyümölcsleveket, nem megfelelően készített zöldturmixokat is.

Szintén gyorsan felszívódó szénhidrátok a tejhelyettesítőként favorizált gabonatejek (zabtej, rizstej) is, vagyis ezeket sem ajánlott fogyasztani.

Amikor a listát írod, valamennyi egészségügyi problémádat vedd figyelembe. Természetesen, más betegségnél más lesz a mellőzendő, de általánosságban véve a Mariann esetében felsoroltak közül sok igazából senkinek sem tesz jót.

2. Írj egy listát azokról az élelmiszerekről is, amiket fogyaszthatsz!

Sokkal több a megengedett étel, mint amire először gondolsz. A diétákat mindig korlátozásként élik meg, holott inkább kinyílik a világ a rengetegféle, addig esetleg mellőzött élelmiszerre.

Mariann listáján a zsírszegény húsok, halak, főtt lágytojás, a gyökérzöldségek, tökfélék, spárga, zöld levelesek, az apró magvasokon kívül rengeteg gyümölcs, zöldfűszerek garmadája, a rizs, édesburgonya, újburgonya, gyógynövény-teák szerepelnek. Tejhelyettesítőként a kókusztej megfelelő lehet.

Kísérletezni kell az ételkészítési módokkal, mert például előfordulhat, hogy az alma, körte, illetve a gyökérzöldségek inkább párolva, mint nyersen válnak be.

A nehezebben emészthető, puffadást okozó zöldségek, apró magvas gyümölcsök esetében célszerű kitapasztalni a tolerálható mennyiséget, fogyasztási formát, gyakoriságot.

Több egészségügyi probléma esetén lesz olyan élelmiszer, ami az egyik betegség esetén tiltólistás, míg a másiknál nem – bár a szervezeti kisiklások gyökér okainak összefüggései miatt ez ritka.

Természetesen ilyenkor tiltólistára kerül az, amelyik bármelyik esetben nem ajánlott, így a fogyasztható élelmiszerek között valóban csak az szerepelhet, ami mindegyik probléma mellett megengedett.

3. A fogyasztható élelmiszerek lesznek azok, amelyek a táplálkozásod gerincét alkotják. Ezekből kell összeállítanod az étkezéseidet!

Az a legjobb, ha mindig készítesz menütervet. Tervezd meg a reggeliket, ebédeket, vacsorákat, és a bevásárlásaidat ez alapján végezd.

Így mindig a megfelelő ételek lesznek otthon, nem fog előfordulni, hogy nem lesz mihez nyúlnod, éhezel, vagy valami olyasmit eszel, amit nem kellene.

A főzést a megengedett listáról származó alapanyagokból kell intézned. Itt szükséged lesz egy kis nyitottságra, hogy elfogadd: a rakott karfiol tejföl nélkül is finom, vagy hogy más, megszokott íz helyett egy újat szeress meg.

4. Kísérletezd ki, hogy bizonyos ételekből mennyi az általad tolerálható fogyasztási mennyiség és gyakoriság!

Nem mindig kell ugyanis végletekben gondolkodni. Előfordul, hogy okosabb étkezéssel, egy-egy falatnyi elcsábulással megelőzheted a tünetek fellángolását, mégis kielégítheted az esetleges sóvárgásodat.

Persze ez nem vonatkozik a szigorúan betartandó, orvos által előírt diétákra. Ott nincs kihágás!

5. Étkezz helyesen!

Ha jól megnézed, konkrétan a Mariann számára javasolt diéta nem is igazi diéta, hanem normál esetben így kellene táplálkozni mindenkinek – vagyis semmi szükség például arra, hogy külön főzőcskézzen magára. Mert ami számára nem ajánlott, az senki más számára sem ajánlott.

És mi van azokkal a konkrét zöldségekkel, gyümölcsökkel, húsfajtákkal, amiket Mariann nem ehet meg, de a családtagjai szeretik?

Általában nem egyformán szeretünk mindent. A főzés során ezeket eleve figyelembe szoktuk venni. Ma, amikor mindenkinek az ideje a legdrágább, és takarékossági okokból is, nem gondolom, hogy külön kellene főzőcskézni.

A recepteket, hozzávalókat, főzést kicsit módosítva otthon a család étkezhet a diétázó étrendje szerint, hiszen így egy tudatosabb, átgondoltabb, egészségesebb útra térnek együtt.

A többiek részéről ez egyben megértést és támogatást is jelent, annál is inkább, mert a közös étkezési szokások a többi családtagnál is borítékolják a hasonló egészségi problémákat.

Házon kívül pedig, vagy bizonyos alkalmakkor általában van arra lehetőség, hogy ők egy, a diétába nem illeszthető étellel “kényeztessék” magukat. Úgyis főleg ilyesmikbe botlunk állandóan.

Olvasd még el az Alap-alakstratégia és a Mennyi az elég? című cikkeket is! Ezekben olyan alapvető összefüggéseket, ajánlásokat találsz, amelyeknél ha nem teszel többet, máris hatalmas lépéssel közelebb kerülsz az egészséghez.

A blogbejegyzések között még számos cikk szól arról is, hogyan kell az általános javaslatokat saját magadra, személyre szabni.

A Táplálkozás-navigátorból pedig komplexen megszerezheted mind az elméleti, mind a gyakorlati tudást arról, hogy az étkezéseink terén mi az, ami valóban számít egészségünk szempontjából, és praktikus, gyakorlatias megoldásokat is kapsz az olvasottak mindennapi életbe való átültetéséhez.

A Táplálkozás-navigátor egy ajándék Ételtérképet és egy új főzési koncepciót is tartalmaz, aminek a segítségével pontosan meg tudod valósítani az egyéni, személyre szabott étrended.

Várom hozzászólásodat, kérdéseidet!

Szeretettel:

Mariann

 

107 Shares
Dr Németh Mariann
Dr. Németh Mariann vagyok, életmód-navigátor, funkcionális táplálkozási mentor, egészségcoach. Praktikus megoldásokkal, könyvekkel, online tanfolyamokkal szeretnélek támogatni abban, hogy könnyebb legyen az életed, kiteljesítsd a lehetőségeidet és jobban érezd magad a bőrödben.

Szólj hozzá te is!