Blog...

A kávé hatása a hormonegyensúlyra

A kávé fogyasztásának előnyeiről, hátrányairól nagyon sokat olvashatsz. Inkább több, mint kevesebb tanulmány nyilvánítja ki, hogy a kávé egészséges, mert sok antioxidánst és számtalan, a szervezet számára hasznos növényi anyagot tartalmaz.

Kevés szó esik azonban a kávé hormonegyensúlyra gyakorolt hatásáról.

Sajnos azok, akik pajzsmirigy-problémákkal, autoimmun betegséggel, cukoranyagcsere zavarokkal, ösztrogéndominanciás, vagy éppen változókori tünetekkel küzdenek, általában nem tudják, hogy a kávéfogyasztásnak több hatása van a panaszaikra, mint gondolnák.

Ezt a hiányt pótolja ez a bejegyzés.

Előrebocsátom, hogy minden megállapításra, hatásra, táplálkozási tanácsra létezik legalább egy vele ellentétes, legalább annyira meggyőző érvelés. Ezért is olyan nehéz eligazodni a javaslatok között.

Megszokhattad tőlem, hogy nem vagyok híve a tukmálásnak, és egyik irányzatra sem esküszöm, ehelyett a személyre szabottságban hiszek. A cikkben írtakat te is úgy olvasd, hogy a szervezetedre bízod, száműzöd-e a kávét. A döntéshez a bejegyzés végén adok egy kis segítséget.

A kávé előnyei …. vagy mégsem?

A kávét elsősorban leginkább ismert hatóanyaga, a koffein miatt fogyasztjuk. Természetesen nem lehet a kávét a koffeinnel azonosítani, hiszen magában a kávébabban, és nem a koffeinben vannak azok a kedvező hatású polifenolok és antioxidánsok, vagyis természetes szerves vegyületek, amelyek miatt a kávéfogyasztást előnyösnek tartják.

A kávé fő hatóanyaga, a koffein a központi idegrendszerre és a szívre serkentő, a vesékre vizelethajtó hatással van. Bizonyára tudod, hogy a kávéhoz gyorsan hozzá lehet szokni. Vajon azt is tudod, hogy miért?

Mi történik a hozzászokás kialakulása közben?

Azért iszod a kávét, mert fáradt, kialvatlan vagy, mert éber akarsz lenni, ébren akarsz maradni. A kávéban lévő koffein élénkít.

A koffein azáltal éri el ezt a hatást, hogy blokkolja az agyadban lévő adenozin neurotranszmittert. Az adenozin egy gátló neurotranszmitter, vagyis egy gátló ingerületátvivő anyag, amely szerepet játszik az alvás folyamatában, az ébredés késleltetésében, és az ébrentartásban. Ez ad jelzést az agyadnak arra, hogy fáradt vagy.

A koffein ezt a jelzést blokkolja, vagyis nem kapod meg ezt a fáradtság jelet. Emiatt az agyad több adenozint termel, így érzékenyebb lesz a fáradtságot jelző üzenetre. Ezek miatt az extra adenozinlöketek miatt a energiaszinted gyorsan csökken, és több kávéra lesz szükséged.

A stimuláló hatást egyre több kávéval éred csak el, és máris kialakul a függőség.

A kedvező hatású polifenolok és antioxidánsok pedig, amelyekre a kávé kapcsán hivatkoznak, semmilyen pluszt nem adnak: sok más zöldségben és gyümölcsben is megtalálhatók, mégpedig a kávé koffeintartalmához való hozzászokás kockázata nélkül.

A következőkben nézzük a kávé hormonegyensúlyra gyakorolt hatását:

A kávé fokozza a mellékvese kimerülését

Amikor a kávé leér a gyomrodba, elindul az üzenet a mellékvese felé, hogy termeljen több kortizolt.

A mellékvese létfontosságú szteroid hormonokat termel, amelyek a stresszválasz kialakulásában, a szervezet só- és vízháztartásának szabályozásában és más létfontosságú folyamatokban vesznek részt.

A kortizol a mellékvesék által termelt egyik hormon, amelyet anti-stresszhormonként is ismerünk. A mellékvese adrenalint is termel. E két hormon, az adrenalin és a kortizol összehangolt működése szükséges a stresszes helyzetek kielégítő kezeléséhez.

Stresszes helyzetben az adrenalin megemeli a pulzusod, szaporábban ver a szíved, így több vér jut az izmaidhoz, nagyobb erőt tudsz kifejteni. Ehhez az energiát a kortizol biztosítja azzal, hogy növeli a cukor szintjét a vérben.

A kávé stimulálja a kortizol termelését, ezért ad energiát. A mellékvesékre ez még több terhet ró. Ezért ha stresszes helyzetben kávét iszol, kétszeresen is ártasz magadnak.

A mellékvese kimerülés manapság igen elterjedt probléma, bár kevesen tudnak róla eleget. Az állandó fáradtság, az alvási problémák, a megmagyarázhatatlan súlygyarapodás, a depresszió tünetei jelzik a bajt.

A változókorban még fontosabb a mellékvese szerepe, mert ilyenkor átveszi a petefészek funkcióját. A petefészekben a változókorig a női hormonok, az ösztrogén és a progeszteron termelődött.

A túl sok stressz és a helytelen táplálkozás miatt a mellékvese nem tudja ellátni ezt a pluszfeladatot, ezért túl kevés ösztrogén és progeszteron termelődik. Ez további problémákhoz vezet.

A mellékveséről olvashatsz még A túlterhelés ára című bejegyzésben.

A kávé erősíti az ösztrogéndominanciát

Manapság az ösztrogéndominancia a másik nagyon elterjedt „női baj”. Az ösztrogéndominancia azt jelenti, hogy a szervezetben túl sok az ösztrogén úgy általában, vagy túl sok az ösztrogén a progeszteronhoz képest.

Az ösztrogén kifejezés valójában több, mint harmincféle hormont takar. Ez irányítja a női test működését: a szépség és a nőiesség hormonjának is nevezik. Azonban, ha felhalmozódik a szervezetben, migrént, pajzsmirigy működési zavarokat, menstruációs zavarokat, endometriózist, policisztás ovárium szindrómát, meddőséget, vetélést, hangulatingadozásokat, ödémásodást és még számos kisebb-nagyobb panaszt, tünetet okoz.

Kevesen vannak vele tisztában, hogy a változókorban, amikor lecsökken a szervezetben az ösztrogén szintje, előfordulhat relatív ösztrogéndominancia. Ekkor a szintén lecsökkent progeszteronszinthez képest még mindig több az ösztrogén. Vagyis továbbra sincs egyensúlyban ez a két hormon.

Az ösztrogéndominanciáról a Túlterhelt hormonok című bejegyzésben olvashatsz.

A kávé elősegíti az ösztrogéndominanciát. A változókor előtt az előbb felsorolt tünetek, a változókor után pedig a hőhullámok, az éjszakai álmatlanság, a hasra hízás elkerülése miatt nem tanácsos a fogyasztása.

A kávé és a pajzsmirigyhormonok

A pajzsmirigy a legnagyobb hormontermelő szervünk, lebenyei a nyak elülső részén a gége és a légcső előtt kétoldalt helyezkednek el. A pajzsmirigy hormonjai tiroxin (T4) és a trijód-tironin (T3), amelyek az egész testre ható hormonok. Szabályozzák a zsíranyagcserét, fokozzák a szénhidrátok felszívódását, befolyásolják a szövetek vízmegkötő képességét, hatással vannak a vékonybél felszívóképességére.

A pajzsmirigy kalcitonin hormont is termel, amely gátolja a kalcium csontokból való felszabadulását, és megakadályozza a magas vér kalcium-szint kialakulását.

Az ösztrogéndominancia gátolja a T4 inaktív pajzsmirigy hormonnak aktív T3 pajzsmirigy hormonná történő átalakulását. Ez az anyagcserére is rossz hatással van. Az aktív T3 pajzsmirigy hormon nélkül a pajzsmirigy alulműködés tünetei jelentkeznek: fáradtság, fázékonyság, érdektelenség, székrekedés, száraz bőr.

Akinek a pajzsmirigy-problémáira levotiroxin tartalmú gyógyszert írt fel az orvos, nem szabadna kávét inni a gyógyszer bevételét követő legalább egy óráig, mert a kávé gátolja a pajzsmirigyhormon felvételét.

A kávé növeli a vércukorszintet

Ha a vércukorszint ingadozik, a szervezet mindig kortizolt termel. Ez, mint már tudod, extra terhet ró a mellékvesékre. A vércukorszint ingadozások azonban az immunrendszer működését is zavarják. Erre különösen vigyázni kell autoimmun betegség esetén.

A kávé önmagában is emeli a vércukorszintet, de édes reggelivel, mint például gyümölcslével, tejtermékekkel, gyümölcsturmixokkal, finomított pékárukkal, édes gabonapehellyel együtt fogyasztva ez a hatás többszörös.

A vérglükózszint kiegyensúlyozására a szervezet inzulint termel. Az inzulin szintén egy hormon, amely a vérbe jutott cukrot (glükózt) a sejtekhez juttatja. Ha túl sok inzulin termelésére kényszerül a szervezet, a sejtek egy idő után nem tudják felvenni a felesleges glükózt, érzéketlenné válnak.

Ez az állapot az inzulinrezisztencia. A rossz hír, hogy a felesleges glükóz a zsírsejtekben tárolódik. Vagyis a kávé, a cukor és a stressz végzetes trió az alakodra nézve. Pedig gondold csak meg: ezek mindennap részei az életünknek!

A hormonokon túl

A kávéfogyasztást nem csak a hormonokra gyakorolt hatása, hanem egyéb vonatkozásban is érdemes megfontolni.

Kávé és glutén

Ha valaki érzékeny a gluténra, akkor esélyes, hogy más gabonákkal és/vagy tejtermékekkel is problémái vannak. Gyakran a kávéfogyasztás is ugyanolyan tüneteket produkál, mint a glutén. Például azonnali gombócérzést a torokban, mint nekem.

Kávé és folyadékháztartás

A kávéban lévő koffeinnek vizelethajtó hatása van, ezért minden csésze kávé mellé egy jó nagy pohár vizet kellene meginni.

Kávé és emésztési zavarok

A kávé serkenti a gyomorsav és az epe termelését. Ez lehet az oka, hogy egyeseknek kávéfogyasztás után egyből van székletük.

A kávé károsítja a bél nyálkahártyáját. Autoimmun betegségeknél, vagy olyan bélrendszeri tüneteknél, mint az irritábilis bélszindróma, vagy a szivárgó bél, ez további panaszokat okoz.

Kávé és méreganyagok

A kávé az egyik legszennyezettebb növény. A kávészedés, szárítás, csomagolás közben gyakran penész- és egyéb gombákkal szennyeződik. Egyes gombák toxinokat termelnek, amelyek mérgezőek a szervezet számára.

Kávé és társai

Jó, ha tudod, hogy a koffein, amely a fenti problémákat okozza, nem csak a kávéban, hanem a fekete-, fehér- és zöld teában, kakaóban, a kólában és az energiaitalokban is megtalálható. Ezért ezek fogyasztásakor is óvatosan kell eljárni. 

Lehet, hogy az is eszedbe jutott, hogy sebaj, akkor majd koffeinmentes kávét fogsz inni. Sajnos a koffeinmentes kávé előállítása során a kávébab szemeket olyan vegyszerekkel kezelik, amelyek szintén rendkívül ártalmasak a szervezet számára. A megoldás a koffeinmentes biokávé lehetne, de bevallom, én itthon nem találtam ilyet.

Tegyél próbát!

Tudom, hogy ha szereted a kávét, vagy a kávéivás rítusát, akkor most egy kicsit elkeseredtél. Megértelek, és a világért se hidd, hogy azt várom tőled, hogy zokszó nélkül elfogadod a fentieket. Ezúttal is arra biztatlak, hogy a saját szervezetedre bízd a döntést, száműzöd-e a kávét!

Ha arra adod a fejed, hogy kipróbálod az életet kávé nélkül, előbb kérdezd meg magadtól, hogy egyáltalán miért is iszod? Gyakran nem is a stimuláló hatására van szükséged, hanem a pillanatnyi szünetre a nagy rohanásban, az illatára, a „beülök a cukrászdába egy jó kávéra” érzésre.

Ha a fáradtság miatt iszol kávét, figyeld meg az alvási szokásaidat, az energiafelhasználásodat. Nem lehet, hogy inkább több pihenésre lenne szükséged?

Először csupán néhány napig, egy hétig hagyj fel a kávéfogyasztással! Figyeld, naplózd a tapasztalataidat! A kellemetlen elvonási tünetek (fejfájás, fáradtság) 2-4 napon belül általában elmúlnak, és lehet, hogy azt veszed majd észre, hogy kitűnően elvagy nélküle.

Ha nem tudod teljesen elhagyni, és érintenek a bejegyzésben felsorolt egészségi problémák, legalább próbáld meg napi egy vagy két csészére csökkenteni az adagot. Még ez is rendben van.

Igyál “golyóálló” kávét! Persze, az amerikaiak találták ki! Keverj a kávédba egy kiskanálnyi kókuszolajat. Ezt a szervezeted nem raktározza el zsírként, hanem rögtön energiává alakítja, ráadásul az agyad is kap belőle egy löketet. A kókuszolaj miatt így a kávé nincs az inzulinszintre olyan káros hatással.

De az ég szerelmére! SOHA, SOHA, SOHA ne igyál a kávézóláncokban kapható ízesített, ilyen-olyan habos, kekszes, szirupos, és ki tudja még milyen kalóriabombákat, amiknek a valódi kávéhoz vajmi kevés köze van! 

Ha komolyabban szeretnél utánajárni annak, hogy a kávé, vagy más élelmiszerek hogyan hatnak a szervezetedre, ajánlom figyelmedbe a Személyre Szabott Étkezés Kialakítása Komplex Megvalósító Programot.

♥♥♥

Ha úgy véled, ez a cikk értékes az egészséged és vitalitásod szempontjából, segítsd azt terjeszteni  más nőkkel való megosztásával. Ezt a szociális média gombok segítségével megteheted.

Örülök, ha elmondod véleményed, hozzászólást hagysz.

Szeretettel:

Mariann

Fotó: Cyril Saulnier/Unsplash

 

529 Shares
Dr Németh Mariann
Dr. Németh Mariann vagyok, életmód-navigátor, funkcionális táplálkozási mentor, egészségcoach. Praktikus megoldásokkal, könyvekkel, online tanfolyamokkal szeretnélek támogatni abban, hogy könnyebb legyen az életed, kiteljesítsd a lehetőségeidet és jobban érezd magad a bőrödben.

Szólj hozzá te is!