A legjobb ingyenes módszerek az emésztés javítására

Majdnem mindenkinek van valamilyen emésztési problémája. Ezek olyannyira mindennaposak, hogy ma már nyíltan beszélünk a különböző kellemetlen tüneteinkről. A legtöbben már beletörődtek abba, hogy valaha is megszabaduljanak ezektől.

Pedig tudod, hogy mennyire fontos a jó emésztés?

A jó emésztés az egészség alapfeltétele. Jó emésztés nélkül nem működik megfelelően az immunrendszered, borítékolhatod a pajzsmirigy-problémákat, felborul a szervezeted hormonegyensúlya, és többnyire csapnivaló hangulatban éled a napjaidat.

Megmutatom a legegyszerűbb ingyenes módszereket, amelyekkel gyorsan pozitív hatást érhetsz el az emésztésed javításában.

Valóban jól rágd meg a falatot!

Az emésztés már a szájüregben elkezdődik. A táplálék feldolgozásának első lépése a falat megrágása, és közben a nyállal való keveredése.

A nyálnak enyhén lúgos a vegyhatása, és a benne lévő enzimek a szénhidrátok lebontásában játszanak szerepet.

Fontos, hogy a táplálékok rágással való felaprítása megfelelő legyen, mert hamarosan a nyelőcsövön át a gyomorba kerülnek. Nem mindegy azonban, hogy a gyomornak mekkora falatokkal kell tovább küzdenie.

Alaposan rágd meg az ételt, mielőtt lenyeled, így könnyítve az emésztést!

Törekedj a gyomorsav-egyensúly megteremtésére és fenntartására!

Ha már a gyomornál tartunk, nagyon fontos, hogy megfelelő mennyiségű és koncentrációjú legyen a gyomorsavad.

A gyomorsav-egyensúly hiánya rossz emésztést, felszívódási zavarokat okoz.

A gyomorsav tulajdonképpen sósav, amely fertőtleníti a gyomortartalmat, elpusztítja a rossz baktériumokat, parazitákat, élesztő- vagy penészgombákat. A gyomor emésztőenzimjeinek a működését is segíti.

A gyomorsav mennyisége a korod előrehaladtával csökken, és nagyban befolyásolja az étrended, a stressz, vagy például az, hogy mennyi alkoholt iszol.

Ha egy pohárka vízbe egy-két kiskanálnyi almaecetet öntesz, és étkezés előtt vagy közben elkortyolgatod, serkentheted a gyomorban lévő sósav kiválasztását.

Szintén ezt a hatást érheted el a sónyalogatással (a benedvesített ujjad nyomd a sótartóba, majd nyalogasd le róla a sót), vagy ha étkezés előtt kis szelet gyömbért rágcsálsz (csak a rágással kinyert folyadékot nyeld le, a gyömbérpépet köpd ki).

Ne ess abba a hibába, hogy ha refluxod van, azt gondolod, neked sok a gyomorsavad. Ez nem igaz!

A refluxot nagyon sokan a túl sok gyomorsavnak tulajdonítják, holott ennek éppen az ellenkezője igaz. A túl sok finomított szénhidrát indít be egy erjedési folyamatot, amelynek következtében visszafordul a gyomor perisztaltikája.

A gyomor záróizma akkor nyílik, ha a gyomor kémhatása megváltozik. Amikor felböfögjük a táplálékot, az a nyelőcsőbe jut, ahol a benne elkeveredett gyomorsavval égő érzést okoz.

A refluxra szedett savlekötők csak tovább súlyosbítják a problémát: ételallergiákkal és fehérjeemésztési problémákkal találtak kapcsolatot velük.

Igyál elegendő mennyiségű vizet!

Kezdd a napot 3-5 dl langyos citromos víz megivásával. Ez beindítja az anyagcserét, és segít az alvás közben kiválasztott toxinok kiöblítésében.

Napközben is igyál vizet rendszeresen. Vizet! Vizet! Nem ugyanaz a tea, gyümölcslé, turmix … és egyéb folyadékok!

Főleg, ha koffeint is fogyasztasz (kávé, fekete-, zöld tea), törekedj arra, hogy legalább 8-9 pohár vizet igyál arányosan elosztva napközben.

Ne egyél gyümölcsöt más étellel együtt!

Az étkezés előtt 30 perccel, vagy étkezés után legalább egy órával edd meg a napi gyümölcsadagodat.

Amíg a többi étel emésztődik, a vele együtt elfogyasztott gyümölcs erjed az emésztőrendszeredben, és gázokat, puffadást okoz, pusztítja a jó baktériumaidat.

A reggeliző pelyhek, kásák a hozzájuk kevert gyümölcsökkel, magvakkal együtt jó kis kihívást jelentenek az emésztőrendszerednek. Szerintem szokj le róluk!

Iktasd ki az ételérzékenységeket!

Még akkor is reagálhat a szervezeted kellemetlen tünettel egy élelmiszerre, ha egy célzott ételérzékenységi vizsgálaton minden értéked rendben van.

A testedet különböző szervek, szervrendszerek alkotják, amelyek billiárdnyi apró sejtből állnak. A sejtjeid azon az üzemanyagon működnek, amit adsz nekik. Ha rosszul táplálkozol, a sejtműködésed sem lesz megfelelő, ennél fogva a szerveid, szervrendszereid sem tudják megfelelő hatásfokkal ellátni a feladatukat.

A betegségek, szervezeti kisiklások, egyensúlytalanságok jórészt megelőzhetők, kiküszöbölhetők azzal, ha olyan élelmiszereket fogyasztasz, amelyek a számodra leginkább megfelelők.

Ez egy jóval összetettebb téma, amely kellő alapossággal ennek a cikknek a kereteibe nem fér bele, de ha érdekel, a Táplálkozás-navigátorban részletesen olvashatsz róla, és arról is, hogyan tudod egyszerűen, drága vizsgálatok nélkül megállapítani, hogy nálad személy szerint mi az, ami gondot okozhat.

Emésztőenzimekkel a jó emésztésért!

Az emésztés folyamata az emésztőrendszerben különböző enzimek segítségével megy végbe. Az enzimek olyan biokatalizátorok, amelyek gyorsítják a szervezetben zajló kémiai reakciók sebességét.

Az egyes emésztőszervek különböző emésztőenzimeket termelnek, amelyek segítenek a táplálékainkban lévő tápanyagok lebontásában, hogy azok a véráramon keresztül felszívódhassanak.

Amennyiben túl gyorsan eszel, vagy nem megfelelő élelmiszereket fogyasztasz, a szervezeted nem fog elegendő mennyiségű és minőségű enzimet termelni.

Már említettem a rágás fontosságát. Ha jól megrágod a falatokat, nem csak alaposabban aprítod fel az ételt a gyomor számára, hanem serkented a szervezet saját emésztőenzimjeinek az előállítását is.

Amíg a szádban van a falat, nem csak a nyálban lévő enzimek “lépnek akcióba”, hanem a gyomrod is felkészül a várható gyomortartalom fogadására.

Az egészséges enzimtermeléshez fontos az emésztőrendszerben élő jó baktériumflóra egyensúlyban tartása is. A jó bélbaktériumok nélkülözhetetlenek az egészséges immunrendszerhez és a megfelelő emésztéshez.

Itt, a blogon több cikket is olvashatsz a jó baktériumflóra megteremtéséről és fenntartásáról. Kattints ide és ide!

Próbáld ki a javasolt módszereket!

Ha különösen rossz az emésztésed, előfordulhat, hogy bővebb információra lenne szükséged. Ebben az esetben szólok, hogy az Emésztőrendszeri útikalauz online tanfolyam most nyárbúcsúztató akcióban 20 %-os kedvezménnyel elérhető.

Olvasd el a kapcsolódó bejegyzéseket is:

Az emésztés finomhangolása
Egészséges táplálkozás és emésztőrendszeri galibák?

Várom a véleményed, hozzászólásod!

Szeretettel:

Mariann

Fotó: Unsplash

778 Shares

4 hozzászólás a(z) “A legjobb ingyenes módszerek az emésztés javítására” című bejegyzéshez

Kedves Mariann! Korábban kérdeztem Tőled, hogy tudsz e ajánlani gasztroenterológust. javasoltad, hogy nézzem meg a forumot. Igazából ezt nem tudom mit jelent és hogyan csináljam. Nincs nagy internetes ismeretem. Ha segítenél benne megköszönném.

Kedves Anita! Írd be a keresőbe, hogy gasztroenterológus vélemények, és nézz szét a találatok között.

Kedves Mariann!
Évek óta savlekötőket, ill.PPI-t szedek , különben szabályosan ecetet hányok, szétmarja az egész nyelőcsövemet, gyomromat.
Tény az is, hogy rettentő pocsék az emésztésem.
Hogy tudnám megoldani ezt a problémát?

Kedves Kármen! A savlekötők és a PPI kockázatos megoldások, semmiképpen sem javasolnám. Az emésztés javítására számos módszert találsz az oldalon, azonban súlyos problémák esetében mindenképpen komplex megközelítésre van szükség. Egy teljes emésztőrendszeri regenerálás hónapokig, de akár évekig is eltarthat, és következetes odafigyelést, tudatosságot, valamint nagy elkötelezettséget igényel. Olyan szakértőhöz kellene fordulnod, aki nem a savlekötőkben, PPI-ben látja a megoldást, hanem a kiváltó okok megszüntetésére ad megoldást.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.