Blog bejegyzések

Hogyan alakíthatsz ki jó táplálkozási szokásokat?

Szokások mentén éljük az életünket. A szokásoknak óriási hatalma van, hiszen még az akaratunk ellenére is befolyásolják a cselekedeteinket. Ez abban is megnyilvánul, hogy ha változtatunk valamelyik szokásunkon, az életünk is megváltozik.

Nem tudom, te hogy vagy vele, de engem felbosszantanak azok a programok, amelyek 21, vagy 66 nap, vagy három hét, vagy két hónap… alatt gyökeres változást ígérnek valamilyen területen.

Főleg a diétákra jellemző az a hamis ígéret, hogy a programban hirdetett időtartam alatt új szokásokat sikerül kialakítanunk, ennek hatására megváltozunk, és ez a változás örök életre szól.

Hamis ígéretek ezek, mert a szokáskialakítás nem így működik. Szerintem Te is meg tudsz erősíteni abban, hogy egyes tetteinket eltérő hatékonysággal tudjuk szokássá varázsolni.

Például sokkal könnyebben (és vígabban) szoktam rá arra, hogy a kávémat két csokoládés keksz társaságában fogyasztom el, mint ahogyan tettem később szokásommá, hogy nem kávézom (a csokis kekszről nem is beszélve!).

Az eredményességről szólván pedig csak nézzük azt, hogy bizonyos szokásokat még évek után is mennyire gyorsan el tudunk hagyni. Tipikusan ilyen a testmozgás. Még ha szeretjük is, olyan könnyű abbahagyni!

Vannak persze olyan szokások is, amelyek pedig igenis örökre belénk vésődnek, anélkül, hogy különösebb nehézséget okoznának. Neked is számtalan ilyen van.

Hogyan fér össze a csokimousse és az egészséges táplálkozás?

A tudatos és egészséges táplálkozás számomra nem jelent állandó sóvárgást, és azt sem, hogy lemondanék a legfinomabb ízekről. 

Bárki bármit mond, igenis kell, hogy legyen létjogosultsága a desszerteknek is az életünkben. Persze, azzal egyetértek, hogy nem olyan mennyiségben, amely manapság jellemző.

Bár nem preferálom a vigaszevést, egy nehéz hét után léleksimogató lehet néhány falat valamelyik kedvenc édességedből. Nálam az egészséges táplálkozás egyébként sem zárja ki, hogy a feltálalt fogások között minden vasárnap helye legyen a desszertnek is.

Régóta fontolgatom, hogy recepteket is megosztok a blogon, ezt egyre többen kéritek. Elsőként jöjjön mindjárt az egyik gyors kedvencem, a csokoládé mousse. Persze, ezt is egy kis „körítéssel” kapod meg: a hozzávalókról is írok olyan szempontokat, amelyek alapján megállapíthatod, az adott étel személy szerint hozzád “passzol-e”? 

Ellentmondásos információk és időhiány

Ha valamire igaz, hogy lehetetlenség eligazodni az ellentmondásos információk között, az az életmód témákra ezerszer az.

Az előző bejegyzésben az életmódváltás akadályait kezdtem el boncolgatni, és elsőként a kellő mélységű önismeret hiányát hoztam fel. Ha a cikkben feltett kérdésekre válaszoltál, máris könnyebben megérted, mik azok a benned, személyiségedben, preferenciáidban rejlő okok, amelyek elszánt nekigyürkőzésed ellenére megnehezíthetik a dolgod.

Most két másik lehetséges akadályt vegyünk górcső alá: a túl sok és ellentmondásos információt, és az időhiányt.

Mi akadályozza az életmódváltást? És mit tehetsz ellene?

Életmódváltás. Fogyókúra. Diéta. Ilyen-olyan étrend.

Te hányszor próbálkoztál már? Hányszor érezted azt, hogy egyre csak szaporodnak a pluszkilók, fáradt és enervált vagy? Hányszor határoztad el, hogy holnaptól, hétfőtől, januártól, szeptembertől, az ünnepek utántól … változtatni fogsz, mert így egyszerűen nem mehet tovább?

Hányszor fogadtad el a korod előrehaladtával természetesként a kisebb-nagyobb egészségügyi problémáidat?

Alap alak-stratégia

A cél nem a diéta, és nem is a fogyókúra, hanem az új szokás kialakítása, ami ugye “csak” annyit jelent, hogy addig csinálsz valamit, amíg az válik alapértelmezetté.

Nem kell ajtóstul rontani a házba! Ha akarod, szép lassan is kezdheted, kicsit jobban figyelsz, kicsit másképp csinálod, és egyszer csak azt veszed észre, hogy úgy maradtál!

Mi az, ami rövid idő alatt látványos eredményt hoz? Nem csak alak-stratégia az alapstratégia, hanem a jobb étkezési szokásokhoz vezető út néhány fontos mérföldköve is ennek a része.