Blog...

A legjobb ingyenes módszerek az emésztés javítására

Majdnem mindenkinek van valamilyen emésztési problémája. Ezek olyannyira mindennaposak, hogy ma már nyíltan beszélünk a különböző kellemetlen tüneteinkről. A legtöbben már beletörődtek abba, hogy valaha is megszabaduljanak ezektől.

Pedig tudod, hogy mennyire fontos a jó emésztés?

A jó emésztés az egészség alapfeltétele. Jó emésztés nélkül nem működik megfelelően az immunrendszered, borítékolhatod a pajzsmirigy-problémákat, felborul a szervezeted hormonegyensúlya, és többnyire csapnivaló hangulatban éled a napjaidat.

Megmutatom a legegyszerűbb ingyenes módszereket, amelyekkel gyorsan pozitív hatást érhetsz el az emésztésed javításában.

Valóban jól rágd meg a falatot!

Az emésztés már a szájüregben elkezdődik. A táplálék feldolgozásának első lépése a falat megrágása, és közben a nyállal való keveredése.

A nyálnak enyhén lúgos a vegyhatása, és a benne lévő enzimek a szénhidrátok lebontásában játszanak szerepet.

Fontos, hogy a táplálékok rágással való felaprítása megfelelő legyen, mert hamarosan a nyelőcsövön át a gyomorba kerülnek. Nem mindegy azonban, hogy a gyomornak mekkora falatokkal kell tovább küzdenie.

Alaposan rágd meg az ételt, mielőtt lenyeled, így könnyítve az emésztést!

Törekedj a gyomorsav-egyensúly megteremtésére és fenntartására!

Ha már a gyomornál tartunk, nagyon fontos, hogy megfelelő mennyiségű és koncentrációjú legyen a gyomorsavad.

A gyomorsav-egyensúly hiánya rossz emésztést, felszívódási zavarokat okoz.

A gyomorsav tulajdonképpen sósav, amely fertőtleníti a gyomortartalmat, elpusztítja a rossz baktériumokat, parazitákat, élesztő- vagy penészgombákat. A gyomor emésztőenzimjeinek a működését is segíti.

A gyomorsav mennyisége a korod előrehaladtával csökken, és nagyban befolyásolja az étrended, a stressz, vagy például az, hogy mennyi alkoholt iszol.

Ha egy pohárka vízbe egy-két kiskanálnyi almaecetet öntesz, és étkezés előtt vagy közben elkortyolgatod, serkentheted a gyomorban lévő sósav kiválasztását.

Szintén ezt a hatást érheted el a sónyalogatással (a benedvesített ujjad nyomd a sótartóba, majd nyalogasd le róla a sót), vagy ha étkezés előtt kis szelet gyömbért rágcsálsz (csak a rágással kinyert folyadékot nyeld le, a gyömbérpépet köpd ki).

Ne ess abba a hibába, hogy ha refluxod van, azt gondolod, neked sok a gyomorsavad. Ez nem igaz!

A refluxot nagyon sokan a túl sok gyomorsavnak tulajdonítják, holott ennek éppen az ellenkezője igaz. A túl sok finomított szénhidrát indít be egy erjedési folyamatot, amelynek következtében visszafordul a gyomor perisztaltikája.

A gyomor záróizma akkor nyílik, ha a gyomor kémhatása megváltozik. Amikor felböfögjük a táplálékot, az a nyelőcsőbe jut, ahol a benne elkeveredett gyomorsavval égő érzést okoz.

A refluxra szedett savlekötők csak tovább súlyosbítják a problémát: ételallergiákkal és fehérjeemésztési problémákkal találtak kapcsolatot velük.

Igyál elegendő mennyiségű vizet!

Kezdd a napot 3-5 dl langyos citromos víz megivásával. Ez beindítja az anyagcserét, és segít az alvás közben kiválasztott toxinok kiöblítésében.

Napközben is igyál vizet rendszeresen. Vizet! Vizet! Nem ugyanaz a tea, gyümölcslé, turmix … és egyéb folyadékok!

Főleg, ha koffeint is fogyasztasz (kávé, fekete-, zöld tea), törekedj arra, hogy legalább 8-9 pohár vizet igyál arányosan elosztva napközben.

Ne egyél gyümölcsöt más étellel együtt!

Az étkezés előtt 30 perccel, vagy étkezés után legalább egy órával edd meg a napi gyümölcsadagodat.

Amíg a többi étel emésztődik, a vele együtt elfogyasztott gyümölcs erjed az emésztőrendszeredben, és gázokat, puffadást okoz, pusztítja a jó baktériumaidat.

A reggeliző pelyhek, kásák a hozzájuk kevert gyümölcsökkel, magvakkal együtt jó kis kihívást jelentenek az emésztőrendszerednek. Szerintem szokj le róluk!

Iktasd ki az ételérzékenységeket!

Még akkor is reagálhat a szervezeted kellemetlen tünettel egy élelmiszerre, ha egy célzott ételérzékenységi vizsgálaton minden értéked rendben van.

A testedet különböző szervek, szervrendszerek alkotják, amelyek billiárdnyi apró sejtből állnak. A sejtjeid azon az üzemanyagon működnek, amit adsz nekik. Ha rosszul táplálkozol, a sejtműködésed sem lesz megfelelő, ennél fogva a szerveid, szervrendszereid sem tudják megfelelő hatásfokkal ellátni a feladatukat.

A betegségek, szervezeti kisiklások, egyensúlytalanságok jórészt megelőzhetők, kiküszöbölhetők azzal, ha olyan élelmiszereket fogyasztasz, amelyek a számodra leginkább megfelelők.

Ez egy jóval összetettebb téma, amely kellő alapossággal ennek a cikknek a kereteibe nem fér bele, de ha érdekel, a Táplálkozás-navigátorban részletesen olvashatsz róla, és arról is, hogyan tudod egyszerűen, drága vizsgálatok nélkül megállapítani, hogy nálad személy szerint mi az, ami gondot okozhat.

Emésztőenzimekkel a jó emésztésért!

Az emésztés folyamata az emésztőrendszerben különböző enzimek segítségével megy végbe. Az enzimek olyan biokatalizátorok, amelyek gyorsítják a szervezetben zajló kémiai reakciók sebességét.

Az egyes emésztőszervek különböző emésztőenzimeket termelnek, amelyek segítenek a táplálékainkban lévő tápanyagok lebontásában, hogy azok a véráramon keresztül felszívódhassanak.

Amennyiben túl gyorsan eszel, vagy nem megfelelő élelmiszereket fogyasztasz, a szervezeted nem fog elegendő mennyiségű és minőségű enzimet termelni.

Már említettem a rágás fontosságát. Ha jól megrágod a falatokat, nem csak alaposabban aprítod fel az ételt a gyomor számára, hanem serkented a szervezet saját emésztőenzimjeinek az előállítását is.

Amíg a szádban van a falat, nem csak a nyálban lévő enzimek “lépnek akcióba”, hanem a gyomrod is felkészül a várható gyomortartalom fogadására.

Az egészséges enzimtermeléshez fontos az emésztőrendszerben élő jó baktériumflóra egyensúlyban tartása is. A jó bélbaktériumok nélkülözhetetlenek az egészséges immunrendszerhez és a megfelelő emésztéshez.

Itt, a blogon több cikket is olvashatsz a jó baktériumflóra megteremtéséről és fenntartásáról. Kattints ide és ide!

Próbáld ki a javasolt módszereket!

Ha különösen rossz az emésztésed, előfordulhat, hogy bővebb információra lenne szükséged. Ebben az esetben szólok, hogy az Emésztőrendszeri útikalauz online tanfolyam következő várható indulása 2019.  szeptember.

Olvasd el a kapcsolódó bejegyzéseket is:

Az emésztés finomhangolása
Egészséges táplálkozás és emésztőrendszeri galibák?

Várom a véleményed, hozzászólásod!

Szeretettel:

Mariann

Fotó: Unsplash

267 Shares
Dr Németh Mariann
Dr. Németh Mariann vagyok, életmód-navigátor, funkcionális táplálkozási mentor, egészségcoach. Praktikus megoldásokkal, könyvekkel, online tanfolyamokkal szeretnélek támogatni abban, hogy könnyebb legyen az életed, kiteljesítsd a lehetőségeidet és jobban érezd magad a bőrödben.

Szólj hozzá te is!